اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

عضو هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی اصفهان:

تلفات جاده‌ای 10 درصد تولید ناخالص ملی را هدر می‌دهد

خبرگزاری فارس: عضو هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی اصفهان با بیان اینکه سالانه 20 هزار نفر در جاده‌های کشور جان خود را از دست می‌دهند، گفت: تلفات جاده‌ای 10 درصد تولید ناخالص ملی را هدر می‌دهد.

تلفات جاده‌ای 10 درصد تولید ناخالص ملی را هدر می‌دهد

به گزارش خبرگزاری فارس از اصفهان، محمدرضا رجالی در جمع خبرنگاران با بیان اینکه نخستین همایش سفر ایمن با رویکرد هویت بخشی بر قطارهای پر سرعت شنبه 25 آذرماه در اتاق بازرگانی اصفهان برگزار می‌شود، اظهار کرد: در این همایش نایب رئیس مجلس شورای  اسلامی، رؤسای کمیسیون‌های اقتصادی، عمران و تولید ملی مجلس و نیز جمعی از مسئولان وزارت راه و شهرسازی حضور می‌یابند.

وی افزود: بر طبق آمارهای رسمی در سال 1390، تصادفات جاده‌ای منجر به کشته شدن 20 هزار و 63 کشته و بیش از 800 هزار مجروح شده است.

عضو هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی اصفهان تصریح کرد: تعداد شهدای جنگ تحمیلی  افزون بر 200 هزار نفر در طول هشت سال بوده است و این در حالی است که از سال 68 تاکنون به طور متوسط سالانه 20 هزار نفر در جاده‌های ایران کشته می‌شوند و توجه جدی به این آمار نمی‌شود.

وی ادامه داد: هزینه برآورد  هر کشته شده در آمریکا در حدود یک‌میلیون دلار است که این میزان در کشور ما از 385 میلیون تا 5 میلیارد تومان تخمین زده شده است که متوسط آن را در حدود 700 میلیون تومان به عنوان سوخت ملی محاسبه می‌کنند که با ضرب این عدد در تعداد کشته شدگان میزان هدر رفتن منابع کشور بر اثر تلفات جاده‌ای مشخص می‌شود.

رجالی یادآور شد: بر اساس آمار 10 درصد تولید ناخالص ملی ایران در تلفات جاده‌ای در حال سوخت شدن است.

وی با اشاره به اینکه قطارهای پرسرعت و حمل و نقل ریلی راهی مطمئن برای کاهش تلفات جاده‌ای است، گفت: در آمریکا انجمن حمایت از قطارهای پرسرعت فعالیت می‌کند که با یک برنامه 50 ساله از سال 2000 میلادی خواستار تحت پوشش قرار دادن قطارهای پرسرعت در کل کشور آمریکا است.

عضو هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی اصفهان گفت: انجمن حمایت از توسعه قطارهای پرسرعت در ایران نیز با هدف فرهنگ‌سازی توسعه قطارهای پرسرعت در کشور شکل گرفته و این انجمن با ایجاد تشکل‌های غیر دولتی موجود همنام خود در کشورهای توسعه یافته نام‌گذاری شده است.

وی افزود: ایران بهترین کشور از نظر توجیه اقتصادی برای توسعه قطارهای پرسرعت است و کشورهایی که دارای وسعت خاکی بسیار و دارای فاصله جغرافیایی بین  شهری طولانی هستند، توسعه این قطارها برای آنها مطرح می‌شود.

رجالی در مورد مزیت‌های قطارهای سریع‌السیر گفت: بر اساس آمار جهانی محیط زیست، حمل و نقل هوایی 14 درصد عامل تخریب محیط زیست، حمل و نقل جاده‌ای 84 درصد و حمل و نقل ریلی  2 درصد محیط زیست را تخریب می‌کند.

وی افزود: سالم بودن سفر و تأثیر مخرب کمتر برای محیط زیست از دیگر ویژگی قطارهای پر سرعت است که می‌تواند محیط زیست را حفظ کند.

عضو هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی اصفهان و مدیر انجمن حمایت از توسعه قطارهای پرسرعت در ایران، سهم حمل و نقل در اقتصاد ایران را 40 درصد دانست و تاکید کرد: وجود یک شبکه حمل و نقل سریع می‌تواند در توسعه اقتصادی کشور در بخش‌های مختلف صنعتی،کشاورزی و خدماتی مؤثر باشد.

وی با اشاره به اینکه هزینه‌های اجتماعی ناشی از تلفات جاده‌ای بسیار فراتر از هزینه‌های مالی آن است، ادامه داد: کشته شدن یک نفر از خانواده در جاده‌ها سبب ایجاد ناهنجاری در خانواده‌ها می‌شود و از هر سو به حوادث اجتماعی ناشی از تلفات جاده‌ای نگاه کنیم، آسیب‌های اجتماعی زیادی جامعه را درگیر می‌سازد.

رجالی با بیان اینکه مسیر اصفهان - تهران یکی از مسیرهای پر تردد مسافرتی در کشور است، اظهار کرد:کلنگ‌زنی پروژه قطار سریع‌السیر اصفهان – تهران در سال 1384 انجام شده اما تاکنون 30 درصد پروژه رشد داشته است و اگر با همین سرعت پروژه حرکت کند تا  هشتاد سال دیگر شاهد افتتاح نمی‌شود.

وی با تاکید بر اینکه درآمد و منافع حاصل از صنعت ریلی برای تمامی کشور است، بیان کرد: به دلیل تحریم‌های موجود که هواپیماهای کمتر از 10 سال به ایران فروخته نمی‌شود، توسعه حمل و نقل ریلی ضرورت دارد.

انتهای پیام/2301/صا/ژ1001

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول