اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

نواده بزرگ‌ترین خوشنویس جهان اسلام:

می‌خواهم مطلع مرثیه محتشم را خطاطی کنم

خبرگزاری فارس: رئیس انجمن خوشنویسان ایران مقیم کانادا، مطلع مرثیه محتشم کاشانی با عنوان «باز این چه شورش است که در خلق عالم است...» را عبارت مورد علاقه‌اش برای خوشنویسی با موضوع محرم عنوان کرد.

می‌خواهم مطلع مرثیه محتشم را خطاطی کنم

پروانه میرعمادی در حاشیه بازدید از آئین خیمه‌برداری و مراسم بزرگداشت ایام محرم در نوش‌آباد در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در کاشان اظهار داشت: این برنامه‌ها به اندازه‌ای طبیعی و جاندار و پویا اجرا می‌شود که گویی این واقعه دیروز اتفاق افتاده و هنوز تازگی و گرمی خود را از دست نداده است.

وی دیدن این مراسم آئینی در بازآفرینی وقایع عاشورا را مثل یک خواب یا رؤیا دانست و افزود: بسیاری از مراسم آئینی محرم را در سایر نقاط کشور دیده‌ام، اما در هیچ کجا این اجتماع با این عظمت و شور و شکوه غیرقابل توصیف را رؤیت نکرده‌ام.

به گفته وی، چنان رنگ واقعیت بر این مراسم حاکم شده که مخاطب با تداعی ملموس و محسوس تاریخ حماسی و بزرگ کربلا خود را در قلب حادثه تماشاگر می‌بیند.

این هنرمند نقاش و خوشنویس برجسته ایرانی مقیم کانادا تصریح کرد: با برگزاری این مراسم آئینی به ویژه تعزیه‌خوانی واقعیت همیشه بیدار عاشورا سینه به سینه و نسل به نسل به آیندگان منتقل می‌شود.

میرعمادی با اشاره به شکوه برگزاری عزاداری سالار شهیدان در ایران خاطرنشان کرد: هر سال مراسم محرم پرشورتر و حماسی‌تر از سال قبل در اقصی نقاط ایران زمین برگزار می‌شود آنچنان که بیننده می‌پندارد، حادثه به تازگی اتفاق افتاده است.

وی اذعان کرد: اتفاقات، انقلاب‌ها و وقایع متعددی در طول تاریخ در همه کشورها و مذاهب جهان رخ داده است اما قیام کربلا و حماسه حسینی در اسلام تنها حماسه ماندگار تاریخ تا قیامت شده است چراکه امام حسین (ع) با اخلاص کامل و با تمام هستی خود به میدان آمد و پای عقیده و آرمان خود یعنی احیای اسلام و قرآن تا بی‌سر شدن پیکر مطهرش و اسارت اهل بیتش ایستادگی و مقاومت کرد.

این نقاش و خوشنویس برجسته معاصر، با یادآوری اتمام حجت امام حسین(ع) در شب عاشورا با یاران خود مبنی بر مسلم بودن شهادت یاران جبهه حق ابراز داشت: این خود نشانگر ایمان راسخ و عقیده استوار حضرت و یارانش به شهادت، پایمردی و جوانمردی آنها در راه احیای دین خدا است.

میرعمادی، پایداری رزمندگان در جنگ هشت ساله را نیز نمونه‌ای از استقامت حسینی قلمداد کرد و گفت: شهدای ما نیز می‌دانستند که با رفتن به جبهه در دفاع از وطن به شهادت می‌رسند، اما این مسیر را انتخاب و در این راه به ابا عبدالله (ع) و اصحاب باوفایش اقتدا کردند.

وی تمامی مردمان منطقه کاشان اعم از اهالی شهرستان، آران و بیدگل و تمامی نواحی و روستاهای اطراف آن را مردمی آزاده، شفاف، مهمان‌نواز، یکدست، صمیمی و کم‌یاب توصیف کرد.

این نواده بزرگترین خوشنویس جهان اسلام در دوره صفویه در ادامه خطبه کوبنده و با صلابت احیاگر قیام عاشورا، عقیله بنی‌هاشم حضرت زینب (س) در رسوایی یزیدیان را تأثیرگذارترین واقعه از نظر خود در میان وقایع عاشورا و بعد از آن دانست و گفت: حضرت زینب با قرائت این خطبه نشان داد که آنها چقدر بزرگ و یزیدیان چقدر کوچک و حقیر هستند.

این نواده میرعماد حسنی هنرمند نامدار خوشنویسی ایران، تأکید کرد: اگر قرار باشد عبارتی را با موضوع محرم و امام حسین (ع) خطاطی کنم، مطلع مرثیه محتشم کاشانی با عنوان «باز این چه شورش است که در خلق عالم است/باز این چه نوحه و چه عزا و چه ماتم است» را خوشنویسی می‌کنم.

میرعمادی در خصوص ترسیم نقاشی با موضوع محرم و امام حسین (ع) نیز خاطرنشان کرد: برای نقاشی با این موضوع نیز صحنه کربلا در روز عاشورا نخستین انتخابم است.

وی در پایان با تأکید بر اینکه امام حسین (ع) سکوی پرتاب انسان به بهشت است، افزود: هر جا که حسین (ع) است، آنجا بهشت است.

پروانه میرعمادی خوشنویس، نقاش سیاه‌قلم، رنگ و روغن و آبرنگ دارای مدرک دکترای هنر از دانشگاه OCAD تورنتو کانادا جزو نوزدهمین نسل از فرزندزادگان میرمحمد بن حسین حسنى سیفى قزوینى، ملقب به عمادالملک و مشهور به میرعماد حسنی خوشنویس و یکى از بزرگ‌ترین نویسندگان خط نستعلیق بزرگ قرن نهم و دهم هجری (1024ـ961 قمری) است.

میرعمادی تاکنون 30 نمایشگاه گروهی، شش نمایشگاه انفرادی از آثار خود را در کشورهای کانادا، آمریکا، چین و ایران برگزار کرده و از نمایشگاه‌های «مترو هال» کانادا و پنجمین نمایشگاه بین‌المللی پکن جوایزی را کسب کرده است. 

انتهای پیام/2406/ب/ض1002

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول