اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

رئیس سازمان حفاظت از محیط ‌زیست:

تغییرات اقلیمی مهم‌ترین دلیل خشکسالی دریاچه ارومیه است

خبرگزاری فارس: رئیس سازمان حفاظت از محیط ‌زیست گفت: تغییرات اقلیمی ناشی از اقدامات انسانی در محیط دریاچه ارومیه مهم‌ترین دلیل خشکسالی این زیست‌بوم است.

تغییرات اقلیمی مهم‌ترین دلیل خشکسالی دریاچه ارومیه است

به گزارش خبرگزاری فارس از ارومیه، محمدجواد محمدی‌زاده پیش از ظهر امروز در آیین افتتاحیه همایش بین‌المللی دریاچه ارومیه، راهکارها و چالش‌ها اظهار داشت: دریاچه ارومیه با توجه به شرایط خاص آن به عنوان شناسنامه، هویت و سرمایه جمهوری اسلامی ایران و به‌ ویژه آذربایجان‌غربی و سایر استان‌های همجوار این دریاچه شناخته می‌شود.

وی افزود: سخنان برخی افراد در ارتباط با خشک شدن دریاچه و بی‌تفاوتی نسبت به این محیط آبی نمی‌تواند دلیل قانع‌کننده‌ای داشته باشد چرا که این محیط به ‌عنوان یکی از زیست‌بوم‌های اساسی کشور شناخته شده و باید برای نجات آن تلاش شود.

رئیس سازمان حفاظت از محیط ‌زیست خاطر نشان کرد: دولت در مرحله اول از طریق استان و سپس از طریق بودجه‌های کشوری در پی اصلاح وضعیت دریاچه بوده و در این راه تمام تلاش خود را خواهد کرد تا مردم از این نعمت خدادادی بار دیگر بهره ببرند.

این مسئول اضافه کرد: دریاچه ارومیه با پهنه فعلی 2 هزار و 700 کیلومتر مربع و دارا بودن 102 جزیره در نقاط مختلف یکی از بزرگ‌ترین دریاچه‌های شور جهان شناخته می‌شود که از 19 رودخانه سیراب می‌شود.

محمدی‌زاده در بخشی از سخنان خود مشکلات کاهش آب دریاچه را مدنظر قرار داده و عنوان کرد: این مشکل به دلیل کاهش نزولات جوی، دخالت انسان در محیط زیست، کاهش ورود آب‌های روان به دریاچه و همچنین افزایش درجه حرارت دمای این محیط بروز یافته که امروز شاهد اثرات آن هستیم.

وی شوری آب دریاچه را تهدیدی برای استان‌های اطراف دانست و ابراز داشت: در شرایط کنونی حدود 200 هزار هکتار از اراضی اطراف این دریاچه در حال تبدیل به شوره‌زار بوده و مردم حدود 40 روستا نیز به دلیل از دست دادن فرصت‌های شغلی به شهرهای همجوار مهاجرت کرده‌اند.

رئیس سازمان حفاظت از محیط‌ زیست مدیریت اصولی را راهکار اصلی نجات دریاچه معرفی کرد و اذعان داشت: برنامه‌ریزی برای اداره هر چه بهتر این اقدامات از طرح‌های مهم و جدی در دولت است که در آینده باید اجرا و به مرحله نهایی برسد.

انتهای پیام/61003/ن/د1000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول