اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

فارس گزارش می‌دهد

رویایی واقعی از محور‌های مواصلاتی / توفان شن تنها چالش نیست

خبرگزاری فارس: علی‌رغم گذشت چندین سال از الحاق شهرستان هیرمند به تقسیمات کشوری، هنوز نارسایی‌هایی در محور‌های مواصلاتی بین روستایی و نقاط پراهمیت، به‌عنوان یکی از مشکلات مهم زیرساختی به‌شمار می‌رود.

رویایی واقعی از محور‌های مواصلاتی / توفان شن تنها چالش نیست

به گزارش خبرگزاری فارس از زاهدان، محور‌های مواصلاتی یکی از زیرساخت‌های مهم و تأثیرگذار هر منطقه به‌شمار می‌رود. شهرستان هیرمند در شمال استان سیستان‌ و بلوچستان به لحاظ چارچوب جمعیت تقریباً دارای یک ترکیب جمعیتی روستانشین بوده که شغل بخش عمده‌ آنها کشاورزی و دامداری است.

همواره در این منطقه محور‌های مواصلاتی بین روستایی به‌عنوان یکی از مشکلات مهم زیرساختی آن به شمار رفته و علی‌رغم گذشت پنج سال از الحاق شهرستان هیرمند به تقسیمات کشوری، هنوز این مشکل اساسی در برخی از روستا‌ها و نقطه‌های پر اهمیت دیده ‌می‌شود.

به‌موجب تصویب‌نامه هیئت وزیران در مورد اجازه حمل کالا با سقف ریالی و رعایت فاصله مرزی، روستاییان تا شعاع 20 کیلومتر مجاز هستند در چارچوب ضوابط و مقررات، اقدام به واردات و یا صادرات کالاهای تعریف شده قانونی کنند که این مهم ضمن تحول در ایجاد اشتغال مرزنشین‌ها، سبب بروز یک دغدغه در مورد افزایش تردد در مسیر‌های منتهی به بازارچه‌های مرزی شده که ضرورت توجه به‌نوسازی و بهسازی این مسیر‌ها را بیش از پیش نمایان‌ می‌کند.

یکی از محور‌های مهم و کلیدی در صادرات و واردات کالا از کشور‌ افغانستان، راه ارتباطی منتهی به بازارچه مرزی گمشاد است که بخشی از این محور به لحاظ قدمت و نامناسب بودن شرایط، به‌شدت تخریب شده و علاوه‌ بر اهمیت اقتصادی این منطقه، هنوز بخش‌هایی از آن شرایط مناسب برای تردد خودرو‌های سواری را هم ندارد.

نوسازی ادامه مسیر ارتباطی مرکز شهرستان به مرکز بخش قرقری و امتداد آن تا محل بازارچه مرزی گمشاد می‌تواند به‌عنوان یکی از محرک‌های مهم در توسعه اقتصادی شهرستان به‌شمار آید، در بخش‌هایی از این محور که قالب تردد‌های آن را کامیون و خودرو‌های شخصی تشکیل می‌دهد آسیب‌های عمیق و تخریب‌های شدیدی در بین و شانه جاده ایجاد شده که شرایط عبور‌ و مرور را برای روستاییان این بخش دشوار کرده است.

یکی از روستاییان شمال شهرستان هیرمند با بیان اینکه یکی از قدیمی‌ترین راه‌های ارتباطی را داریم، اظهار داشت: راهی که ما مردم بخش قرقری در آن تردد می‌کنیم راه آسفالت بسیار قدیمی است، اگر بگوییم آسفالت این جاده 90 درصد تخریب شده، اشتباه هم نگفته‌ام، ترک‌های عمیق روی این جاده و چاله‌های آن با ما حرف زده و جایی برای گفتن شدت تخریب نمی‌گذارد.

حسین گمشاد در ادامه می‌افزاید: من نزدیک به 25 سال است که در این محور تردد می‌کنم، شرایط الآن جاده به اندازه‌ای خراب است که سعی می‌کنم با ماشین شخصی از این جاده رفت‌ و‌ آمد نکنم، شما یک جاده پر از چاله‌ و چوله را در نظر بگیرید که وقتی با سرعت 40 کیلومتر بر ساعت در آن رانندگی می‌کنید چه سر و صدایی می‌شنوید، بنده که از شدت صدای تولید شده سرم می‌خواهد بترکد، البته این یک بخش ماجرا است، عرض این جاده خیلی کم است به‌طوری که در بخش‌هایی از مسیر 2 خودرو با حرکت در خلاف جهت هم نمی‌توانند از یک نقطه بگذرند، به نظر شما این معنایش چیست؟

توفان شن مکملی برای افزایش خطر در جاده

وی در ادامه با اشاره به اینکه نیمی از این محور طی 2 سال گذشته آسفالت شده، در پاسخ به پرسشی درباره اینکه چه مقدار به لحاظ طولی از این محور نوسازی شده، بیان کرد: من طول دقیق را نمی‌دانم ولی فکر می‌کنم حدود 6 یا 7 کیلومتر از این مسیر آسفالت شده است. به‌طور کلی آسفالت جدید این مسیر از روستای خمر آغاز شده و به روستای کتمک ختم می‌شود، البته این مسیر در 2 نوبت جداگانه در سال 90 و بخش دوم هم در سال 91 آسفالت شده که هنوز با گذشت مدت زیادی از آسفالت قسمت دوم، ادامه مسیر تغییری نکرده است. 

این روستایی در ادامه گفت: این مسیر بسیار پراهمیت است چون از یک طرف به مرکز بخش می‌رود و همه مردم برای کار‌های اداری به آن سمت می‌روند و از طرف دیگر کامیون‌های حمل کننده کالا به مقصد بازارچه در تردد هستند، الحمد‌الله بخشی که آسفالت شده خیلی به مردم کمک کرده ولی آن بخش دیگر که بیشتر از همه‌جا تخریب شده هنوز به همان شکل است.

گمشاد افزود: همانطور که گفتم این مسیر به خودرو‌های عبوری به لحاظ استهلاک آسیب بسیاری زده و بیشتر از آن، خطر بروز حادثه در آن زیاد است، شما می‌دانید که نزدیک به پنج ماه یا بیشتر در شهرستان توفان شدید شن داریم که بعضی وقت‌ها کمتر از 2 متر دید داریم، گرد و غبار ناشی از توفان و کاهش دید موجب بروز تصادفات جاده‌ای می‌شود، این جاده استاندارد نیست، اینجا مسیری به یک بازارچه مرزی است که شاید روزانه نزدیک به 100 کامیون در آن تردد کنند، وقتی که کامیونی عبور می‌کند امکان عبور ماشین سبک از مقابل آن وجود ندارد چون هم عرض کامیون زیاد است و هم عرض جاده خیلی کم است.

وی ادامه داد: این جاده خیلی باریک است نمی‌دانم چند متر عرض دارد ولی آنچه بارها دیدم و حس کردم این بوده که در طول برخی از جاهای مسیر امکان عبور 2 ماشین در خلاف جهت هم اصلاً وجود ندارد، من فکر می‌کنم این یک فاجعه است، منطقه‌ای که بیشتر از 17 هزار نفر جمعیت داشته و همیشه رفت‌ و‌ آمد صورت می‌گیرد چرا باید به این شکل باشد، قبلاً این مسیر یکی از پر حادثه‌ترین جاده‌های استان بوده است.

این روستایی بیان داشت: عرض کم و عبور و مرور تویوتا‌های فراوان اینجا را به جهنمی تبدیل کرده بود من یادم نمی‌رود که در جای‌ جای این مسیر تصادفات مرگباری که چندین‌ خانواده را عزادار کرد، صورت گرفته است.

کمبود علائم هدایت مسیر در محور ارتباطی

یکی از دهیاران بخش قرقری شهرستان هیرمند با تایید تخریب شدید محور منتهی به مرکز بخش قرقری و بازارچه مرزی گمشاد، اظهار داشت: درست است این محور بسیار خراب است ولی این تخریب خاص محور منتهی به مرکز بخش نیست، از ابتدای محور منتهی به مرکز بخش یعنی از روستای خمر بخش مرکزی شهرستان هیرمند تا روستای کتمک بخش قرقری کار پسندیده‌ای صورت گرفته‌ است و این مسیر نوسازی شده است، ولی این آسفالت فقط تا سه‌ راهی کتمک صورت گرفته است.

علی شیخ‌ویسی افزود: به‌عبارتی سمت راست روستای کتمک به مرکز بخش قرقری و بازارچه مرزی گمشاد روانه شده و ادامه محور، به روستا‌های دهستان اکبرآباد منتهی می‌شود، علاوه بر تخریب آسفالت جاده سمت راست، در محور روستاهای این دهستان اکبرآباد نیز مشکل تخریب جاده، عرض بسیار کم، نبود علائم راهنمایی و رانندگی، خط کشی و... دیده‌ می‌شود.

وی بیان کرد: نبود علائم راهنمایی و رانندگی یعنی بی‌توجهی محض، رانندگی در شب بدون علامت ممکن نیست من که خود از این منطقه هستم جرأت رانندگی در شب را ندارم آن وقت اگر مسافری گرفتار شب شود چه باید بکند، در این مسیر به‌ندرت علائم هست ولی این مقدار جوابگو نیست، البته مسیر منتهی به مرکز بخش علائم راهنمایی تا حد مطلوب وجود دارد، نبود علائم در برخی از طول مسیر می‌طلبد که مسئولان با نگاه ویژه‌ای به آن نگاه کنند. رانندگی که شوخی نیست، حادثه یک بار اتفاق می‌افتد و غیرقابل جبران‌ است پس باید مدنظرمان باشد، من تا به حال مکاتبات فراوانی در این ارتباط داشته‌ام ولی جوابی نگرفته‌ام.

وی در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه آیا در طول مسیر مدارسی هم وجود دارد که نبود علائم خطر آفرینی کند، گفت: بله؛ اگر اشتباه نکنم یک مدرسه روستای لنگر بارانی، دو مدرسه روستای اکبرآباد و یکی هم روستای ملانور محمد در حاشیه جاده قرار گرفته‌اند هیچ علائم هشدار دهنده‌ای برای آگاه‌سازی رانندگان تعبیه نشده‌ است، اینجا برای رانندگان احتیاط واجب است، راننده باید بداند که کجا و چگونه براند، بداند که مدرسه، نهر آب، پل و... کجاست، نهر‌آب، مدرسه و پل به هیچ عنوان علائم ندارند و این بسیار خطر آفرین است.

اهمیت راه مواصلاتی به یک قطب اقتصادی

دهیار اکبر‌آباد در ادامه گفت: بخش دیگر مسیر که به سمت مرکز بخش و بازارچه مرزی گمشاد می‌رود در ابتدا از لحاظ علامت خوب است ولی به محض عبور از مرکز بخش، هیچ علامت و خط کشی در جاده دیده‌ نمی‌شود. به‌نظرم آنجا فاجعه است، چون کامیون‌های ناآشنای زیاد به همراه مردم بومی عبور ‌و‌ مرور می‌کنند، خطر بروز حادثه آنجا بیشتر است. البته آن جا که اصلا شبیه به جاده نیست، پر از ترک‌ خوردگی‌های عمیق بوده که شباهتی حتی به جاده روستایی ندارد در این محور کامیون‌های حامل کالا‌ تردد می‌کنند.

شیخ‌ویسی نبود شانه جاده را مشکل دیگر این محور عنوان کرد و افزود: در بخش‌هایی از این محور شانه جاده‌ به هیچ وجه وجود ندارد، اگر ماشین و کامیونی بر حسب اتفاق و بروز مشکل توقف ناگهانی داشته باشد، خود و دیگران را دچار خطر می‌کند و یا مشکلات فراوانی برای بقیه ایجاد می‌کند، در طول مسیر ممکن است عرض جاده به کمتر از 5 متر هم برسد یعنی خیلی باریک شود. به نظرم توسعه اقتصادی این بخش بی‌ربط به این جاده نیست، جاده مناسب بازرگانان و کامیون زیادی را به منطقه عازم می‌کند که افزایش تردد‌ها موجب اهمیت منطقه می‌شود.

اولویت، حل مشکل این راه مواصلاتی است

فرماندار شهرستان هیرمند در مورد آخرین وضعیت پیگیری نوسازی راه‌های مواصلاتی شهرستان هیرمند اظهار داشت: تمامی آمار و مشخصات محور‌های روستایی معیوب سطح شهرستان از اداره راه و شهرسازی هیرمند دریافت شده و به مرکز استان ارسال شده است تا بتوانیم با توجه به مشکلات موجود در این عرصه موفقیت‌هایی را داشته باشیم.

سلطانعلی دهمرده در ادامه پیرامون محور منتهی به بازارچه مرزی گمشاد افزود: از نظر علمی این محور باید حداقل استاندارد‌های ورود و خروج کامیون‌های حامل کالا‌های صادراتی و وارداتی را داشته باشد، الآن موضوع مهم این محور نگاه به معیشت مردم و مسیر منتهی به مکانی که ارزاق عمومی روستاییان را تأمین می‌کند، است امیدواریم زیرساخت‌ها آماده شده و بتوانیم ضمن تسهیل تردد خودر‌و‌های باری، در شأن مردم منطقه به آنان خدمت کنیم. این محور به‌گونه‌ای است که دامداران منطقه، خود روستاییان و شرکت‌های حمل‌ و‌ نقل کالا در آن تردد می‌کنند پس به لحاظ اهمیت در جایگاه والایی قرار دارد.

رئیس شورای اداری شهرستان هیرمند در پاسخ به پرسشی درباره اینکه، آیا نوسازی این محور مطابق دو نوبت قبلی در سال‌های 90 و 91 ادامه‌دار خواهد بود، بیان کرد: در ادامه این مسیر هم عملیات راه‌سازی انجام خواهد گرفت و نوسازی این محور ادامه دارد همچنانکه قبلاً گفته شد تمامی مسیر‌های معیوب شهرستان تجمیع شده و برای تصمیم‌گیری به مرکز استان ارسال شده، که این محور هم جزئی از آن لیست بوده است، انشاءالله این مشکل با همکاری معاونت عمرانی استانداری قابل حل است. اعتبار صرف شده و مورد نیاز برای تکمیل این محور از محل اعتبارات استانی است. 

دهمرده ضمن تأیید نبود علائم هدایت مسیر راهنمایی و رانندگی از مرکز بخش قرقری به سمت بازارچه مرزی گمشاد، اذعان کرد: فاصله مرکز بخش تا بازارچه مرزی 15 کیلومتر بوده که من در طول مسیر علائم هدایت مسیر ندیده‌ام، البته هنوز یک هفته از قبول مسئولیت در فرمانداری هیرمند سپری شده و این مورد حتماً اولویت کار مجموعه خواهد بود، با مدیران مربوطه درباره این مشکلات صحبت می‌شود، آنها برای رؤیت این مسیر به محل خواهند آمد و این مورد در اولویت کار قرار می‌گیرد.

وی در ادامه گفت: به واقع تردد در این مسیر مشکل است، عبور و مرور دو طرفه در این محور در جریان بوده و دامداران، کامیون‌داران و مردم عادی از این مسیر تردد می‌کنند که جابه‌جایی کامیون‌ها و ماشین‌های سنگین موجب ایجاد موج و افزایش تخریب این محور شده است.

انتهای پیام/75002/ر/گ1003

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول