اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

با هدف معرفی منطقه تاریخی سگزآباد

موزه باستان‌شناسی بویین‌زهرا راه‌اندازی می‌شود

خبرگزاری فارس: رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری شهرستان بویین‌زهرا گفت: با هدف معرفی منطقه تاریخی سگزآباد موزه باستان‌شناسی بویین‌زهرا راه‌اندازی می‌شود.

موزه باستان‌شناسی بویین‌زهرا راه‌اندازی می‌شود

شهربانو سلیمانی عصر امروز در حاشیه بازدید از کاوش‌های تازه ‌باستان‌شناسی شهر سگزآباد در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در بویین‌زهرا اظهار داشت: بیش از پنج دهه از آغاز مطالعات و کاوش‌های باستان‌شناسی دشت قزوین می‌گذرد و در این کاوش‌ها اطلاعات بسیار ارزشمندی از سایت‌ها و مراکز مهم تاریخی در نواحی زاغه، قبرستان، سگزآباد و نیز چهاربنه به دست آمده است.

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری شهرستان بویین‌زهرا افزود: جایگاه مطالعات باستان‌شناسی در منطقه بویین‌زهرا خصوصاً محوطه‌های واقع شده در سگزآباد و اطراف آن در دنیای باستان‌شناسی از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

وی عنوان کرد: یکی از ویژگی‌های شناخته شده براساس مطالعات صورت گرفته در منطقه پرجاذبه شهر سگزآباد مربوط به شکل‌گیری نخستین سکونتگاه‌های بشری است که در این بخش از سرزمین پهناور ایران شناسایی و همچنین مورد مطالعه و ارزیابی قرار گرفته است.

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری شهرستان بویین‌زهرا عنوان کرد: نحوه استقرار، چگونگی پیشرفت اقتصاد و صنعت در کاوش‌های باستان‌شناسی و تاریخ مورد مطالعه پژوهشگران و باستان‌شناسان در نواحی زیر کاوش قرار دارد.

سلیمانی ادامه داد: اصل بر این واقعیت که گذشتگان و ساکنان اولیه دشت قزوین به‌ویژه ساکنان اولیه زاغه و یا چهاربنه با درک صحیح از طبیعت و رشد فکری در شکل‌گیری نخستین شواهد رشد و پیشرفت اقتصادی، معیشتی و صنعت مؤثر بوده‌اند از افتخارات مردمان این منطقه است.

وی عنوان کرد: آگاهی از مسائل تاریخ می‌تواند پایه‌های حفاظت از محوطه‌های تاریخی منطقه را توسط خود مردم منطقه به دنبال داشته باشد.

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری شهرستان بویین‌زهرا اظهار داشت: مطالعات انجام شده نشان از  قدمت 9 هزار ساله آثار در منطقه سگزآباد بویین‌زهرا دارد و در کاوش‌های صورت گرفته اخیر نیز در این منطقه نخستین شواهد تدفین در خارج از بافت روستا آشکار شده است.

سلیمانی با تأکید بر حفاظت از آثار و بناهای تاریخی تصریح کرد: مسئولان میراث فرهنگی همواره معتقد هستند حفاظت و ساماندهی محوطه‌های یاد شده نیازمند مشارکت مردم و مسئولان به‌ویژه شهروندان شهر تاریخی سگزآباد و اهالی روستاهای منطقه است.

وی تأکید کرد: تداوم مطالعات باستان‌شناختی، حفاظت از آثار فرهنگی-تاریخی و میراث معنوی منطقه سگزآباد از جمله اهداف و اولویت‌های اداره میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری شهرستان بویین‌زهرا است که در راستای توسعه فرهنگی-تاریخی این منطقه، روز‌های جاری به انجام می‌رسد.

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری شهرستان بویین‌زهرا عنوان کرد: پیگیری‌ها و تلاش‌های بسیار شهروندان منطقه گردشگری و تاریخی بویین‌زهرا بسیار ارزشمند و قابل‌ تقدیر است.

سلیمانی اظهار داشت: همچنین با توجه به سیاست‌های حفاظتی سازمان میراث فرهنگی و گردشگری تعیین حریم‌ها و محدوده‌های تپه‌های تاریخی شهر‌ سگزآباد به عنوان مناطق نمونه تاریخی در برنامه کاری سال‌جاری اداره میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری این شهرستان قرار دارد.

وی اضافه کرد: همچنین تاکنون تلاش‌های گسترده‌ای در راستای ایجاد یک موزه تاریخی در شهرستان بویین‌زهرا شده است که امیدواریم به نتیجه مطلوب رسیده و سبب توسعه بخش تاریخی این شهرستان شود.

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری شهرستان بویین‌زهرا گفت: با احداث و راه‌اندازی این موزه علاوه بر آثار تاریخی شهرستان بویین‌‌‌زهرا، اشیا و آثار مرتبط با میراث معنوی به‌ویژه پوشش سنتی، آداب و رسوم، ادوات کشاورزی و ... نیز در معرض دید گردشگران و علاقه‌مندان قرار می‌گیرد که می‌تواند سهم‌ بسیار مهمی را در رشد و توسعه حوزه گردشگری داشته باشد.

وی در خاتمه خاطرنشان کرد: تلاش برای ارتقای جایگاه این شهرستان در حوزه صنایع‌دستی و نیز ارائه آموزش صنایع‌‌دستی به جوانان و علاقه‌مندان این حوزه جزو برنامه‌های اولویت‌داری است که در حال پیگیری بوده و امیدواریم هرچه سریع‌تر محقق شود.

انتهای‌پیام/77005/م/ف4004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول