اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

رئیس اداره طرح‌های کالبدی راه و شهرسازی همدان:

فعالیت‌های پژوهشی در پیشبرد اهداف جامعه بسیار تأثیرگذار است

خبرگزاری فارس: رئیس اداره طرح‌های کالبدی اداره کل راه و شهرسازی همدان گفت: کارهای پژوهشی در پیشبرد اهداف جامعه در تمام زمینه‌ها از جمله عمرانی، اجتماعی و... بسیار تأثیرگذار است.

فعالیت‌های پژوهشی در پیشبرد اهداف جامعه بسیار تأثیرگذار است

به گزارش خبرگزاری فارس از همدان، از 25 آذرماه تا 30 آذرماه به عنوان هفته پژوهش نامگذاری شده است که این امر به دلیل اهمیت توجه به این مقوله است.

اهمیت تحقیق و پژوهش بر کسی پوشیده نیست، به طوری که این مقوله به عنوان کلید رشد و توسعه هر کشوری به شمار می‌رود و دروازه‌های ترقی را به روی ملت آن کشور می‌گشاید.

پژوهش بنای اصلی استقلال و پیشرفت هر کشوری محسوب می‌شود، بنابراین برای خودکفایی و مقابله با وابستگی، باید در سرلوحه امور قرار گیرد.

جوانان ایرانی نیز در عرصه علم و پژوهش خوش درخشیدند و تحقیقات منحصر به فردی را در زمینه‌های گوناگون ارائه داده‌اند که در این راستا با یکی از پژوهشگران استان همدان به گفت‌وگو نشستیم.

میترا جوینده‌مهر در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در همدان اظهار کرد: سنجش وضعیت شهرهای کوچک (زیر 25 هزار نفر جمعیت کشور) از لحاظ برخورداری تسهیلات بهداشتی و درمانی عنوان مقاله‌ای بود که در همایش ملی توانمندسازی شهرهای کوچک امسال ارائه کردم و پذیرفته شد.

وی ادامه داد: در این مقاله به توسعه شهرهای کوچک در ابعاد مختلف اجتماعی و اقتصادی اشاره شده که برخورداری آنها از انواع امکانات و زیرساخت‌های خدماتی می‌تواند به توزیع متعادل جمعیت و امکانات در سطح کشور و تحقق اهداف مربوط به آمایش منجر شود.

رئیس اداره طرح‌های کالبدی اداره کل راه و شهرسازی همدان بیان داشت: بخش بهداشت و درمان به عنوان یکی از محوری‌ترین بخش‌های خدماتی محسوب می‌شود.

وی خاطرنشان کرد:  نحوه توزیع امکانات و تسهیلات زیربنایی بخش‌های خدماتی در میان سکونتگاه‌های مختلف و در سطح استان‌های کشور نقش تعیین‌کننده‌ای در توسعه سکونتگاه‌های انسانی دارد.

جوینده‌مهر تأکید کرد: این مقاله به بررسی وضعیت تسهیلات بهداشتی و درمانی در شهرهای کوچک زیر 25 هزار نفر جمعیت کشور و تعیین درجه توسعه‌یافتگی استان‌های کشور در این زمینه پرداخته است.

وی با بیان اینکه روش انجام پژوهش توصیفی ـ تحلیلی است، تصریح کرد: در این مقاله مدل توسعه‌یافتگی موریس به منظور رتبه‌بندی شهرهای کوچک استان‌های کشور از نظر زیرساخت‌های بهداشتی و درمانی استفاده شده است.

رئیس اداره طرح‌های کالبدی اداره کل راه و شهرسازی همدان بیان داشت: 11 نوع تسهیلات و مراکز بهداشتی و درمانی به عنوان شاخص‌ در این تحقیق مورد استفاده قرار گرفتند.

وی عنوان کرد: نتایج حاصل از این پژوهش نشان می‌دهد با توجه به شاخص جمعیت، شهرهای کوچک استان‌های مازندران، لرستان، کرمانشاه، زنجان و ایلام دارای بهترین وضعیت و شهرهای کوچک استان‌های خوزستان، قزوین، کرمان و کهکیلویه و بویراحمد دارای نامطلوب‌ترین شرایط از لحاظ برخورداری از تسهیلات بهداشتی ـ درمانی محسوب می‌شوند.

جوینده‌مهر اذعان داشت: شاخص‌های بررسی شده از لحاظ بیمارستان شامل بیمارستان عمومی، بیمارستان تک‌تخصصی، تخت بیمارستانی، درمانگاه تخصصی، درمانگاه عمومی و مرکز جراحی محدود سرپایی، داروخانه، آزمایشگاه تشخیص پزشکی، آزمایشگاه تشخیص پزشکی تشریحی، آزمایشگاه تشخیص پزشکی بالینی، پایگاه بهداشت، مرکز بهداشتی درمانی شهری، پایگاه ثابت شهری و پایگاه ثابت جاده‌ای می‌شود.

وی ابراز داشت: با بررسی شاخص‌های مورد نظر در کشور مشخص شد کدام یک از شهرها دارای امکانات بهداشتی ـ درمانی و کدامیک نیز از کمترین امکانات برخوردار بوده‌اند و راهکارهایی نیز برای بهبود وضعیت ارائه شده است.

رئیس اداره طرح‌های کالبدی اداره کل راه و شهرسازی همدان با بیان اینکه جایگاه پژوهش در ادارات کمرنگ است، اظهار داشت: جایگاه پژوهش باید در سطح ادارات خیلی وسیع‌تر و گسترده‌تر باشد.

وی در پایان اضافه کرد: کارهای پژوهشی در پیشبرد اهداف جامعه در تمام زمینه‌ها از جمله عمرانی، اجتماعی و... بسیار تأثیرگذار است.

انتهای پیام/89006/ذ/ژ1001

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول