اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

عضو شورای هیئت‌های مذهبی رشت:

هیئت‌های مذهبی رشت برای اصلاح امور فرهنگی و مذهبی متحد شوند

خبرگزاری فارس: عضو شورای هیئت‌های مذهبی شهرستان رشت گفت: مسئولان هیئت‌های مذهبی برای اصلاح وضعیت فرهنگی و مذهبی شهر باید با یکدیگر متحد شوند و انسجام تشکل‌های ولایی مذهبی را به نمایش بگذارند.

هیئت‌های مذهبی رشت برای اصلاح امور فرهنگی و مذهبی متحد شوند

قربانعلی هاتف امروز در گفت‌وگوی اختصاصی با خبرنگار فارس در رشت با اشاره به فعالیت هیئت مذهبی این شهرستان، اظهار کرد: هیئت متوسلین به ائمه اطهار (ع) رشت از سال 66 با کمک و همراهی تعدادی از دوستان متعهد، ایثارگر و ولایی تشکیل شد.

وی فعالیت هیئت مذکور را فرهنگی و مذهبی خواند و افزود: با توجه به فعالیت 25 ساله هیئتی بنده، موفق به احداث یک مجتمع فرهنگی ‌دینی با نام ولایت در رشت شدیم.

عضو شورای هیئت‌های مذهبی شهرستان رشت، طبقه دوم مجتمع ولایت را مختص حسینیه خواند و گفت: برنامه‌های هفتگی هیئت در این حسینیه برگزار می‌شود اما برنامه‌های ویژه در مناسبت‌ها و ایام محرم، فاطمیه، رمضان و ... در مسجد آفخرا و یا در مهدیه و حسینیه بزرگ جامعة‌الحسین (ع) رشت انجام می‌شود.

وی با برشمردن فعالیت‌های مجتمع ولایت تصریح کرد: در این مجتمع مجموعه فرهنگی دینی عترت فعالیت می‌کند که دارای هیئت امنا و هیئت مدیره بوده و هیئت متوسلین به ائمه اطهار (ع) یکی از ارکان این مجموعه است.

هاتف کانون فرهنگی دینی ثقلین، مؤسسه خیریه حضرت ابوالفضل (ع)، مؤسسه خیریه خادمان مساجد، صندوق قرض‌الحسنه داخلی رفاه و کتابخانه مجازی و کافی نت را از دیگر ارکان مجتمع مذکور اعلام کرد.

وی درباره برخی از فرصت‌سوزی هیئت‌ها و کارکرد ضعیف آنها که موجب مشکلات فرهنگی و اجتماعی موجود در جامعه شده است، اذعان کرد: اغلب هیئت‌ها به نقش، جایگاه و اهمیت کارها، برنامه‌ها و فعالیت‌های خود به خوبی پی نبرده‌اند و به یکسری برنامه‌های سطحی، روبنایی و گذرا روی آورده‌اند که متوقف و ساکن شدند و به همین وضعیت نیز اکتفا و قناعت کرده‌اند.

پیشکسوت هیئت‌های مذهبی شهرستان رشت ادامه داد: استدعای ما این است که مسئولان و خادم‌های هیئت‌ها به بیانات و رهنمودهای حکیمانه امام راحل و مقام معظم رهبری در این زمینه رجوع کنند؛ بنده کتاب بسیار خوب «هیئت» در زمینه فضیلت و آیین مجالس ذکر اهل بیت (ع) در بیان و سیره ائمه (ع)، حضرت امام خمینی (ره) و رهبر معظم انقلاب را که توسط واحد پژوهش دفتر فرهنگی فخرالائمه (ع) قم تهیه و با کمک حوزه معاونت فرهنگی سازمان اوقاف و امور خیریه در سال 86 منتشر شده است، را معرفی می‌کنم.

به گفته وی، در بخشی از کتاب «هیئت» از امام خمینی (ره) نقل شده است که ایشان فرمودند: «ملت ما قدر این مجالس را بدانند، مجالسی است که زنده نگه می‌دارد ملت‌ها را ... من امیدوارم که هر چه بیشتر و هر چه بهتر این مجالس برپا باشد و از خطبای بزرگ تا آن نوحه‌خوان در این تأثیر دارد، از آنکه ایستاده پای منبر چند شعر می‌گوید و چند شعر می‌خواند، تا آن کس که در منبر است و خطیب است، اینها هر دو در این مسئله تأثیر دارند، تأثیر طبیعی دارند».

هاتف، اضافه کرد: مقام معظم رهبری نیز در جمع روحانیون استان کهگیلویه و بویر‌احمد در آستانه ماه محرم 17 خرداد سال 71 فرمودند «من واقعاً می‌ترسم از اینکه خدای ناکرده در این دوران که دوران ظهور اسلام، بروز اسلام، تجلی اسلام و تجلی فکر اهل بیت (ع) است، نتوانیم وظیفه‌مان را انجام دهیم، برخی کارهاست که پرداختن به آنها، مردم را به خدا و دین نزدیک می‌کند، یکی از آن کارها، همین عزاداری‌های سنتی است که موجب تقرب بیشتر مردم به دین می‌شود».

وی، با تصریح بر اینکه برخی از هیئت‌ها راه را گم کرده‌اند و به وظایف خود عمل نمی‌کنند، اضافه کرد: اجرای سطحی، ظاهری و گذرای برخی بخش‌های مهم برنامه‌ها مانند قرائت قرآن از جمله ضعف کاری هیئت‌هاست.

عضو شورای هیئت‌های مذهبی رشت، اضافه کرد: اگر در انتخاب آیات قرآن کریم دقت و وسواس داشته باشیم و قاری خوبی را انتخاب کنیم و در هنگام قرائت احترام کتاب شریف را با رعایت سکوت و توجه به قرائت حفظ کنیم و معنای آیات قرائت شده را بخوانیم و مهم‌تر از آن، جلسات جداگانه و ویژه آموزش روخوانی و روان‌خوانی قرآن را برگزار کنیم، بدانیم و مطمئن باشیم که قرآن اثر خود را بر مستمعین خواهد گذاشت.

وی بی‌توجهی به اجرای منظم و به‌موقع برنامه‌ها، آغاز نشدن برنامه‌ها در رأس ساعت اعلام شده، طولانی کردن یک بخش و کنترل نکردن زمان آنها و به موقع تمام نکردن برنامه و ... را از دیگر مشکلات و ضعف‌های کاری هیئت‌ها ذکر کرد.

هاتف از هیئت‌هایی که تاکنون مجوز نگرفته‌اند خواست به دفتر شورای هیئت‌های مذهبی رشت مراجعه کنند و تشکیل پرونده دهند و مجوز فعالیت بگیرند.

وی پیشنهاد کرد: مسئولان هیئت‌های فعال و انقلابی که می‌توانند اثرگذاری بیشتری داشته باشند خود را برای عضویت در شورای هیئت‌های مذهبی رشت کاندیدا کنند و در معرض انتخاب قرار دهند.

عضو شورای هیئت‌های مذهبی شهرستان رشت ادامه داد: مسئولان و رؤسای سازمان تبلیغات کشور، استان و شهرستان‌ها طبق آیین‌نامه‌های قانونی و معتبر موجود، نسبت به برگزاری انتخابات آزاد، مردمی و عادلانه برای انتخاب اعضای شورای هیئت‌های مذهبی اقدام کنند و پس از آن نیز امکانات، تجهیزات و اعتبارات کافی و وافی به آنها اختصاص دهند و اختیارات قانونی لازم را اعطا کنند.

وی از مسئولان و اعضای هیئت‌های مذهبی خواست در برخی مناسبت‌ها، رویدادها و وقایع از هیئت و منافع هیئتی خود گذشته و با یکدیگر متحد شده و برای اصلاح وضعیت فرهنگی و مذهبی شهر و برگزاری برنامه‌های بزرگ و مشترک همدل شوند و اتحاد و انسجام تشکل‌های ولایی مذهبی را به نمایش بگذارند.

انتهای پیام/2300/ز/گ1003

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول