اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

در شمال سیستان‌وبلوچستان

بارش باران کام کویر سیستان را تر کرد

خبرگزاری فارس: نیمه شب گذشته با تجمع‌ ابر‌های فراوان بر فراز آسمان سیستان، بارش باران کام کویر خشک منطقه سیستان را تر کرد.

بارش باران کام کویر سیستان را تر کرد

به گزارش خبرگزاری فارس از زابل، نیمه شب گذشته با تجمع‌ ابر‌های فراوان بر فراز آسمان سیستان، بارش باران کام کویر خشک سیستان را تر کرد و شاهد بارش بارانی کم‌سابقه به لحاظ شدت در طول سال‌های اخیر بودیم.

شدت این باران به اندازه‌ای بود که صدای فرح‌بخش آن را می‌شد با ترس شنید. شمال استان سیستان‌وبلوچستان به واسطه خشکسالی 14 ساله اخیر، کام خشک کویر را شاهد است که در شب گذشته تسکینی شادی‌بخش و امیدوارکننده برای کشاورزان داده شد.

باران پاییزی علاوه بر ایجاد موج خوشحالی در روستا‌ها و شهر‌های شمال استان موجب آبگرفتگی بخش‌هایی از خیابان‌های اصلی شد، خوشحالی مردم شمال استان زمانی ادامه‌دار و پابر‌جاست که تداوم و حاشیه امنیتی برای آب که زیربنای اشتغال آنها به حساب می‌آید، فراهم شود.‌

کشاورزی و دامداری شغل و پیشه عمده مردم شمال استان بوده که به سبب فراهم نبودن بستر‌های کشاورزی اکثر آنها پس از خشکسالی بلندمدت و بی‌سابقه چند سال اخیر، بیکار مانده‌اند به طوری که چندی پیش سیدباقر حسینی نماینده مردم شهرستان‌های شمال استان در گفت‌وگو با خبرنگار فارس اظهار داشت: بخش اعظمی از ساکنان روستا‌های شمال استان معاش خود را از محل درآمد‌های پرداختی یارانه‌ها تأمین می‌کنند.

بارش 5.1 میلی‌متری باران زابل را امیدوار کرد

کارشناس اداره کل هواشناسی سیستان‌وبلوچستان در مورد بارش باران در شمال استان گفت: تاکنون حدود 5.1 میلی‌متر باران در زابل گزارش شده است.

مرتضی فرجی افزود: این سامانه‌ای است که در کل کشور بوده‌ و استان‌های زیادی از کشور را مانند کهگیلویه‌ و‌ بویر‌احمد را دچار سیل کرده‌ است.

وی در مورد آب‌گرفتگی معابر در شمال استان بیان کرد: در مورد آب‌گرفتگی معابر در زابل گزارشی دریافت نشده ولی احتمال می‌دهیم که آب در معابر جاری شده باشد، در زاهدان با 0.2 میلی‌متر گزارش آبگرفتگی داشته‌ایم.

کارشناس اداره کل هواشناسی سیستان‌وبلوچستان در ادامه کاهش دمای حاصل از این بارش را پنج درجه عنوان کرد و گفت: کاهش دمایی که ما به دلیل این بارش در زابل مواجه بودیم پنج درجه است که پیش‌بینی می‌شود این کاهش با ورود سامانه جدیدی که دوشنبه و سه‌شنبه هفته جاری وارد استان می‌شود، بیشتر هم شود.

فرجی ادامه داد: در سامانه جدیدی که در راه بوده و قرار است در روز دوشنبه در استان حاکم شود، پیش‌بینی می‌شود کاهش محسوس دما را در زاهدان حتی تا دمای صفر درجه سانتی‌گراد را تجربه کنیم.

وی در مورد بارندگی‌های اعلام شده در سایر نقاط استان نیز بیان کرد: علاوه بر زابل، در شهرستان زهک و نصرت‌آباد بارندگی اعلام شده که در زهک میزان 1.5 میلی‌متر و در نصرت‌آباد حدود 0.2 میلی‌متر گزارش شده است.

کارشناس اداره کل هواشناسی سیستان‌وبلوچستان در مورد خروج این سامانه از استان افزود: این سامانه در حال حاضر در حال خروج از استان بوده و در برخی از شهر‌ها از کشور خارج شده است.

یک شهروند زابلی در مورد بارش باران شب گذشته گفت: شدت باران بی‌سابقه‌ بود، من در چند سال اخیر یادم نمی‌آید که در زابل بارانی با این شدت باریده باشد، وقتی دانه‌‌های باران به شیشه‌ها می‌خورد صدای بسیار زیبا و دلنشینی ایجاد می‌کند درست است که دانه‌های باران بسیار درشت‌ بود ولی آنچه که مهم است امید‌واری کشاورزان است که بسیار موجب خوشحالی آنها شده است.

مصطفی پاسبان حیدری افزود: تا صبح و ظهر دیروز که هوا ابری نبود ولی از بعد از ظهر هوا کمی ابری شد و من که اصلاً انتظار باران نداشتم، باران شدیدی را دیدم که البته دانه‌های تگرگ هم بارید که صحنه‌ جذاب کوتاهی‌ را در زابل رقم زد.

یکی از کشاورزان منطقه هم گفت: خدا را به خاطر نعمت و رحمت باران شکر می‌کنیم، امیدواریم امسال سال بارش در منطقه سیستان باشد و دل کشاورزان شاد شود.

دادخدا میر ادامه داد: ریزش باران در زابل یعنی حیات دوباره برای کشت و کشاورزی و وقتی کشاورزی رونق یابد یعنی حیات دوباره به سیستان بخشیده شده است.

این رحمت واسعه الهی شب گذشته باعث شادی مردم سیستان به ویژه زابل شد که امیدواریم بعد از 14 سال خشکسالی، شاهد رونق منطقه سیستان باشیم.

===============

گزارش: محمد فرتوت عنایت

===============

انتهای پیام/ع/ض1002

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول