اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

معاون دانش و پژوهش سپاه همدان:

تدوین دانش پاسداری از انقلاب، در دستور سپاه است

خبرگزاری فارس: معاون دانش و پژوهش سپاه انصارالحسین(ع) همدان گفت: معاونت دانش و پژوهش سپاه درصدد تدوین دانش پاسداری از انقلاب اسلامی است.

تدوین دانش پاسداری از انقلاب، در دستور سپاه است

ایوب حضرتی امروز در گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس در همدان با اشاره به وقوع یک انقلاب علمی بزرگ در کشور، آن را از دستاوردهای جمهوری اسلامی ایران خواند و اظهار کرد: به طور قطع علم مایه اقتدار یک جامعه بوده و زمینه‌ساز پیشرفت‌های آن را در تمام ابعاد و زوایا فراهم می‌‌آورد.

وی انقلاب علمی کشور را مدیون مجاهدت شهدای علمی دانست و ادامه داد: باید همواره این مجاهدت را پاس داشته و در مسیر حفظ دستاوردهای این بزرگواران حرکت کرد.

معاون دانش و پژوهش سپاه انصارالحسین(ع) همدان افزود: شهدای جهاد علمی مایه مباهات و بالندگی ملت ایران هستند و همواره باید راه و رسم آنها را ادامه داد تا به پیشرفت‌های بزرگ در حوزه‌های گسترده دست یافت.

وی با اشاره به تلاش دشمن برای مقابله با سیر شتابنده علمی کشور تصریح کرد: همان طور که در ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی دشمنان نظام اقدام به ترور شخصیت‌های ایدئولوگ و فکری انقلاب می‌کردند، در سال‌های اخیر نیز با هدف قرار دادن سردمداران خیزش علمی کشور در پی ایجاد مانع در مسیر این جهش هستند.

حضرتی تأکید کرد: دشمنان به خوبی متوجه شده‌اند که اگر انقلاب اسلامی ایران در کنار اخلاق، تعهد و اسلامیت خود به سلاح برنده علم و تکنولوژی نیز مجهز شود دیگر نمی‌توانند کاری از پیش برده و خواسته‌های خود را تحمیل کنند.

* دشمن با ترور درصدد ممانعت از پیشرفت علمی ایران است

وی اضافه کرد: به همین دلیل با اقدامات چون ترور شخصیت‌های علمی، در پی ایجاد سد در این مسیر هستند در حالی که باید گفت حرکت و همت جوانان امروز در تحصیل علم و پیشرفت بی‌بدیل بوده و توطئه‌های دشمنان نمی‌تواند سدی در برابر عزم ملت ایران ایجاد کند.

معاون دانش و پژوهش سپاه انصارالحسین(ع) همدان در ادامه سخنانش از تلاش مجموعه سپاه برای تدوین برنامه‌ها بر طبق علم و ایمان سخن راند و اظهار داشت: سپاه پاسداران انقلاب اسلامی با ایجاد معاونت‌های متعدد علمی در صدد پاسداری علمی و دانشی از دستاوردهای انقلاب اسلامی است.

وی رسالت سپاه را حفظ و حراست از دستاوردهای انقلاب دانست و افزود: یکی از رسالت‌های انقلاب توسعه جامعه بر مبنای توسعه فعالیت‌ها و پژوهش‌های علمی است.

حضرتی از تشکیل معاونت دانش و پژوهش سپاه و شرح وظایف آن سخن گفت و اظهار داشت: در این معاونت پاسداری از دستاوردهای انقلاب اسلامی مد نظر است که برای تحقق این مهم باید دانش پاسداری را فرا گرفت.

به گفته وی دانش پاسداری از اهداف اصلی یک دانش بومی به شمار می‌رود که لازم است از درون مجموعه سپاه استخراج و به وسیله همین دانش از دستاوردهای انقلاب صیانت و حراست شود.

معاون دانش و پژوهش سپاه انصارالحسین(ع) همدان با بیان اینکه هدف، تبدیل سازمان سپاه به عنوان یک سازمان دانشی است، گفت: برای تحقق سازمان دانشی در مجموعه سپاه لازم است که تجریبات سی و چند ساله حیات این سازمان استخراج و طی یک فرآیند علمی به یک دانش تبدیل شود.

وی با تأکید بر اینکه این دانش باید مجدداً به سازمان سپاه تزریق شود، در ادامه سخنانش تأکید کرد: مسئولان ارشد سپاه و فرماندهان آن، در صدد هستند که این سازمان به یک سپاه یاددهنده ـ یاددگیرنده تبدیل شود.

به گفته حضرتی برای تحقق این هدف لازم است که همه عزیزان پاسدار و اندیشه‌‌ورز، صاحبان ایده و فکر در قالب تیم‌های اندیش‌ورزی، نظرات، ایده‌ها و خلاقیت فردی خود را بیان کرده تا مسئولان با استفاده از این تیم‌های فکور بتوانند تصمیمات مفیدی را اتخاذ کنند.

وی توجه به سازمان یادگیرنده ـ یاددهنده را مترادف با سرمایه‌گذاری بر روی سرمایه‌های فکری خواند و اظهار داشت: به منظور پویایی و بالندگی سازمان از یک سو و به روز شوندگی آن از سوی دیگر باید به سرمایه‌های فکری آن توجه شایانی صورت پذیرد.

معاون دانش و پژوهش سپاه انصارالحسین(ع) همدان در ادامه با بیان اینکه معاونت دانش و پژوهش سپاه، با دو مأموریت تجربه‌نگاری و پژوهش‌های کاربردی اقدام به اجرای وظایف ترسیم شده می‌کند، افزود: ثبت تجربیات و انجام پژوهش‌های کاربردی در دستور کار سپاه قرار دارد.

* ثبت 25 تجربه در سامانه تجربه‌نگاری سپاه

وی با اشاره به اینکه در حوزه مدیریت تجربه‌نگاری چند فعالیت مهم صورت گرفته، به تشریح آن پرداخت و اظهار داشت: استقرار سامانه تجربه‌نگاری به صورت آن‌لاین در معاونت دانش و پژوهش سپاه یکی از این فعالیت‌ها بوده است.

حضرتی با بیان اینکه این سامانه در هر لحظه توانایی رصد شدن توسط مسئولان و فرماندهان سپاه را دارد، ادامه داد: سامانه تجربه‌نگاری برای نگارش و ثبت تجربیات فرماندهان و همه کارکنان سپاه طراحی شده است.

وی با اشاره به فعال شدن این سامانه در آبان ماه امسال در سپاه همدان گفت: در حال حاضر 25 تجربه در این سامانه ثبت شده است.

معاون دانش و پژوهش سپاه انصارالحسین(ع) همدان تأکید کرد: معاونت دانش و پژوهش سپاه همدان جزو 9 استان نخست کشور در ایجاد و استقرار این سامانه بوده است.

وی ادامه داد: در حال حاضر این سامانه در نواحی ملایر، نهاوند، رزن، فامنین، اسدآباد، بهار، تیپ 32 انصارالحسین(ع) به صورت آف‌لاین بوده و به صورت میانگین هر سامانه آف‌لاین دارای سه تجربه ثبت شده است.

حضرتی تأکید کرد: برای اینکه این سامانه در تمام اوقات سال جاری و حتی ‌آینده فعال شود 100 تجربه از تمام نواحی و تیپ 32 انصارالحسین(ع) استخراج شده که به تدریج در این سامانه بارگذاری خواهد شد.

وی با بیان اینکه این تجربه به دو شیوه ارزیابی شکلی و محتوایی مورد بررسی قرار می‌گیرد تا مشخص شود که تجربه بوده و یا خاطره، گفت: مقصد نهایی این تجربیات در ابتدا معاونت دانش و پژوهش ستاد کل سپاه و در نهایت فرماندهان ارشد کل سپاه خواهد بود.

معاون دانش و پژوهش سپاه انصارالحسین(ع) استان همدان از برگزاری دو کارگاه متمرکز استانی برای آموزش ثبت تجربه خبر داد.

 

*15 عنوان پژوهشی به معاونت دانش و پژوهش ارسال شد

وی در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به فعالیت مدیریت پژوهش‌های کاربردی در این معاونت افزود: تاکنون 15 عنوان پژوهشی از سپاه استان به ستاد کل پیشنهاد شده که با 12 عنوان آن موافقت شده است.

حضرتی گفت: در حال حاضر پیشرفت این پروژه‌های کاربردی و تحقیقاتی 20 درصد تا 70 درصد بوده و البته سه پروژه نیز به اتمام رسیده است.

وی با بیان اینکه حتماً نتایج حاصل از این پروژه باید الزاماً در یک مجموع از سپاه به کارگیری شود، تأکید کرد: ساختار آن به صورت یک یا چند مجری و با نظارت یک یا چند نفر از اساتید و با مشخص شدن یک معاونت یا سازمان داخلی سپاه به عنوان کاربر تدوین و اجرا می‌شود.

معاون دانش و پژوهش سپاه انصارالحسین(ع) همدان ادامه داد: حتی بعد از اتمام پروژه جلسه‌ دفاعیه‌ای نیز برگزار می‌شود که این نشان از سطح بالای کار و اهمیت آن دارد.

وی اظهار داشت: از آن جایی که برخی از عناوین پژوهش به موضوعات داخلی سازمان سپاه می‌پردازد باید توسط عزیزان کادر انجام پذیرد.

حضرتی با اشاره به اینکه در سال‌‌های اخیر فرماندهان برجسته‌ای را از دست داده‌ایم که هر یک از آنها دارای تجارب ارزشمندی بوده‌اند، افزود: متأسفانه تجارب کارساز و راهگشای بسیاری از آنها به منظور استفاده آیندگان ثبت و ضبط نشده است که در صورت تداوم این امر، شاهد ایجاد خلأ بزرگی می‌شویم.

* 21 تیم اندیشه‌ورزی در سپاه همدان تشکیل شد

وی گفت: هر چند شاید برای ثبت تجربیات سی و چند ساله حیات سازمانی سپاه کمی دیر شده باشد ولی شروع این کار می‌تواند نویدبخش انجام کارهای مفید و ارزشمندی در این حوزه باشد.

معاون دانش و پژوهش سپاه انصارالحسین(ع) همدان در ادامه سخنانش تشکیل کانون اندیشه‌ورزان پاسداران را از دیگر وظایف این معاونت قلمداد کرد و افزود: تاکنون 21 تیم اندیشه‌ورزی در کل سپاه استان تشکیل شده است.

وی گفت: همچنین این معاونت از ابتدای امسال در راستای تشویق پاسداران برای حضور در فعالیت‌های این معاونت، هفت ماهنامه تدوین و توزیع کرده است.

حضرتی تأکید کرد: از سوی دیگر حمایت از پایان‌نامه‌های افراد کادری، در مقاطع کارشناسی ارشد در دانشگاه‌های سپاه نیز در دستور کار این معاونت قرار دارد.

وی در پایان سخنانش با بیان اینکه فرهنگ دانشی باید وارد سپاه شود، افزود: در راستای تحقق این امر مشکلات و چالش‌هایی نیز وجود دارد که البته با همراهی فرماندهان سپاه شاهد تبدیل سپاه به یک سازمان دانشی خواهیم بود.

انتهای پیام/89002/غ/ژ1001

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول