اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

رئیس جهاد کشاورزی کرمانشاه خبر داد

تولید 15 هزار تن آبزی تا آخر امسال

خبرگزاری فارس: رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان کرمانشاه گفت: تولیدات آبزی استان تا آخر امسال به حدود 15 هزار تن خواهد رسید.

تولید 15 هزار تن آبزی تا آخر امسال

به گزارش خبرگزاری فارس از کرمانشاه، به نقل از روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی استان کرمانشاه، علی‌اشرف منصوری اظهار داشت: در یک سال گذشته و در راستای تحقق فرامین مقام معظم رهبری و با حمایت وزیر جهاد کشاورزی و مسئولان استان با تصویب اعتباری بیش از یک‌هزار و 500میلیارد ریال اقدامات اساسی در بخش آب و خاک استان صورت گرفت که در برخی موارد حجم عملیات انجام شده بیش از سه برابر اقدامات در مدت مشابه قبل بوده است.

وی با اشاره به اجرای بیش از 12 هزار هکتار سیستم‌های نوین آبیاری معادل 36 درصد کل عملیات انجام شده از آغاز تأسیس سازمان تاکنون، عنوان کرد: انجام این عملیات تأثیر چشم‌گیری در بهره‌وری مصرف آب، افزایش راندمان و تولیدات کشاورزی و همچنین توسعه اراضی آبی دارد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان کرمانشاه افزود: تاکنون عملیات و اجرای پنج هزار و 100 هکتار شبکه آبیاری و زهکشی در اراضی زیر پوشش سدهای مخزنی و ایستگاه‌های پمپاژ، معادل 21 درصد کل عملیات انجام شده است.

منصوری با اشاره به این‌که تاکنون بیش از 42 کیلومتر عملیات انتقال آب با لوله انجام شده است، گفت: بیش از 52 کیلومتر بهسازی و اصلاح کانال‌های آبیاری عمومی انجام گرفته است که این میزان 10 درصد از کل عملیات ما در این حوزه را شامل می‌شود.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان کرمانشاه تأکید کرد: این سازمان در بخش ساخت استخرهای ذخیره آب عملکرد خوبی داشته است و بر اساس آخرین آمار شش هزار و 76 متر مکعب استخر ذخیره آب در استان ساخته شده است که این مقدار 16 درصد از کل این برنامه را شامل می‌شود.

وی ادامه داد: 28 پروژه طراحی و مطالعاتی با هدف اجرای پروژه‌های تأمین و انتقال آب به منظور مشروب کردن و بهبود آبیاری در بیش از 15 هزار هکتار از اراضی استان انعقاد قرارداد شده است.

منصوری با اشاره به شروع و تکمیل عملیات چهار ایستگاه پمپاژ آب در استان، گفت: تجهیز و نوسازی اراضی کشاورزی در سطح یک‌هزار و 540هکتار و دیگر عملیات‌ها، همگی حاکی از تلاش و عزم جدی مسئولان استان برای ایجاد و توسعه زیر ساخت‌ها در این بخش است.

وی افزود: این در حالی است که همگام با تلاش و پی‌گیری صورت گرفته توسط سازمان جهاد کشاورزی اقدامات بنیادی در زمینه ایجاد و احداث سدهای مخزنی و شبکه‌های آبیاری یک و دو توسط شرکت آب منطقه‌ای با هدف توسعه اراضی آبی نیز در دست اقدام بوده که قطعاً بهره‌برداری از آن‌ها تحولات اساسی را در این بخش ایجاد خواهد کرد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان کرمانشاه گفت: در یک سال گذشته با همت مسئولان استان و همراهی شرکت آب منطقه‌ای در یک اقدام بی‌نظیر برای مشروب کردن بیش از 70 هزار هکتار از اراضی استان مجوز تخصیص آب به میزان بیش از 36 هزار لیتر صادره شده که در سطح کشور همواره به‌عنوان یک اقدام شاخص مطرح است که در این رابطه در تعدادی از پروژه‌ها کار طراحی و مطالعه انجام و در برخی دیگر در دست اقدام بوده و پس از تأمین منابع اعتباری، کار اجرا آغاز و مردم استان از آثار و مواهب آن بهره‌مند خواهند شد.

منصوری با اشاره به کارهای انجام گرفته در حوزه باغبانی در استان کرمانشاه، افزود: توسعه باغبانی همواره در کانون مورد توجه وزارت متبوع و مسئولان استان بوده که در این رابطه در سال گذشته عملیات میدانی در سطح استان برای بررسی منابع آبی و اراضی مستعد توسعه باغبانی توسط کمیته‌ای متشکل از نمایندگان استانداری، سازمان جهاد کشاورزی، منابع طبیعی، شرکت آب منطقه‌ای انجام و برنامه فاز اول توسعه باغبانی در سطح 40 هزار هکتار از اراضی استان معادل سطح موجود تدوین و کار مطالعاتی و اجرایی در این زمینه آغاز شد.

وی تأکید کرد: سال گذشته یک‌هزار و 800 هکتار به سطح باغ‌های استان اضافه شد و این در حالی است که هم‌اکنون بیش از 130 میلیارد تومان پروژه تأمین آب با هدف توسعه باغبانی آماده اجرا بوده که به محض تامین منابع مالی کار اجرایی آنها آغاز خواهد شد.

منصوری با اشاره به اقدامات مستمر در حوزه اصلاح نژاد دام در این استان، گفت: در یک سال گذشته علاوه بر اقدامات مستمر در حوزه اصلاح نژاد دام و بهبود مدیریت در واحدهای دامپروری، سازمان جهاد کشاورزی استان در حوزه دام و طیور و آبزیان فعالیت‌های خود را در دو بخش احیای واحدهای راکد و تقویت واحدهای موجود و نیز توسعه و ایجاد واحدهای جدید متمرکز کرد که برای عملیاتی شدن این موضوع حدود 90 میلیارد ریال از محل منابع اعتباری استانی برای تقویت واحدهای موجود و کمک به تأمین علوفه واحدها و عشایر استان به‌صورت بلاعوض هزینه شد.

وی افزود: این اقدام بی نظیر و منحصر در استان کرمانشاه تأثیر زیادی در تداوم فعالیت و تقویت واحدهای موجود در استان داشت و این فعالیت در مقطعی که در کشور با افزایش قیمت نهاده‌های دامی مواجه بودیم مجریان واحدها بدون دغدغه فعالیت تولیدی خود را ادامه دادند.

منصوری گفت: برای تأمین سرمایه در گردش و نقدینگی واحدهای موجود بیش از 300 میلیارد ریال و برای کاهش هزینه‌ها و بهینه‌سازی مصرف سوخت در واحدهای تولیدی منابع قابل توجهی به‌صورت تسهیلات کم بهره و بلاعوض نیز پرداخت شد که در نتیجه این فعالیت‌ها در سال گذشته، بیش از 363 هزار تن انواع محصولات دامی تولید و پیش‌بینی می‌شود امسال تولیدات این بخش به حدود 400 هزار تن برسد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان کرمانشاه گفت: در حوزه آبزی پروری هم‌اکنون ظرفیت تولید استان به حدود 12 هزار و 500 تن رسیده که این موضوع تا نیمه اول سال 90 که کل تولید استان حدود هفت هزار تن بود از رشد 78 درصدی برخوردار بوده، یعنی در واقع پنج هزار و 500 تن به تولیدات در این بخش اضافه شده است.

منصوری افزود: تصمیم داریم که میزان تولیدات آبزی استان را تا آخر امسال به حدود 15 هزار تن برسانیم که این برنامه، اقدامی

کم‌نظیر در رشد جهشی تولید در بخش آبزیان در سطح کشور محسوب می‌شود.

وی با اشاره به کارهای انجام شده در بخش دامپروری و طیور استان، گفت: در برنامه پنجم برای توسعه واحدهای طیور طی هشت ماه اول سال 91 تعداد زیادی پرونده تشکیل و به بانک کشاورزی ارجاع و تعدادی از آن‌ها نیز در حال احداث و اجرای طرح هستند که قطعاً با اجرای آن‌ها حدود سه میلیون قطعه به ظرفیت تولید گوشت مرغ استان افزوده خواهد شد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان کرمانشاه تأکید کرد: هدف توسعه دامپروری طی هشت ماهه اول امسال بیش از پنج هزارو 224 پرونده با نیاز تسهیلاتی سه هزار و 340 میلیارد ریال در ستاد شهرستان‌ها تصویب و پرونده‌ها برای بررسی و پرداخت تسهیلات در اختیار بانک کشاورزی قرار گرفته است.

منصوری به برخی از اقدامات این سازمان برای ساماندهی و تقویت بخش زراعت استان اشاره کرد و گفت: پی‌گیری و اجرای طرح بیمه محصولات کشاورزی به‌ویژه زراعت‌های پاییزه، تأمین نهاده‌های مورد نیاز و انواع کودهای شیمیایی به تناسب موجودی این اقلام در کشور، انجام فعالیت‌های آموزشی و ترویجی به میزان 188 هزار و 899 نفر روز، تهیه و پخش برنامه‌های رادیویی و تلویزیونی، چاپ و نشر بروشور، تأمین بیش از 32 هزار تن بذر گندم  از انواع مادری، گواهی شده و مرغوب مناسب کشت در مناطق گرمسیر و سرد و معتدل معادل حدود 13 درصد کل بذور تولیدی در کشور، برخی از برنامه و طرح‌های ما برای تقویت این بخش از کشاورزی استان است.

وی با اشاره به بکارگیری فارغ‌التحصیلان بیکار کشاورزی در قالب قراردادهای نظارت، افزود: در نتیجه این اقدامات، در سال گذشته حدود سه میلیون و 460 هزار تن انواع محصولات زراعی در استان تولید شده که نسبت به مدت مشابه سال قبل به رغم خشکسالی و خسارت‌های ناشی از آن حدود پنج درصد رشد داشته و پیش‌بینی می‌شود امسال تولید محصولات زراعی به حدود چهار میلیون تن برسد.

منصوری گفت: استان کرمانشاه با تلاش کشاورزان و حمایت‌های بخش کشاورزی در تولید برخی محصولات زراعی از جمله ذرت بذری، ذرت دانه‌ای، نخود، جو، گندم، چغندر و ... جزو استان‌های برتر کشور محسوب می‌شود.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان کرمانشاه تأکید کرد: علاوه بر فعالیت‌ها و اقدامات مستمر در این بخش، در حوزه معاونت تولیدات گیاهی سازمان و مراکز تحقیقات کشاورزی استان برنامه‌های بنیادی برای افزایش تولید در واحد سطح، معرفی ارقام جدید، کاهش هزینه‌های تولید با انجام عملیات خاک‌ورزی حفاظتی، افزایش ضریب مکانیزاسیون در دست اقدام است.

وی گفت: از دیگر اقدامات چشم‌گیر و اثرگذار در کشاورزی استان می‌توان به طرح عظیم توسعه کشاورزی اشاره کرد که این طرح در اواخر سال گذشته با ابتکار رئیس جمهور و وزیر جهاد کشاورزی تهیه و به استان‌ها ابلاغ شد.

منصوری افزود: در همان مراحل آغازین ابلاغ طرح با حمایت و پیگیری مسئولان استان و اعضای ستاد اجرایی در استان و شهرستان‌ها و تلاش و همت همکاران در بخش کشاورزی به‌خوبی این طرح در استان کلید خورد و به‌گونه‌ای که هم‌اکنون در سه شاخص مهم این طرح، یعنی واگذاری اراضی منابع ملی به واجدان شرایط، تهیه و تصویب طرح‌ها در ستاد شهرستان‌ها، بررسی منابع آبی و صدور مجوز تخصیص آب، استان کرمانشاه جزو استان‌های برتر کشور محسوب می‌شود.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان با اشاره به این‌که تاکنون تعداد شش هزار و 567 طرح با نیاز تسهیلاتی چهار هزار و 846 میلیارد ریال در ستاد اجرایی شهرستان‌ها تصویب شده است، گفت: تعداد دو هزارو 685 طرح با نیاز تسهیلاتی 956 میلیارد ریال منجر به انعقاد قرارداد شده که از لحاظ تعداد و مبلغ طرح‌های تصویبی که بیش از سه برابر سهم ابلاغی استان است در صدر استان‌های کشور و از بعد انعقاد قرارداد در جایگاه سوم و از لحاظ میزان واگذاری اراضی و میزان تخصیص آب در جایگاه اول کشور قرار داریم.

وی با اشاره به مطرح شدن کرمانشاه به‌عنوان قطب کشاورزی کشور، گفت: بر اساس مطالعات صورت گرفته توسط مهندسان مشاور مطالعه‌کننده طرح قطب کشاورزی استان طی سه برنامه پنج ساله میزان تولیدات استان به شرط ایجاد زیر ساخت‌های موجود پیش‌بینی شده از چهار میلیون تن فعلی به حدود 15 میلیون تن افزایش پیدا کند.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان کرمانشاه افزود: تحقق کامل چنین فرآیندی و تسریع در اجرای برنامه‌های تدوین شده نیازمند حمایت و پیگیری جدی نمایندگان مردم استان در مجلس شورای اسلامی و ایجاد ردیف اعتباری مستقل در قوانین بودجه سنواتی بوده که این مهم در راستای تعامل دو سویه با اطلاع از برنامه‌های موجود، اقدامات صورت گرفته و دریافت نیازهای بخش محقق خواهد شد.

منصوری در پایان گفت: براساس مطالعات، تا پایان برنامه هفتم توسعه برای اجرای طرح‌های قطب کشاورزی جمعاً 84 هزار میلیارد ریال اعتبار و تسهیلات مورد نیاز بوده و باید در بودجه سنواتی مصوب مجلس شورای اسلامی به تصویب برسد.

انتهای‌پیام/2700/م/ض1002

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول