اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدرس حوزه علمیه:

خرافات در عزاداری‌ها سبب انحراف می‌شود

خبرگزاری فارس: مدرس حوزه علیمه قم با اشاره به اینکه خرافات در عزاداری‌ها سبب انحراف می‌شود، گفت: مداحان مروج فرهنگ عاشورا باشند.

خرافات در عزاداری‌ها سبب انحراف می‌شود

به گزارش خبرگزاری فارس از تاکستان استان قزوین، کارگاه دو روزه عاشورا پژوهی با عنوان آسیب‌شناسی عزاداری‌ها در ایام ماه محرم با حضور کارکنان دانشگاه آزاد اسلامی واحد شهرستان تاکستان عصر دوشنبه در سالن آمفی‌تئاتر دانشکده کشاورزی این دانشگاه برگزار شد.

حجت‌الاسلام محمد تلخابی در این کارگاه دو روزه با اشاره به لزوم برپایی اینگونه کارگاه‌های پژوهشی با موضوع آسیب‌شناسی در سطح جامعه اظهار داشت: در آیات و روایات متعددی نقل شده که پس از ذکر و عبادت خداوند متعال، گریه و عزاداری بر حضرت سیدالشهدا (ع) از ثواب ویژه‌ای برخوردار بوده و بسیار نیز مورد تأکید و سفارش قرار گرفته است.

وی ادامه داد: بر این اساس، همواره در ایام محرم‌الحرام مردم متدین ایران اسلامی که نهضت عظیم عاشورا را عمیقاً درک کرده‌اند با حضور گسترده و پرشور خویش در مساجد، تکایا و حسینیه‌ها در قالب دسته‌‌های سینه‌زنی و زنجیر‌زنی، ارادت خویش را به حضرت اباعبدالله‌الحسین (ع) نشان داده و خالصانه سوگواری می‌کنند.

مدرس حوزه علمیه قم افزود: به تناسب فرهنگ‌ها و آداب و رسوم جاری در هر شهر و منطقه، عزاداری‌های مردم نیز با تفاوت‌ها و تمایز‌های نه‌ چندان زیاد روبه‌رو است که البته هدف از تمام ارادت‌ها و جانسوزی‌ها، عشق به شهدای کربلا و ابا‌عبدالله‌الحسین (ع) است و در نحوه اجرا و بازگویی براساس سنت و آداب مردم تفاوت‌هایی دارد.

تلخابی تصریح کرد: برخی عقاید و رفتارهای غلط در برخی نقاط و شهرهای کشور در هنگام برپایی مراسم‌های عزاداری‌ به طور مکرر مشاهده می‌شود که هدف اصلی عزاداران در فهم شعور عاشورایی را تحت تأثیر بی‌فرهنگی قرار داده و از مسیر اصلی خود که همان عزای حسینی است، خارج می‌کند.

وی عنوان کرد: در سال‌های اخیر تا حد بسیار زیادی این مسئله مخالف با اهداف فرهنگی و نهضت امام‌ حسین (ع) برطرف شده که البته هنوز آثار کم‌رنگی در این خصوص در سطح عزاداری‌های جامعه دیده می‌شود و باید از بین برود.

مدرس حوزه و دانشگاه‌ متذکر شد: کسانی که مشتاق عزاداری‌ و سوگواری برای سرور و سالار شهیدان هستند باید طوری سوگواری کنند که به هدف اصلی‌شان یعنی درک صحیح مکتب عاشورا برسند و قطعاً اگر انجام این اعمال همراه با نیت خیر و خلوص باشد انحراف‌ها و نیز حاشیه‌ها کنار رفته و جامعه اصلاح می‌شود.

تلخابی در پایان اذعان داشت: مداحان و سخنرانان هم باید تلاش کنند در مراسم عزاداری و روزه‌خوانی‌ها روایات و بحث‌هایی را مطرح کرده و به مردم بگویند که پشتوانه و سند قرآنی داشته و در مسیر ترویج اعتقادات دینی و اسلامی باشد.

انتهای پیام/77005/ذ/ن/ف4004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول