اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

یک تحلیل‌گر سیاسی:

فقدان احزاب بالغ دلیل اصلی مباحث زودهنگام انتخاباتی است

خبرگزاری فارس: یک تحلیل‌گر سیاسی گفت: یکی از دلائل شروع زودهنگام مباحث انتخاباتی در ایران فقدان احزاب بالغ سیاسی است.

فقدان احزاب بالغ دلیل اصلی مباحث زودهنگام انتخاباتی است

به گزارش خبرگزاری فارس از مشهد سیدجلال فیاضی عصر امروز ضمن بازدید از تحریریه خبرگزاری فارس خراسان‌رضوی در مشهد، با اشاره به تعریف حزب سیاسی اظهار کرد: احزاب سیاسی سازمان‌هایی هستند که عمر‌ آنها از عمر بنیان‌گذار اصلی بیشتر باشد.

فیاضی در ادامه با اشاره به فعالیت احزاب در زمینه انتخابات ابراز کرد: یکی از دلائل شروع زودهنگام مباحث انتخاباتی در ایران فقدان احزاب بالغ سیاسی است.

وی ادامه داد: اگر نظام انتخاباتی در ایران مبتنی بر یک نظام حزبی بالغ باشد و احزاب بالغ سیاسی در جامعه به‌وجود بیایند، فضای انتخاباتی زودهنگام شکل نمی‌گیرد.

فیاضی بیان کرد: یکی دیگر از اصولی که باید به‌عنوان کارویژه احزاب در نظر گرفته شود، این است که دولت‌ها باید خط‌مشی احزاب را دنبال کنند و این بدان معناست که احزاب باید زمینه‌ساز تشکیل دولت باشند.

این تحلیل‌گر سیاسی افزود: در انتخابات‌ مختلف، احزاب سیاسی باید پاسخگوی مسائل و مشکلات سیاسی باشند؛ اما متاسفانه فقدان احزاب سیاسی بالغ در کشور معضلی عمده است.

وی با اشاره به سایر آسیب‌های احزاب ایرانی اظهار کرد: احزاب سیاسی در ایران معمولا بر اساس قواعد خاصی شکل نمی‌گیرند و با پایان زمان انتخابات از بین می‌روند.

فیاضی خاطر نشان کرد: در کشور 300 حزب ثبت‌ شده وجود دارد؛ اما هیچ‌کدام فعال نیستند و تنها به‌صورت مقطعی فعالیت می‌کنند.

وی در ارتباط با راهکار حل عدم تحزب نیز تاکید کرد: دولت‌ها باید با همکاری مجلس شورای اسلامی، نظام انتخاباتی ایران را بر مبنای نظام حزبی پایه‌گذاری کنند و با اصلاح قانون احزاب، زمینه را برای فعالیت احزاب مختلف فراهم کنند.

وی تاکید کرد: باید قانون احزاب را در کشور به‌نحوی طراحی کنیم که ابتدا آنها تمامی مراحل تشکیل و تکامل را طی کنند و سپس وارد فعالیت‌های سیاسی شوند.

انتهای پیام/70002/ش/د1000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول