اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

پزشک عمومی کاشانی در گفت‌وگو با فارس:

طرح پزشک خانواده محکوم به شکست است

خبرگزاری فارس: یک پزشک عضو طرح پزشک خانواده در کاشان اجرای این طرح را با شرایط فعلی محکوم به شکست دانست.

طرح پزشک خانواده محکوم به شکست است

سیدحسن سروی‌زاده امروز در گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس در کاشان اظهار داشت: در ابتدای اجرای طرح که مضرات آن هنوز برای همه مشخص نیست عده‌ای از پزشکان همکاری دارند اما پس از مدتی که نواقص آن آشکار شد به طور یقین این طرح با این شرایط با صرف چنین هزینه سنگینی برای کشور، محکوم به شکست است.

وی از پزشکان به عنوان سنگ زیر بنای این طرح یاد و تصریح کرد: بیشترین فشار و مسئولیت در اجرای این طرح بر عهده پزشکان است لذا بدون در نظر گرفتن رضایت آنها نمی‌توان به تحقق اهداف این طرح امیدوار بود.

این پزشک عمومی کاشانی با برشمردن هزینه‌های اجرای طرح پزشک خانواده برای پزشکان شرکت‌کننده در این طرح بیان داشت: هر یک از پزشکان باید به طور متوسط ماهیانه بیش از دو میلیون تومان هزینه کنند در حالی که برای آنها ماهیانه 2 میلیون و 500 هزار تومان به عنوان حقوق در نظر گرفته شده که کسر مالیات از این مبلغ و پرداخت زمان‌بر آن نیز باید مورد توجه قرار گیرد.

به گفته وی علاوه بر این هزینه‌ها، وظایف تعیین شده مثل ارائه گزارش ماهانه، تشکیل و ارجاع پرونده بیماران، تزریقات و یا مسئولیت‌هایی که در اثر حوادث بر عهده پزشکان است را نیز باید به آن افزود، در حالی که یک کارگر افغانی بدون نیاز به پروانه کسب، مالیات و هیچ گونه هزینه یا مسئولیتی ماهیانه یک میلیون و 200 هزار تومان درآمد دارد.

وی با تأکید بر لزوم حفظ منزلت اجتماعی پزشکان، با خطاب به وزیر بهداشت و آموزش پزشکی گفت: شأن پزشکان بالاتر از یک کارگر تبعه بیگانه است.

سروی‌زاده پدیده زیرمیزی را از پیامدهای منفی اجرای طرح پزشک خانواده با شرایط فعلی عنوان و اضافه کرد: با توجه به صرف وقت و هزینه فراوان برای حذف این پدیده، اجرای این طرح به این صورت به طور طبیعی موجب ترویج پدیده زیرمیزی می‌شود.

وی در دسترس نبودن پزشکان برای بیماران واقعی را از دیگر اشکالات این طرح دانست و یادآور شد: با توجه به محدود بودن سقف نسخه‌های رایگان در این طرح و از طرفی نیاز بیماران با بیماری‌های مختلف به داروهای بیشتر و لزوم مراجعه مکرر آنها به پزشکان در هفته برای بهره‌مندی از نسخه رایگان و اتلاف وقت آنها موجب در دسترس نبودن فوری پزشکان برای بیماران واقعی می‌شود.

این پزشک عضو طرح پزشک خانواده در کاشان محدود بودن سقف بیماران برای هر پزشک و نبود امکان انتخاب پزشک مورد نظر برای بیماران را از دیگر اشکالات طرح و یکی از موارد بر خلاف عدالت این طرح عنوان کرد.

سروی‌زاده محدود بودن پزشکان متخصص شرکت‌کننده در این طرح و پاسخگو نبودن نیاز بیماران ارجاع داده شده به آنها را از دیگر نکات قابل تأمل خواند و گفت: نارضایتی این پزشکان به دلیل محدود بودن و قابل قیاس نبودن مبلغ در نظر گرفته شده در این طرح برای آنها در مقایسه با هزینه‌هایی که می‌توانند در مطب‌های خصوصی دریافت کنند، یکی از دلایلی است که مانع ارائه خدمات مطلوب از طرف آنها شده است.

وی افزود: از سویی دیگر لزوم مراجعه برخی بیماران به چند متخصص و پرداخت هزینه‌های مختلف از جمله خرید داروهای آزاد بر خلاف شعار رایگان بودن این طرح است.

به گفته وی از بین رفتن انگیزه مطالعه، پیشرفت و رقابت بین پزشکان برای جلب رضایت بیماران به دلیل مشخص بودن تعداد بیماران در این طرح برای هر پزشک از دیگر نواقصی است که موجب پایین آمدن کیفیت کار و زیر سئوال رفتن سلامت مردم می‌شود و با هدف اصلی طرح مغایر است.

سروی‌زاده پرهیز از شتابزدگی، مطالعه و استفاده از ایده صاحب‌نظران را از الزامات اجرای طرح پزشک خانواده دانست و خاطرنشان کرد: این طرح با رفع نواقص و اجرا به طور کامل می‌تواند انقلابی در حوزه سلامت باشد.

وی با اشاره به اجرای این طرح در برخی کشورها از جمله آمریکا افزود: اگر بسترسازی مناسب در این زمینه صورت گیرد به طور یقین تمام پزشکان در راستای تقویت این طرح همکاری می‌کنند.

انتهای پیام/2406/ی/ض1002

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول