اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

تعلیم و تربیت  /  آموزش و پرورش

گزارش فارس از جشن فارغ‌التحصیلی دانش‌آموزان استثنایی بهبهان

کودکان استثنایی نهان در پس پرده حضور

خبرگزاری فارس: در جشن فارغ‌التحصیلی دانش‌آموزان استثنایی شهرستان بهبهان، اشتغال به‌عنوان حلقه گمشده این گروه از افراد جامعه مطرح شد.

کودکان استثنایی نهان در پس پرده حضور

به گزارش خبرگزاری فارس از بهبهان، قرار بود مراسم ساعت 9 و 30 دقیقه صبح در تالار معلم برگزار شود، طبق روال برنامه‌های برگزار شده در سطح شهرستان انتظار داشتیم با تاخیر این امر صورت گیرد اما استقبال مردم چیز دیگری می‌گفت.

هنوز نیم ساعتی تا آغاز برنامه باقی‌ مانده بود اما گویا تالار معلم نیز که با ظرفیت حدود 400 نفری خود، عنوان بزرگترین سالن مراسم بهبهان را یدک می‌کشد نیز پاسخگوی این استقبال کم‌نظیر نیست.

برنامه با تلاوت قرآن کریم آغاز می‌شود و پس از آمدن مجری پشت تریبون، وی از حاضرین می‌خواهد همه صندلی‌های خالی را پر کنند تا فضا برای خیل عظیمی از مردم که در انتهای سالن و در کنار درب ورودی آن ایستاده‌اند، باز شود؛ اما باز هم کافی نبوده و در حالی که دانش‌آموزان فارغ‌التحصیل جای خود را به مهمانان می‌دهند و خود در کنار دیوار می‌ایستند، راهروی سالن با صندلی‌های پلاستیکی پر می‌شود.

 

شور و شوق فراوانی در چهره‌های کودکان استثنایی و والدین آنها دیده می‌شود، گویا این مراسم روحیه تازه و شادی را برای آنان به ارمغان آورده است.

می‌خندند، دست می‌زنند و از اینکه افراد زیادی برای آنان و در جمع آنها‌ حاضر شده‌اند، احساس شعف و غرور می‌کنند؛ خودشان می‌گفتند باور ندارند که مسئولان شهرستان به احترام آنان به این مراسم آمده‌اند.

مردم بهبهان، مردمی احساسی هستند و استقبال از این مراسم که حتی تبلیغ و اطلاع‌رسانی خوبی نیز برای آن صورت نگرفته بود بار دیگر ثابت کرد که هر امری که با احساس مردم پیوند داشته باشد، بهبهانی‌ها در آن حرفی برای گفتن دارند.

اما شاید هیچ‌کس نتواند حرف دل این دانش‌آموزان را بهتر از خودشان بزند.

* دانش‌آموزان استثنایی را درک کنید / پس از این همه تلاش، سزاوار بیکاری نیستیم

در ابتدای مراسم رضوان پرنون، یکی از فارغ‌التحصیلان استثنایی حاضر در مراسم به پای تریبون رفت و متنی را به عنوان درددل 20 دانش‌آموز فارغ‌التحصیل حاضر در برنامه خواند.

در این متن آمده بود: ما 20 نفر بودیم که پس از سال‌ها تلاش توانستیم به کمک خانواده‌های خود، مربیان و مسئولان دلسوز تحصیلات خود را تمام کنیم، با خودمان می‌گفتیم حالا بعد از این همه زحمت، آیا کسی وجود دارد که به ما بگوید دستتان درد نکند؟ تلاش کردیم، زحمت کشیدیم، خدا را شکر این اتفاق افتاد و همه عزیزان تلاش کردند و این مراسم را برگزار کردند.

این دانش‌آموزان بیان داشتند: ابتدا از همه آنها تشکر می‌کنم و حالا خودم را معرفی می‌کنم؛ من یک دانش‌آموز استثنایی هستم، می‌گویم استثنایی، شاید پیش خودتان فکر کنید مگر یک استثنایی هم می‌تواند درس بخواند، چه رسد به اینکه دیپلم بگیرد، باورتان نمی‌شود بیایید ما را امتحان کنید، البته شرایط ما با دانش‌آموزان عادی فرق می‌کند، ما هم قوانین و مقررات خود را داریم، کتاب‌های مخصوص، کلاس‌های ویژه، مسئولان و مربیان دلسوز و خلاصه ما هم شرایط ویژه خود را داریم.

در ادامه این بیانیه عنوان شده بود: حالا که خودم را معرفی کردم سخنی با شما عزیزان دارم، از مسئولین محترم گرفته تا افرادی که دانش‌آموزان استثنایی را درک می‌کنند، ما اگر استثنایی هستیم کارهایی از دستمان بر می‌آید، حتی کارهایی که افراد عادی انجام می‌دهند، ما چون در گروه‌های مختلف هستیم هر کدام بنابه استعداد خود می‌توانیم برای جامعه مثمرثمر باشیم، مثلا گروه ناشنوا و نابینا در بسیاری از کارها مانند معلمی و مربیگری در رشته‌های مختلف و کارهای دیگر می‌توانیم پا به پای افراد عادی خدمت کنیم، گروه کم‌توان ذهنی و معلولیت جسمی و حرکتی به تناسب استعدادی که داریم، می‌توانیم در کارهای سبک‌تر برای جامعه مفید باشیم.

 

در ادامه این بیانیه آورده شده بود: خلاصه این تصویر باطلی است که چون استثنایی هستیم کاری از دستمان ساخته نیست، سروران گرامی، من سخنران خوبی نیستم ولی خدای بزرگم را شکر می‌کنم که در این جمع حاضر شده‌ام تا با شما کمی درددل کنم، شما خودتان را جای من قرار دهید، بعد از این همه سال که با توکل بر خدای متعال، همت و تلاش خانواده و مربیان، مسئولان مدارس و ادارات مربوطه تلاش کرده‌ام و درس خوانده‌ام که آیا سزاوار است که در گوشه‌ای از خانه بمانم و از سر ناچاری اوقات فراغت خود را به بطالت بگذرانم؟ دچار افسردگی و بیماری شوم؟ بدانید کسانی از گروه‌های ما دوران دانشگاه را نیز طی کرده‌اند اما امروز در خانه بوده و سربار خانواده خود هستند.

دانش‌آموزان استثنایی فارغ‌التحصیل در درددل خود خاطرنشان کرده‌اند: خدایا تو گواه باش که من چون نظام جمهوری اسلامی را دوست دارم و به آن عشق می‌ورزم، این درددل‌ها را می‌گویم، شاید گره‌ای از مشکلات ما به دست افراد مسئول و غیرمسئول که به نحوی می‌توانند ما را یاری کنند، گشوده شود، من نمی‌دانم فرماندار شهرمان در این جلسه حضور دارد یا نه اما من در اینجا از وی خواهش می‌کنم که نماینده‌ای از طرف خودش تعیین کند تا اگر ما مشکلی داشته باشیم بتواند ما را یاری کند، انشاالله که سبب خیر شود.

در پایان این بیانیه گفته شده بود: در پایان از همه کسانی که در این مراسم شرکت کرده‌اند تقدیر و تشکر می‌کنم و به امید روزی که در جامعه اسلامی معلولی وجود نداشته باشد.

* مسئولان در تحقق شعار روز جهانی معلولان تلاش کنند

در ادامه فرماندار بهبهان پیامی را به این مراسم ارسال کرده بود که خوانده شد.

فرهاد باذلی‌محبوب در پیام خود اظهار کرده بود: نامگذاری روز معلولین در سوم نوامبر مطابق با 13 آذر از سوی سازمان ملل متحد، توجه به بهبود و ارتقای جایگاه افراد معلول در جامعه بشری و اصلاح نگرش و باور عمومی را نوید می‌دهد.

وی عنوان کرده بود: وجود افرادی که با وجود داشتن محدودیت‌های جسمی، شور زیستن را بر پیکره جامعه می‌دمند و هیچگاه به واسطه معلولیت از ایفای نقش اجتماعی خود روگردان نبوده‌اند، امیدبخش و نشاط آفرین است و این مهم، مسئولیت خطیر ما را برای درک قابلیت‌های آنها، فراهم سازی زمینه مشارکت اجتماعی و پاسخگویی به نیازهای معلولان را گوشزد می‌کند و ما را به مناسب‌سازی محیط و ایجاد شرایط مادی و معنوی لازم برای حضور فعال معلولان در فعالیت‌های اجتماعی مصمم می‌سازد.

فرماندار بهبهان در ادامه تصریح کرده بود: خوشبختانه تصویب قانون جامع حمایت از حقوق معلولان از اقدامات موثر مجلس شورای اسلامی در دفاع از حقوق این اقشار آسیب‌پذیر جامعه محسوب می‌شود و وظیفه و مسئولیت همه سازمان‌ها و نهادهای دولتی را برای خدمت موثر به این عزیزان آشکار ساخته و می‌تواند به عنوان خدمت‌رسانی مورد توجه قرار گیرد.

وی در ادامه این پیام خاطرنشان کرده بود: اینجانب ضمن گرامیداشت تبریک این روز به کلیه معلولان و قدردانی از زحمت‌ها و تلاش‌های خانواده‌های صبور و فداکار آنها، از همه مسئولان به ویژه خدمتگزاران این عزیزان استدعا دارم تا در تحقق شعار امسال روز جهانی معلولان که منزلت و عدالت برای همه است، تلاش کنند.

باذلی‌محبوب در پایان پیام خود اظهار کرد: موفقیت همگان را در پیمودن راه شهدای والامقام در راستای آرمان‌های بلند حضرت امام خمینی (ره) و در پرتو منویات مقام معظم رهبری (مدظله‌العالی) از درگاه خداوند متعال مسئلت دارم.

* تجلیل از 20 دانش‌آموز دختر استثنایی فارغ‌التحصیل

پس از خوانده شدن پیام فرماندار بهبهان، گروهی از دانش‌آموزان استثنایی به روی صحنه رفته و یک تصنیف را با حرکات دست خود اجرا کردند، سپس دانش‌آموزان فارغ‌التحصیل سرودی را اجرا کردند و چند فیلم از فعالیت‌های آنان برای حاضران پخش شد.

بعد از این برنامه نوبت به تقدیر و تجلیل از 20 دانش‌آموز دختر استثنایی آموزشگاه متوسطه حرفه‌ای بنفشه بهبهان رسید.

 

در این مراسم از افسانه موسوی، بتول باج، بهناز شفیعی، زهرا بخت، ندا سلاخی، معصومه جوادیان، سهیلا فتح‌بک، مژگان رشادی و مریم زینل‌زاده فارغ‌التحصیل در رشته هنر زندگی، بهار آغاجری، پریسا محمودیان، رضوان پرنون و سمیرا عساکره فارغ‌التحصیل در رشته پوشاک زنانه و حمیده اصل ربیعی، حمیده دانشی، سیما رحمانی، شبنم آراسته، شیرین رستم‌پور، صدیقه بهمنیان و نسرین سعیدیان فارغ‌التحصیل رشته راسته‌دوزی و تعدادی از دانش‌آموز استثنایی موفق در رشته‌های ورزشی تقدیر و تجلیل شد.

با پایان یافتن برنامه به سراغ تعدادی از این دانش‌آموزان، والدین و مربیان آنها رفتیم تا سخنان آنان را بشنویم.

* همه از مسئولان فقط آینده و اشتغال را می‌خواهند

صحبت کردن با آنها کمی سخت است زیرا اغلب از دوربین، ضبط صدا و رسانه خجالت کشیده و با لبخندی کوچک این حس خود را نشان می‌دهند، کمی با آنها هم‌کلام می‌شویم تا حس خجالت آنها کم شده و آماده انجام گفت‌وگویی هرچند کوتاه شوند.

مریم زینل‌زاده که دارای بالاترین معدل در میان فارغ‌التحصیلان رشته هنر زندگی است، در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در آبادان بیان کرد: از اینکه امروز به این نقطه از موفقیت رسیده‌ام و نتیجه سال‌ها زحمات خود، والدین و مربیانم را می‌بینم بسیار خوشحال و خرسند هستم.

وی افزود: بیشترین تشکر و قدردانی را باید از والدین و مربیان خود کنم که با همه سختی‌های کار ایستادند و پشت ما را خالی نکردند تا امروز من به عنوان یک فارغ‌التحصیل استثنایی شناخته شوم.

زینل‌زاده در خصوص خواسته‌اش از مسئولان تصریح کرد: تنها خواسته‌ام حمایت مسئولان از ما و فراهم کردن زمینه حضور و فعالیت در اجتماع و بازار کار است تا همه زحمات ما هدر نرود.

 

رضوان پرنون، رتبه اول فارغ‌التحصیلان در رشته پوشاک زنانه نیز از حس خوشحالی بسیار زیاد خود می‌گوید و از اینکه نمی‌داند چگونه می‌تواند زحمات والدین و مربیان خود را جبران کند.

وی نیز در خصوص خواسته‌اش از مسئولان گفت: سال‌های زیادی ما دانش‌آموزان، والدین و مربیان زحمت کشیده و برنامه‌ریزی کرده‌اند تا امروز شاهد برداشت محصول آن باشیم، پس حیف است که در این نقطه رها شود، بنابراین همه از مسئولان می‌خواهیم بازار کار را ایجاد کنند تا روند پیشرفت و ترقی ما متوقف نشده و عده بیشتری نیز از جامعه معلول ضمن بدست آوردن انگیزه لازم، پله‌های ترقی را طی کنند.

پرنون خاطرنشان کرد: همه باید بدانند که ما هرچند معلول بوده و محدودیت‌هایی داریم اما توانایی انجام بسیاری از امور را همگام با افراد عادی داریم و حتی در برخی از امور، بازدهی بیشتری نیز داریم.

* خانواده‌های دارای معلول ناامید نشوند

مادر رضوان پرنون که فرزند وی دارای معلولیت جسمی و حرکتی است، در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در بهبهان اظهار کرد: زمانی که فرزندان ما در دوره راهنمایی مشغول به تحصیل بودند، نگران آینده تحصیلی آنان بودیم که با مکاتبات فراوانی که با مسئولان شهرستان و استان انجام دادیم، دبیرستانی نیز برای آنان راه‌اندازی شد.

وی با بیان اینکه امیدوارم این راه ادامه پیدا کند، تصریح کرد: از مسئولان می‌خواهیم که فرزندان ما را ناامید نکرده و زمینه را برای تحصیل آنان در دانشگاه و اشتغال در اجتماع فراهم کنند.

این مادر دارای فرزند معلول در خصوص سختی‌های خود برای رساندن فرزندش به این مرحله اظهارکرد: فرزند من علاوه بر کم‌توان ذهنی بودن، دارای معلولیت جسمی و حرکتی نیز است که همین امر باعث می‌شد نتواند به مدرسه برود و من هر روز وی را بغل می‌کردم و به آموزشگاه می‌بردم و حال بسیار خوشحالم که زحمات ما نتیجه داد و توانستیم این مسیر را طی کنیم.

وی در پایان خطاب به خانواده‌های دارای معلول افزود: توصیه می‌کنم که ناامید نشده و تلاش خود را انجام دهند زیرا برای معلولان هم کارهایی برای انجام دادن وجود دارد.

* مسئولان فکری به حال اشتغال این فارغ‌التحصیلان کنند

مدیر آموزشگاه متوسطه حرفه‌ای بنفشه بهبهان در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در بهبهان عنوان کرد: مدرسه ما از سال 83 به عنوان مرکز مهارت حرفه‌ای در قالب دوره راهنمایی آغاز به کار کرد که دانش‌آموزان ما در آن موفق به اخذ مدرک سیکل شدند.

وی افزود: پس از پیگیری‌های فراوان و پس از گذشت سه سال توانستیم مجوز دبیرستان را با هدف کارآموزی و در سه رشته پوشاک زنانه، راسته‌دوزی و هنر زندگی در خانه دریافت کنیم.

نرگس گچ‌کوبان تصریح کرد: دبیرستان متوسطه حرفه‌ای بنفشه با 25 دانش‌آموز کار خود را آغاز کرد که 20 نفر از آنان در تابستان امسال دوره کارورزی خود را به پایان رسانده و پس از کسب نمرات لازم در آزمون سازمان فنی و حرفه‌ای، مدرک آنان از این سازمان صادر شد.

وی با بیان اینکه 6 دانش‌آموز دیگر نیز در پایان سال تحصیلی جاری فارغ‌التحصیل خواهند شد، تصریح کرد: دانش‌آموزان ما در گروه کم‌توان ذهنی و آموزش‌پذیر بالا هستند که بهره هوشی بالاتری از افراد کم توان ذهنی دارند اما سختی‌های فراوانی برای تدریس دروس به آنها به خصوص در درس‌های تئوری داریم ولی در امور عملی به مراتب عملکرد بهتری دارند.

مدیر آموزشگاه متوسطه حرفه‌ای بنفشه بهبهان این افراد را نیازمند توجه همیشگی به خصوص از جانب مسئولان شهر دانست و خاطرنشان کرد: از مسئولان تقاضا داریم این افراد را در جامعه رها نکنند و فکری به حال اشتغال آنان کنند تا مشکل افسردگی که این روزها در جامعه نیز شایع است، گریبانگیر آنان نشود.

گزارش و عکس: علیرضا شکری‌نسب

انتهای پیام/72003/ر/گ1003

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول