اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

فارس گزارش می‌دهد

توسعه سواحل هرمزگان با محوریت ایجاد زیرساخت‌های بندری

خبرگزاری فارس: ایجاد زیرساخت‌های بندری طی سال‌های اخیر به عنوان یکی از بهترین راه‌ها در راستای توسعه شهرها و روستاهای ساحلی هرمزگان و بهبود وضعیت اقتصادی در این مناطق شناخته شده است.

توسعه سواحل هرمزگان با محوریت ایجاد زیرساخت‌های بندری

به گزارش خبرگزاری فارس از بندرعباس، بنادر هرمزگان به عنوان نگین بنادر کشور در سال‌های اخیر همواره مورد توجه بسیاری از فعالان حوزه تجاری و اقتصادی و دیگر حوزه‌ها در کشور و منطقه قرار گرفته است.

از بنادر این استان در حال حاضر بیش از 60 درصد عملیات واردات و صادرات کشور انجام می‌شود، و بندری همانند بندر رجایی در جمع پنجاه بندر برتر و فعال دنیا قرار دارد، از همین‌رو مباحث توسعه‌ای در این بندر و دیگر بنادر هرمزگان مورد توجه است.

مدیر کل بنادر و دریانوردی هرمزگان در همین راستا طی گفت‌وگویی با خبرنگار فارس در بندرعباس، با بیان اینکه نگاه دولت به توسعه بنادر هرمزگان و صنایع ساحلی نگاهی جامع است، افزود: به عنوان نمونه طرح توسعه بندر شهید رجایی با اعتبار 410 میلیارد دلار از سال‌های قبل اجرایی و در حال حاضر در مراحل پایانی قرار دارد.

وی گفت: فرآیند این طرح دو برابر شدن ظرفیت کانتینری بندر رجایی است.

مدیر کل بنادر و دریانوردی هرمزگان با بیان اینکه در حال حاضر علاوه بر پروژه‌های اجرا شده در سال‌های اخیر حجم پروژه‌های در دست اجرا در بنادر هرمزگان به 16 هزار میلیارد تومان می‌رسد، افزود: این میزان اعتبار به اجرای 67 پروژه اختصاص دارد.

وی افزود: در اجرای این پروژه‌ها توجه ویژه‌ای به آمایش و نسبت امکانات و نیازها به جمعیت مراکز ساحلی شده است، که این می‌تواند توسعه استان را تضمین کند.

به گفته صفایی در حال حاضر، تعداد 12 بندر چندمنظوره مردمی که اعتباری بالغ بر 462 میلیارد برای آنها هزینه شده است، در هرمزگان آماده بهره‌برداری است.

وی گفت: ایجاد بنادری همانند نخل ناخدا در شرق بندرعباس به منزله ایجاد تحول اساسی در شرق این شهر و جزیره هرمز است که مطمئنا با توجه به فاصله نزدیکی که این بندر با فرودگاه بندرعباس دارد می‌تواند، توسعه گردشگری هرمز را تضمین کند.

مدیر کل بنادر و دریانوردی هرمزگان در ادامه افزود: مجموع فعالیت‌های بنادر و دریانوردی در طول ساحل و جزایر توسعه حمل و نقل و محرومیت‌زدایی و همچنین تقویت بنیه اقتصادی خانوارها را به دنبال دارد.

سید عطاالله صدر مدیر عامل سازمان بنادر و دریانوردی کشور نیز همچنین در این راستا با بیان اینکه موقعیت ویژه هرمزگان این منطقه را برای سرمایه‌گذاری در پروژه‌های بندری توجیه‌پذیر کرده است، اضافه کرد: در دولت نهم و دهم ظرفیت بنادر بزرگ کشور افزایش قابل توجهی یافته به نحوی که ظرفیت برخی از بنادر به دو برابر افزایش می‌یابد.

وی گفت: ظرفیت بنادر امیرآباد، بوشهر، انزلی و شهید رجایی در حال دو برابر شدن است.

صدر یادآور شد: از مجموع 172 میلیون تن ظرفیت کل بنادر کشور، بندر شهید رجایی 60 درصد از این ظرفیت را به خود اختصاص داده است که این امر رجایی را متمایز کرده است.

وی ادامه داد: 16 بندر از کل بنادر جدید ایجاد شده در طول ساحل کشور که تعداد آنها برابر 60 بندر است، نیز در هرمزگان واقع است.

معاون وزیر راه و شهرسازی از طرح دوم توسعه بندر شهید رجایی به عنوان مهمترین طرح حوزه بنادر و دریانوردی کشور در یک دهه اخیر یاد کرد و افزود: این طرح از چندین جنبه از جمله ساخت آن توسط مختصصان داخلی دارای اهمیت زیادی است.

صدر اضافه کرد: همچنین علاوه بر 410 میلیون دلار سرمایه‌گذاری انجام شده در فاز دو توسعه این بندر، در فاز نخست نیز سرمایه‌گذاری صورت گرفته که در سال‌های اخیر برابر 250 میلیون دلار است.

وی به ایجاد بنادر تخصصی انرژی و سوخت در هرمزگان اشاره و افزود: ایجاد یک بندر برای بانکرینگ و همچنین ایجاد امکانات برای ترانزیت و سوآپ فرآورده‌های نفتی در غرب بندرعباس و قشم به خوبی دیده شده است.

صدر افزود: اینگونه طرح‌ها در راستای اصل 44 و با مشارکت قابل توجه بخش خصوصی محقق شده است.

وی اضافه کرد: توسعه بنادر کوچک و مردمی نیز در سال‌های اخیر در دستور کار قرار گرفته است، به نحوی که در دولت دهم ساخت 60 بندر در ساحل جنوبی کشور شروع شده است.

وی بیان داشت: از این تعداد 40 بندر تا پایان سال به بهره‌برداری می‌رسد.

بنادر واقع شده‌ای در محدوده هرمزگان همانند جاسک، تیاب، بندرعباس، قشم، هرمز، کنگ، لنگه، چارک، مقام، کیش و گاوبندی همواره از قدیم‌الایام مورد توجه و اهمیت بوده‌اند.

به عقیده بسیاری از کارشناسان می‌توان با توسعه امکانات بندری در سایر بنادر هرمزگان و تغییر دیدگاه‌ها در حوزه دریا و تعامل با کشورهای منطقه و دیگر کشورهای دنیا، در روند توسعه مناطق ساحلی روند پرسرعت‌تری را ایجاد کرد.

انتهای پیام/88001/ق/ژ1001

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول