اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

همزمان با عزاداری شیعیان

اهالی سنی‌نشین اردبیل در سوگ حسین عزادار هستند

خبرگزاری فارس: همزمان با عاشورای حسینی و سوگواری گسترده شیعیان اهالی سنی‌نشین استان اردبیل نیز در ماتم و سوگ حسینی عزادار هستند.

اهالی سنی‌نشین اردبیل در سوگ حسین عزادار هستند

به گزارش خبرگزاری فارس از اردبیل در مناطق سنی‌نشین این استان به ویژه عنبران از توابع شهرستان نمین و هشتجین از توابع شهرستان خلخال اهالی سنی‌نشین این دیار در ماتم حسینی رخت عزا بر تن کرده و با حضور در مساجد، تکایا و حسینیه‌ها و همچنین میادین و کوچه‌ها نوای غم و اندوه سر می‌دهند.

عزاداری اهالی سنتی‌نشین اردبیل با جلوه‌هایی خاص از اخلاص به امام حسین (ع) و یارانش همراه است به طوری که اهالی این منطقه با ذکر مصائب امام حسین و یارانش و حضرت زینب کبری (س) عزاداری کرده و با احسان و نذری از دوستداران اهل بیت پذیرایی می‌کنند.

اهالی سنی‌نشین اردبیل در یک رسم دیرین همچنین همزمان با عاشورای حسینی دستجات سینه‌زنی و زنجیر‌زنی با شکل و شمایلی متفاوت‌تر بر پا می‌کنند و در حالی که ندای «شاه حسین، شاه حسین»‌ سر می‌دهند در عزای فرزند زهرا (س) و نواده پیامبر مکرم اسلام (ص) در حزن و اندوه هستند.

در این مناطق همچنین می‌توان بویی از وفاداری به سقای کربلا حضرت ابوالفضل‌ العباس (ع) را مشاهده کرد که عزاداران با جلوه‌ای متفاوت‌تر در سوگ امام حسین (ع) حاضر شده و بر سر و سینه می‌زنند.

برگزاری آیین مقتل‌خوانی در اردبیل

به گزارش خبرگزاری فارس از اردبیل، همچنین آیین مقتل‌خوانی به همراه قرائت دعای زیارت عاشورا در چند مسجد اردبیل به ویژه داشچیلار برگزار شد.

در این مراسم یکی از روحانیون و اساتید دانشگاه اردبیل پیام عاشورا را پیامی آمیخته به عشق و محبت و مبارزه با ظالمان و زورگویان جهان توصیف کرد و اظهار داشت: در عصر ما نیز بزرگترین امر به معروف مقابله با شیاطینی است که می‌خواهند منکرات در جامعه ترویج پیدا کند.

حجت‌الاسلام ‌زین‌العابدین سعادتی با اشاره به اینکه جامعه بی‌تفاوت به امر به معروف و نهی از منکر جامعه روبه اضمحلال و تسلیم واقعی در برابر شیاطین روزگار است، خاطرنشان کرد: پشت کردن به این فریضه جامعه را از رشد عدالت باز می‌دارد و به جای عدالت در جامعه زشتی‌ها و نازیبایی‌ها بروز و ظهور پیدا می‌کند.

وی با اشاره به اینکه سمبل اصلی پیام عاشورا بازگویی واجبات الهی است، یادآور شد: اگر زنگار خرافه و برخی بدعت‌های جاهلانه از چهره این قیام برداشته شود مردم بهتر و حقیقی‌تر می‌توانند اهداف کربلا را درک کرده و به اجرای آن همت کنند.

این استاد دانشگاه به حوادث بعد از قیام عاشورا اشاره کرد و گفت: تمام قیام‌هایی که بعد از عاشورا به خون‌خواهی این حادثه تاریخی رخ داده زنگ خطر را برای دشمنان دین و مسلمانان به صدا در‌آورد که فاجعه کربلا دفن نشده است بلکه استمرار آن همیشگی است.

به گزارش خبرگزاری فارس از اردبیل، امروز همزمان با عاشورای حسینی حضور خیل عزاداران در خیابان‌ها و میادین جلوه‌ای متفاوت داشت به طوری که دستجات با گذر از هسته مرکزی شهر و محلات شش‌گانه در هوایی که بیشتر به تابستان شبیه بود عزاداری کردند و عشق و ارادتشان را به ساحت ارباب بی‌کفن اعلام داشتند.

در شهر اردبیل دستجات مختلف عزاداری پس از طی مسیر عزاداری با حضور در میدان عالی‌قاپو و سقاخانه ابوالفضل العباس (ع) این شهر اقامه عزا کرده و یاد و خاطره شهدای با اخلاص کربلا را گرامی داشتند.

همچنین در کنار دستجات عزاداری ایستگاه‌های صلواتی نیز بر پا بود و از عزاداران حسینی با انواع نذرهایی همچون چای، شربت، خرما، شیر و بسته‌های غذایی و حلوا پذیرایی می‌کردند.

به گزارش خبرگزاری فارس از اردبیل، تا ساعاتی دیگر اجتماع با شکوه مردم اردبیل در عصر عاشورا نیز برگزار می‌شود و امشب اردبیلی‌ها در یک رسم دیرین شام غریبان حضرت سید‌الشهدا و یاران باوفایش را همراه با نجواهایی با اسرای کربلا برگزار می‌کنند.

انتهای پیام/62005/غ/چ3000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول