اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

معاون عمران روستایی بنیاد مسکن همدان:

دستگاه‌های اجرایی به پژوهش‌ها بیشتر بها دهند

خبرگزاری فارس: معاون عمران روستایی بنیاد مسکن همدان با بیان اینکه دستگاه‌های اجرایی فضای بیشتری برای پژوهشگران در نظر بگیرند، گفت: دستگاه‌های اجرایی به پژوهش‌ها بیشتر بها دهند.

دستگاه‌های اجرایی به پژوهش‌ها بیشتر بها دهند

محمود امیری امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در همدان با اشاره به هفته پژوهش اظهار کرد: طی سال‌های اخیر بیش از گذشته به موضوع پژوهش توجه شده و اهمیت این امر مد نظر قرار گرفته است.

وی با بیان اینکه ما در زمانی قرار داریم که در حال حرکت از دوران سنتی به مدرنیته هستیم، افزود: با توجه به این امر اگر بدون تجهیز جامعه به پژوهش و علم روز قدمی برداریم به بیراهه می‌رویم.

معاون عمران روستایی بنیاد مسکن استان همدان بیان داشت: برای دستیابی جامعه به توسعه پایدار و قدرت برتر خاورمیانه بر اساس سند چشم‌انداز باید این دوران گذر را با برنامه، علم روز دنیا و پژوهش‌ها پیش رفت.

وی با اشاره به جایگاه پژوهش در مراکز علمی تصریح کرد: امروزه اهمیت پژوهش بر کسی پوشیده نیست و در دانشگاه‌ها نیز محوریت دانش و پژوهش مد نظر قرار دارد.

امیری ابراز داشت: دانشگاه‌ها می‌توانند تولیدات علمی خود را در صورت کاربردی بودن به جامعه اجرایی ارائه کنند و نهایتاً برنامه‌ها و پروژه‌های مختلف کشور با علم و آگاهی که توسط اندیشمندان و نخبگان تعریف شده اجرا شود که در این صورت امکان موفقیت نیز بالا می‌رود.

وی در ادامه سخنانش تأکید کرد: ما نباید از غرب تقلید کنیم بلکه باید علم و فناوری آنها را بومی و ایرانی ـ اسلامی کرده و با شرایط جامعه خود وفق دهیم تا بتوانیم به اهداف والای مورد نظر خود در ایران اسلامی دست یابیم.

معاون عمران روستایی بنیاد مسکن همدان با اشاره به چالش‌های موجود در بحث پژوهش عنوان کرد: بزرگ‌ترین چالشی که در این زمینه وجود دارد اعتماد نداشتن دستگاه‌های اجرایی صرف علمی بودن و عدم کاربردی بودن پژوهش‌ها است که در واقع اعتمادی به پژوهش‌ها ندارند.

به گفته وی اگر پژوهش‌ها کاربردی باشد و در راستای آگاهی دادن به مدیران و دستگاه‌های اجرایی پیش رود و روش‌های نوین را البته نه به صورت انتزاعی بلکه به صورت کاربردی ارائه دهند طبیعتاً به جایگاه برتری دست می‌یابد.

امیری با اشاره به اعتماد دوجانبه مراکز علمی و دانشگاهی و دستگاه‌های اجرایی گفت: اگر دستگاه‌های اجرایی به مراکز علمی و دانشگاهی و پژوهش‌های انجام شده اهمیت دهند و متقابلاً آنها نیز بتوانند پاسخ دستگاه‌های اجرایی را با ارائه روش‌ها و برنامه‌های اجرایی نوین و کاربردی بدهند این اعتماد دوجانبه موجب رشد و توسعه کشور می‌شود.

وی با بیان اینکه کارهای علمی باید مبنا قرار گیرد، یادآور شد: باید در دستگاه‌های اجرایی فضای بیشتری برای پژوهش و پژوهشگران در نظر گرفته شود و برای توسعه استان و شهرستان‌ها به این امر بیشتر بها دهند.

معاون عمران روستایی بنیاد مسکن همدان با اشاره به ارائه پنج مقاله در همایش‌های ملی اظهار داشت: در دومین همایش ملی توسعه روستایی، مقاله گردشگری روستایی و توسعه پایدار به عنوان مقاله برتر در این همایش معرفی شد.

وی با اشاره به مطالب ارائه شده در مقاله گردشگری روستایی و توسعه پایدار افزود: در این مقاله با توجه به اینکه بافت‌های روستایی عمدتاً از توپوگرافی، اقلیم و فرهنگ بومی و روستایی بهره گرفته‌اند و به نوعی این بافت‌ها زاییده این عوامل هستند، مورد بررسی قرار گرفته است.

امیری تصریح کرد: حفظ و صیانت از بافت‌های روستایی به عنوان یک وظیفه‌ می‌تواند معماری ما را به نسل‌های آینده منتقل کند و اشتغالزایی و ایجاد شغل پایدار گردشگری را به دنبال داشته باشد.

وی ادامه داد: در این پژوهش روستای سیمین ابرو که دارای بافت بومی و ارگانیکی بود مورد بررسی قرار گرفت و در این پژوهش اثرات عوامل مختلف در بافت و کالبد در واحدهای مسکونی بر معماری بررسی شد.

معاون عمران روستایی بنیاد مسکن همدان ابراز داشت: با تجزیه و تحلیل بافت و ارتباط آن با فرهنگ مردم، ساماندهی معابر و جداره‌سازی‌ها و احیا و تقویت مراکز محلات مورد توجه قرار گرفته است.

وی تصریح کرد: در این پژوهش به نوعی بر احیای معماری ایرانی ـ اسلامی که در روستاهای ما شکل گرفته بود، تأکید شده تا علاوه بر بازدید گردشگران بتوانیم یکی از نمادهای فرهنگ و تاریخ خود را حفظ کنیم.

امیری با اشاره به دو تحقیق کاربردی دیگر بیان داشت: این تحقیق‌ها با عنوان‌های ارزیابی اثرات اجرای طرح مقاوم‌سازی اماکن روستایی در پایداری سکونتگاه‌های روستایی استان و طرح توسعه روستایی بخش‌های استان ارائه شده است.

وی در پایان سخنانش خاطرنشان کرد: از طرح‌های مهم و کاربردی که ارائه شده طرح راهبردی توسعه سکونتگاهی روستایی استان همدان است که به سفارش مجمع نمایندگان استان تهیه شد که این طرح برای نخستین بار در کشور تهیه می‌شد و استان همدان پایلوت قرار گرفت.

انتهای پیام/89006/ش/ژ1001

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول