اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

برپایی مراسم باشکوه شام ‌غریبان در اردبیل

اشک شمع‌ها در شب مویه‌های غریبانه سوگواران

خبرگزاری فارس: عاشقان و شیفتگان حضرت سیدالشهدا (ع) در شهر اردبیل در عصر عاشورا در حالی که شمع‌هایی در مظلومیت شهدا و اسرای کربلا بر افروخته بودند با زینب کبری در شب غریبانه دهم محرم همنوا شدند.

اشک شمع‌ها در شب مویه‌های غریبانه سوگواران

به گزارش خبرگزاری فارس از اردبیل در این مراسم که عصر امروز در میدان عالی‌قاپو اردبیل و خیابان‌های همجوار برگزار شد مردان و زنان عاشورایی این دیار بار دیگر بیعت خود را با امام حسین (ع) تجدید کردند و در حالی که بارها فریاد زدند «لبیک یا حسین (ع)» و «لبیک یا ابوالفضل (ع)» و «لبیک یا زینب کبری (س)» با مودت و دوستی اهل بیت پیمانی دوباره بستند.

در این مراسم که بیش از دو ساعت به طول انجامید و برنامه منتهی به نماز مغرب و عشا شد شش نفر از مداحان اهل بیت عصمت و طهارت در ماتم حسینی و مصائب حضرت زینب (س) اشعاری را به زبان‌های آذری و فارسی قرائت کرده و با نوحه‌سرایی دل‌ها را کربلایی کردند و عزاداران نیز با گریه و مویه همنوا با حضرت زینب (س) شام غریبان سالار شهیدان را برپا کردند.

در این مراسم علاوه بر نوحه‌خوانان حسینی، حجت‌الاسلام علیرضا نوری از روحانیون شهر اردبیل در سخنانی اعلام کرد که «لبیک یا حسین» پیمان مجدد با شهادت، همنوا شدن با مولا، پاسخ به ندای ولایت و فدا شدن در این مسیر است.

وی اظهار داشت: همانگونه که در دشت نینوا از ابوالفضل علمدار گرفته تا شیرخواره شش ماهه در میدان مبارزه با نفس و شیاطین به شهادت رسیدند امروز ملت ایران نیز مجاهدانه و بسیجی‌وار در برابر شیاطین ایستاده است.

 

قرآن بیزه مدرک دی نه مزدور وهابی

به گزارش خبرگزاری فارس از اردبیل، در این آیین با شکوه عده‌ای از شعرا و مداحان نیز به شبهه‌افکنی گروهک ضد دین وهابی اشاره کردند و با قرائت اشعار و مضامین حماسی اعلام کردند که «قرآن بیزه مدرک دی نه مزدور وهابی/ بو قارا پرچمی بیز کاخ سفیده ورمروخ» و یکی دیگر از شاعران نیز در همین مضمون شعری را به زبان آذری سرود و اعلام کرد اگر دشمن 355 روز در قالب گروهک وهابی علیه شیعه توطئه می‌کند ما در 10 روز عزاداری عاشورایی خود تمام این فتنه‌ها را خنثی می‌کنیم «وهابی اگر 355 گون زحمته توشسه/ 10 گون بو عزای حسینی او زحمت هدر ایلر».

و شاعران و مداحان چه دلسوزانه و غریبانه در همنوایی با زینب و اسرای کربلا سرودند «حسینین قیزلاری چولده قالبلار».

در این مراسم همچنین تعدادی از شعرا اشعار و نوحه‌های عربی سرودند و بارها «انا مظلوم حسین» و «انا عطشان حسین» سر دادند و ندای حسین وای حسین وای سر داده و در مظلومیت غریب دشت نینوا بر سر و سینه زدند.

در این مراسم از باب المراد و باب النجاة ابوالفضل العباس (ع) نیز یادی شد که «دست گره گشاسی جان لار فدا ابوالفضل/ای دست دلرباسی مشکل گشا ابوالفضل/ترکان آذری دن بیر عده قلیلی/یاد ایلینده آند ایچللر بیر ماه بی‌بدیلی/ بیر بینوا دمیشدی صیدقیله یا ابوالفضل» و همنوا را زینبی گفتند «آی گتدی صبح آچلدی زینب نوایه گلدی/زهرا ددی حسین وای، عالم صدایه گلدی»

و در محزونیت این شب غریبانه قدسیان آسمان پریشان گفتند «لبیک یا حسین»، «هیهات من الذله» که میثاقی است با ولایت که امروز رهروان ولایت همچون عباس (ع) امان‌نامه یزیدیان را پاره می‌کنند و در تبعیت از ولایت جان می‌دهند.

و در تقارن عاشورا با هفته بسیج چه زیبا سرود یکی از شاعران که «رزمنده‌لر نسلی کسیلمز بو ارادت کی حسینین هدفینده قالبدی»

و در تکریم شخصیت بین‌المللی امام حسین (ع) و حضرت ابوالفضل (ع) در پایتخت تشیع و کانون مهر و محبت حسینی همه یک‌صدا فریاد زدند یا حسین تو تجلی عشق و ایمانی و کربلا گلزارینین عشقی منه سن سن حسین.

به گزارش خبرگزاری فارس از اردبیل، در این مراسم که حضور جوانان و نوجوانان پر‌ شور و شعف به نظر می‌رسید عده‌ای با روشن کردن شمع در شام غریبان سید‌الشهدا بر سر و سینه زده و برای حضور در نماز جماعت در مساجد اطراف میدان عالی‌قاپو حاضر شدند.

انتهای پیام/62001/زا/چ3000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول