اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

امام جمعه اصفهان:

آیت‌الله مدرس شهید دین و سیاست است

خبرگزاری فارس: امام جمعه اصفهان با بیان اینکه آیت‌الله مدرس شهید دین و سیاست است، گفت:شهید مدرس تنها سیاست‌مدار نبود، بلکه در زمینه‌های دیگر اسلامی نیز خبره بود، به طور مثال کتابی در فقه دارند که اگر با مکاسب مقایسه کنیم با آن هم‌ترازی می‌کند.

آیت‌الله مدرس شهید دین و سیاست است

به گزارش خبرگزاری فارس از اصفهان، آیت‌‌الله سید یوسف طباطبایی‌نژاد ظهر امروز در آیین نکوداشت هفتاد و پنجمین سالگرد شهادت شهید مدرس و روز مجلس با اشاره به نقش روحانیت در طول تاریخ تشیع اظهار کرد: از اوایل درخشش نور اسلام در جهان روحانیون با زحمات فراوان، اهدای شهید و تحمل مشقات فراوان اسلام ناب محمدی (ص) را حفظ کردند و آن را به دست ما رساندند.

وی افزود: ثبت و جمع‌آوری سخنان پیامبر اسلام و (ص) ائمه معصوم (ع) و حفظ تقریرات آنها از جمله مهم‌ترین کارهای روحانیت شیعه در طول این مدت بوده است.

امام جمعه اصفهان با اشاره به اینکه جمع‌آوری سخنان پیامبر اکرم (ص) بسیار مشکل بوده است، تاکید کرد: دلیل این موضوع توجیه نادرست خلیفه دوم بود، مبنی بر اینکه جایی که قرآن نوشته می‌شود، نباید سخن انسان دیگری ثبت شود چرا که این مطالب به نفع آنها نبود.

وی ادامه داد: بنابراین به مدت 100 سال یاران پیامبر قادر به ثبت کلمات حضرت نبودند و پس از اینکه ثبت احادیث آزاد شد، نیز پیدا کردن کسی که کلمات پیامبر را درک کرده باشد و یا در آن زمان حضور داشته باشد، سخت بود.

آیت‌الله طباطبایی‌نژاد تاکید کرد: در این زمان راویان حدیث به دورترین نقاط سفر می‌کردند تا بتوانند احادیث پیامبر(ص) را با کم‌ترین واسطه ثبت کنند.

وی اضافه کرد: بیشتر احادیثی که اکنون به دست ما رسیده است در نیمه دوم قرن اول و دوم توسط علمای شیعه و مراجعی جمع‌آوری شده که از شاگردان امام صادق(ع) بوده‌اند که بسیاری از آنها نیز در این راه شهید شده‌اند.

امام جمعه اصفهان تاکید کرد: به همین دلیل است که پیامبر گرامی اسلام(ص) می‌فرماید که مثل علما روی زمین همانند ستارگان در آسمان شب است که مردم راه دیار خود را در شب تاریک به کمک آنها تشخیص می‌دهند و شهید آیت‌الله مدرس نیز از این جمله است.

وی تصریح کرد: نباید فراموش کنیم که علمای شیعه همانند آیت‌الله مدرس و امام خمینی(ره) تربیت شده مکتب علمایی مانند شیخ کلینی، علامه مجلسی، شیخ صدوق و دیگر علمایی است که با ثبت، تقسیم‌بندی و حفظ احادیث راه درست را برای آنها روشن کردند.

آیت‌الله طباطبایی‌نژاد در ادامه با اشاره به اینکه بسیاری از علمای اسلام را تنها به خاطر شیعه بودنشان شهید کردند، گفت: تفاوت مدرس در این است که وی در مقابله با کفر، زورگویی و برای احقاق حقوق مسلمانان شهید شد.

وی اضافه کرد: آیت‌الله مدرس تنها سیاست‌مدار نبود، بلکه در زمینه‌های دیگر اسلامی نیز خبره بود، به طور مثال کتابی در فقه دارند که اگر با مکاسب مقایسه کنیم با آن هم‌ترازی می‌کند.

امام جمعه اصفهان با بیان اینکه مدرس جزو پنج علمای تراز اول نجف بوده است، تاکید کرد: مدرس در زمانی پای در مجلس نهاد که اکثر نمایندگان آن افرادی کم‌سواد و وابسته به ارگان‌های مختلف بودند.

وی ادامه داد: در چنین جایی که همه‌چیز وابسته به پول و قدرت است، مدرس عزم جزم کرده بود تا قوانین الهی را به تنهایی برپا کند.

آیت‌الله طباطبایی‌نژاد تصریح کرد: در این زمان افرادی که در رأس قدرت بودند، اعتقاد برگشت‌ناپذیری به این مسئله داشتند که دین از سیاست جداست که شهید مدرس یک‌تنه در برابر آنها قد علم می‌کند و می‌گوید سیاست ما عین دیانت ما و دیانت ما عین سیاست ماست.

وی تاکید کرد: برپایی جلساتی برای بزرگداشت چنین بزرگ‌مردانی واجب است نه به این سبب که شأن والای وی نیازمند برپایی چنین جلساتی است، بلکه برای اینکه به ما یادآوری کند که باید با گذشت، فداکاری در برابر مستکبران بایستیم و الگویی همچون شهید آیت‌الله مدرس را همواره در پیش چشم داشته باشیم.

انتهای پیام/63001/صا/ژ1001

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول