اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

دارنده مهر اصالت یونسکو عنوان کرد

فقدان مواد اولیه مرغوب ‌مهمترین خلأ زری‌بافی امروز

خبرگزاری فارس: دارنده مهر اصالت یونسکو در رشته زری‌بافی گفت: فقدان و وجود نداشتن مواد اولیه مرغوب از قبیل ابریشم مرغوب و گلابتون اصل، مهمترین خلأ زری‌بافی امروز است.

فقدان مواد اولیه مرغوب ‌مهمترین خلأ زری‌بافی امروز

محمود تمتاجی در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در کاشان با اشاره به قدمت زری‌بافی در کاشان اظهار داشت: با وجود آنکه این هنر در کاشان در طول دوره‌های متعدد وضعیت‌های متفاوت را سپری کرده و در برخی زمان‌ها رشد داشته و در بعضی مراحل با نزول همراه بوده ولی بدون شک این شهرستان یکی از مهم‌ترین مراکز تولید پارچه‌های نفیس ابریشمی از قبیل زری، مخمل و شعربافی بوده و هست.

وی در مورد علت عدم استقبال مناسب از هنر زری‌بافی در شرایط کنونی نیز بیان داشت: یکی از مهم‌ترین دلایل فراموش شدن این هنر وجود نداشتن مواد اولیه مرغوب از قبیل ابریشم مرغوب و گلابتون اصل است که آن هم به علت متقاضی کم در مورد خرید ابریشم و گلابتون است چراکه تولید زیاد آن برای هیچ کس مقرون به صرفه نبوده و تهیه آن برای یک کارگاه هم مقدور نیست.

این زری‌باف کاشانی همچنین به ورود مواد شیمیایی به زری‌بافی اشاره و خاطرنشان کرد: با وجود آنکه رنگرزی سنتی همچنان ادامه دارد ولی در بعضی از موارد کار با مواد شیمیایی ترکیب می‌شود و به همین علت هیچ‌گاه رنگرزی سنتی فعلی به کیفیت رنگ‌های قدیم نمی‌رسد.

تمتاجی یکی از مهم‌ترین عرصه‌های ورود مواد شیمیایی به این هنر اصیل را در بخش پخت ابریشم ذکر و عنوان کرد: در سال‌های قبل این اقدام با سنگ کلیاب انجام می‌شد ولی در حال حاضر از آب اسید برای این منظور استفاده می‌شود.

وی با بیان اینکه دولت تنها توانسته در زمینه حفظ و احیای این هنر گام‌هایی بردارد، ابراز داشت: با وجود این تلاش‌ها اما هنوز در زمینه معرفی و شناساندن آن به مردم اقدامات مؤثری انجام نشده است.

این هنرمند کاشانی با تأکید بر برنامه‌ریزی هدفمند در زمینه هنر زری‌بافی تصریح کرد: در این راستا باید به چند رشته مرتبط از قبیل گلابتون‌سازی، ابریشم‌تابی، طراحی و رنگرزی احیاء شوند تا بتوان این هنر اصیل را توسعه داد تا بتوان بازاریابی و تولید انبوه کرد و باید توجه داشت اگر یکی از رشته‌های نامبرده به هر علت نابود شود، لطمه‌های جبران‌ناپذیر به بار می‌آید.

تمتاجی با اشاره به اینکه در کشور ما به واسطه تدریس رشته فرش افراد زیادی با بافت فرش آشنایی دارند، یادآور شد: اگر مسئولان همت کنند و گوشه‌ای از واحدهای درسی رشته‌های کارشناسی فرش و نساجی را به نساجی سنتی مانند مخمل‌بافی، زری‌بافی، شعربافی و زیلوبافی اختصاص دهند و بدون شک هم تبلیغ بزرگی برای این هنر بوده و هم جوانان ترغیب می‌شوند در این زمینه فعالیت کنند.

وی با اشاره به ظرفیت بالای این هنر در شهرستان کاشان، از محمد بینوا به عنوان هنرمند زری‌باف دیگری نام برد که توانسته مهر اصالت یونسکو در زری‌بافی را کسب کند.

زری یا زربفت پارچه‌ای‌ ست که تار و پود آن ابریشم بوده و یکی از پودهای آن گلابتون که تلفیقی از طلا، نقره و ابریشم است، می‌باشد.

انتهای پیام/2406/غ/ض1002

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول