اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

‌‌رئیس اورژانس مازندران:

خدمات اورژانس به روستاها می‌رسد/ افزایش هلی‌کوپتر به اورژانس مازندران

خبرگزاری فارس: رئیس اورژانس مازندران گفت: خدمات اورژانس در برنامه 5 ساله به روستاها می‌رسد.

خدمات اورژانس به روستاها می‌رسد/ افزایش هلی‌کوپتر به اورژانس مازندران

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری فارس از شهرستان ساری، فرزاد بزرگی در نشست خبری با رسانه‌های گروهی استان مازندران اظهار داشت: تعداد پایگاه‌ها و نیروهای اورژانس مازندران نسبت به استاندارد کمتر است.

وی تصریح کرد: در دولت نهم و دهم به لحاظ ساخت پایگاه و افزایش تعداد نیرو رشد خوبی داشتیم ولی نسبت به انتظارات و توقعی که از اورژانس است بسیار کم است.

رئیس اورژانس مازندران با اعلام اینکه به لحاظ تعداد پایگاه و  نیروهای اورژانس حدود 20 درصد از استاندارد اعلام شده عقب هستیم، خاطر نشان کرد: آمادگی برای جبران کمبود‌ها در صورت محقق شدن اعتبارات وجود دارد.

این مسئول در ادامه تعداد تماس‌های روزانه اورژانس مازندارن را روزانه هزار تماس عنوان کرد که حدود 700 مورد آن مزاحمت‌های تلفنی است.

وی با اشاره به ماموریت‌های این سازمان و با اظهار اینکه در حوزه اورژانس پیش بیمارستانی، مدیریت نقل و انتقال بیماران به بیمارستان به عهده این مرکز است اظهار داشت: 70 پایگاه اورژانس در سطح مازندران فعالیت دارند.

بزرگی با اشاره به فعالیت 100 دستگاه آمبولانس، دو دستگاه اتوبوس آمبولانس و یک پایگاه هوایی در استان گفت: بیش از 400 نیروی تخصصی در مرکز فعالیت دارند.

وی با اعلام اینکه در هشت ماه سال جاری 48 هزار ماموریت در سامانه اورژانس مازندران ثبت شد بیان داشت: بیش از 16 درصد ماموریت‌ها مربوط به تصادفات بود و حدود 27 هزار ماموریت منجر به انتقال بیمار به بیمارستان می‌شود.

رئیس اورژانس مازندران خاطر نشان کرد: در بخش امداد ساحلی نیز بیش از 380 مورد ماموریت غرق‌شدگی داشتیم که 76 مورد منجربه فوت شد.

رئیس مرکز حوادث و فوریت‌های پزشکی مازندران با بیان اینکه بیشتر موارد غرق‌شدگی در خارج از طرح‌های سالم‌سازی بوده است، گفت: بیش از 90 درصد فوتی‌ها در خارج از طرح بود.

وی با اشاره به مسمومیت‌های ناشی از گاز منواکسیدکربن که سالانه در این فصل باعث فوت هم‌استانی‌ها می‌شود، گفت: حدود 47 مورد از ماموریت‌ها مربوط به مسمومیت ناشی از گاز منواکسید کربن بوده که دو مورد از آن موجب فوت شد.

این مسئول میانگین زمانی حضور اورژانس بر سر بالین بیمار را حدود 7 دقیقه عنوان کرد و گفت: مسئولان اورژانس برای انتقال بیمار به بیمارستان نیز حدود نیم ساعت فرصت دارند.

اعلام حضور 7 دقیقه‌ای بر بالین بیمار توسط مسئول اورژانس مازندران با واکنشی از طرف برخی خبرنگاران مواجه شد که بزرگی بیان داشت: ممکن است در برخی موارد همکاران ما دیرتر از زمان تعیین شده بر بالین بیمار حاضر شوند.

وی ادامه داد: ترافیک، نبود آمبولانس کافی در مراکز اورژانس و نبود نیروی انسانی و در برخی مواقع مزاحمت‌های تلفنی از معضلات اورژانس است.

بزرگی در ادامه با اعلام اینکه در اورژانس مازندران سیستم ضبط مکالمات داریم، یادآور شد: مردم می‌توانند با تماس با شماره 115 و یا شماره 4041 214 مشکلات و نارسایی‌های مربوط به اورژانس را از طریق این سامانه اعلام کنند.

وی ادامه داد: سیستم ثبت مکالمات فعال شد تا مردم نارسایی‌های مربوط به اورژانس را به ما اطلاع دهند.

این مسئول اورژانس مازندران با اعلام اینکه شکایت از اورژانس مازندران زیاد نیست، یادآور شد: برخی نارسایی‌ها را قبول داریم و برخی نارسایی‌ها ممکن است با اصلاح ساختارها درست شود که نیاز به همکاری مردم داریم.

وی در پاسخ به سئوال خبرنگار فارس در مورد فعالیت اورژانس مازندران در مناطق محروم گفت: در حال حاضر بیشتر ماموریت‌های اورژانس در سطح شهرها و جاده‌های اصلی استان است.

این مسئول اضافه کرد: در جاده‌ها و سطح شهرها پایگاه‌های مشخصی داریم.

بزرگی خاطر نشان کرد: در برنامه‌های کشوری پایگاه‌های مرتبط داریم و در برنامه 5 ساله اورژانس برنامه‌ریزی شد که فعالیت اورژانس به روستاهای کشور تسریع پیدا کند.

وی اضافه کرد: خدمات‌دهی به روستاهایی که در محور جاده‌ها باشد در برنامه کاری ما قرار دارد ولی اورژانس مکلف به خدمات‌دهی در بخش‌های روستایی نیست.

  بزرگی تاکید کرد: در برخی مناطق روستایی همانند تلمادره نیز پایگاه اورژانس باید ایجاد شود،70 پایگاه اورژانس در سطح مازندران فعال است که 24 پایگاه شهری و بقیه جاده‌ای است.

این مسئول در مورد فعالیت‌ اورژانس هوایی در مازندران اضافه کرد: در چند سال اخیر فعالیت اورژانس هوایی به مازندران اضافه شد و در چند سال اخیر پیشرفت‌هایی در زمینه اورژانس هوایی در مازندران داشتیم و برای ارتقای این بخش اورژانس نیاز به اصلاح زیرساخت‌ها داریم.

مسئول اورژانس مازندران در ادامه نبود پدهای فرود هلی‌کوپتر در برخی بیمارستان‌های مازندران را معضلی برای پروازهای اورژانس هوایی عنوان کرد و گفت: وضعیت آب و هوایی نیز بر فعالیت اورژانس هوایی اثرگذار است.

وی در ادامه از افزایش تعداد هلی‌کوپتر به سامانه اورژانس هوایی مازندران خبر داد و گفت: برای ایجاد پدهای فرود هلی‌کوپتر نیز برنامه‌هایی را در دست اجرا داریم.

بزرگی مهم‌ترین چالش اورژانس مازندران را جذب نیروی انسانی و کمبود بودجه عنوان کرد و گفت: دانشکده‌ها و پیراپزشکی نیروی انسانی مرتبط با اورژانس تربیت می‌کنند ولی در جذب نیرو با مشکل مواجه هستیم.

وی خاطر نشان کرد: ممکن است در ادامه روند فعلی برای خدمات‌دهی اورژانس به مردم با مشکلاتی مواجه شویم.

این مسئول ادامه داد: در حال حاضر نیاز است که پایگاه‌های شهری ما دارای دو آمبولانس باشند که با شرایط بودجه‌ای این امکان وجود ندارد.

رئیس اورژانس مازندران در ادامه خواستار فرهنگ‌سازی مناسب توسط رسانه‌ها برای کاهش بیماری‌ها و خطرات جاده‌ای شد و بیان داشت: باید به سمتی برویم که شاهد کاهش روند بیماری و تصافادت در سطح جاده‌های کشور باشیم.

وی اجرای طرح پزشک خانواده را یکی از راهکارهای اساسی برای کنترل بیماری‌ها در کشور عنوان کرد و گفت: با اجرای این طرح بار درمانی بیمارستان‌ها کاهش می‌یابد.

بزرگی میزان نیاز مازندران برای رسیدن به تعداد پایگاه‌ها در سطح استاندارد را حدود 10 پایگاه اورژانس اعلام کرد و گفت: نیاز است برخی مشکلات در کشور و استان به صورت زیربنایی حل شود.

این مسئول در پایان گفت: در برخی مسیرها اورژانس با ارتباطی که با هلال احمر ایجاد کرد در کمک‌رسانی با یکدیگر همکاری مناسبی دارند.

انتهای پیام /86004/ع/د1000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول