اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

عضو هیئت رئیسه کمیسیون فرهنگی مجلس:

برای واقعه خونین پنجم آذر گرگان فیلم ساخته می‎شود

خبرگزاری فارس: عضو هیئت رئیسه کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی گفت: برای تجلیل از واقعه خونین پنجم آذر گرگان فیلم ساخته خواهد شد.

برای واقعه خونین پنجم آذر گرگان فیلم ساخته می‎شود

به گزارش خبرگزاری فارس از گرگان، سید علی طاهری ظهر امروز در جمع عزاداران سیدالشهدا در مسجد آذربایجانی‎های مقیم گرگان اظهار داشت: پنجم آذر در مبارزات مردم گرگان نقطه عطفی به شمار می‎رود و ما باید در راستای پاسداشت این روز بزرگ بیشتر از این بکوشیم.

وی تصریح کرد: در این بخش یک مقدار کار شده اما قصد داریم برای تبیین ابعاد این حادثه مهم و تارخی فیلمی بسازیم که بتواند عظمت و شایستگی‎های مردم گرگان را به تصویر بکشد.

همزمانی واقعه خونین پنجم آذر گرگان با روز بسیج این واقعه مهم را تحت‎الشعاع قرار داده است

نماینده مردم گرگان و آق‎قلا در مجلس شورای اسلامی گفت: روز پنجشنبه هم به همت بنیاد شهید مراسم خوبی برای گرامیداشت این روز بزرگ انجام شد اما هنوز در سطح کشور این روز ناشناخته و مغفول مانده است که یک بخشی از آن مربوط است به همزمانی و تقارن این روز با سالروز تشکیل بسیج مستضعفین که این واقعه مهم را تحت‎الشعاع خود قرار داده است.

یکی از رویدادهای بزرگ تاریخ انقلاب اسلامی در قبل از پیروزی، واقعه خونین پنجم آذر گرگان است، واقعه‎ای که باید آن را در ردیف وقایع 19 دی قم و 29 بهمن سال 1356 تبریز به شمار آورد. پس از آنکه در 29 آبان سال 1357 دژخیمان رژیم شاه به انقلابیون پناهنده در حرم امن علی‎بن‎موسی الرضا(ع) در مشهد مقدس، تیراندازی و به ساحت مقدس آن امام همام جسارت کردند، حضرت امام خمینی(ره) و سایر مراجع عظام با صدور پیام‎هایی ضمن محکوم کردن این جنایت، هفتمین روز این واقعه که مصادف با پنجم آذر بود را در سراسر کشور عزای عمومی اعلام کردند، لذا به منظور اطاعت از فرمان امام (ره) صبح روز پنجم آذر سال 1357 مردم مسلمان گرگان و شهرها و روستاهای اطراف، اعم از زن و مرد در صحن مطهر امامزاده عبدالله و میدان شهدا که در کنارهم هستند گرد آمدند تا دست به تظاهرات بزنند، اما قبل از هر حرکتی ماموران رژیم به سوی مردم تیراندازی کردند و آنها را به خاک و خون کشیدند.

از آن پس نیز ماموران خون‌آشام تا هنگام شب در خیابان‎های شهر گشت می‎زدند و هر کس را می‌دیدند به گلوله می‎بستند، به طوری که در این روز حتی بیمارستان شهر را نیز که پر از شهید و مجروح و مردم ایثارگر بود زیر آتش خود گرفتند و مغز جوانی بنام سید نظام‎الدین نبوی را در محوطه بیمارستان متلاشی کردند.

خلاصه آن که در این روز دژخیمان رژیم شاه حدود 8 هزار گلوله بر ضد مردم مصرف کردند که در نتیجه 14 نفر به شهادت رسیدند و بیش از 100 نفر نیز مجروح شدند، اما به دلایل مختلف از جمله مصادف شدن این واقعه با اعتصاب 60 روزه مطبوعات در آن دوره، این رویداد بزرگ تاریخی در سطح کشور ناشناخته ماند و انعکاس چندانی نیافت، به طوری که حتی در کتاب‎های تاریخی نیز مهجور مانده است.

در حالی که وقایع بسیار کوچک‎تر و کم ‎اهمیت‎تر از آن، در این گونه کتاب‎ها و کتب درسی مدارس و دانشگاه‎ها به کرات یادآوری و تشریح شده، حتی این واقعه در جدول تقویم مناسبت‎های تاریخی شورای عالی انقلاب فرهنگی و صدا و سیمای کشور نیز گنجانده نشده است.

در حادثه پنجم آذرماه سال 1357 گرگان، حسین امیرلطیفی، صدیقه پروانه، سیداسماعیل حسینی، عباس خالداران، احمد سبطی، حجت‎الله عباسی، ابوالقاسم(جعفر) علاءالدین، نرگس قصابان، حسین محبی‎راد، حسین مقصودلو، سیدنظام‎‎الدین نبوی، حسینعلی نصیری و فرامرز ویزواری به شهادت رسیدند.

تا امر به معروف واقعی فاصله داریم

طاهری در خصوص ضرورت احیای امر به معروف و نهی از منکر در جامعه اسلامی اذعان داشت: در خصوص اجرای عملی امر به معروف و نهی از منکر هم باید احساس تکلیف کنند و برای رسیدن به جایگاه مناسب باید برنامه‎ریزی دقیقی انجام شود و همه آحاد مردم باید در این بحث احساس مسئولیت کنند.

وی ادامه داد: در بخش زبانی احیای امر به معروف به تعبیر مقام معظم رهبری وظیفه همه آحاد مردم است و در بخش نهایی و عملی این فریضه مهم که برخورد با مجرمان است بر عهده حاکمیت است، بنابراین در بخشی که وظیفه همگانی است شیوه‎های امر به معروف و نهی از منکر انشاالله مطابق آنچه نظر اولیاء خداست عمل و ترویج همگانی شود.

پارک موزه دفاع مقدس گرگان حتماً ساخته خواهد شد

عضو هیئت رئیسه کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی ضمن اولویت داشتن امورات فرهنگی همچون ساخت پارک موزه دفاع مقدس استان گلستان در جوار هشت شهید گمنام دوران دفاع مقدس در ناهارخوران افزود: این پروژه به لحاظ اعتبار مشکلی نخواهد داشت و شاید در حال حاضر به دلیل مشکلات اقتصادی در مضیقه باشد ولی به طور یقین این پارک موزه ساخته خواهد شو و محلی برای انتقال درس پایداری و مقاومت به آیندگان خواهد شد.

افزایش کرایه تاکسی را بررسی خواهم کرد

نماینده مردم گرگان و آق‎قلا در مجلس شورای اسلامی در پایان مراسم در پاسخ به سوال خبرنگار خبرگزاری فارس در گرگان در خصوص افزایش نرخ کرایه‎های شهری و بین شهری تا روستاها که فشار زیادی را روی این قشر مستضعف وارد آورده است گفت: در این زمینه اگر اتحادیه و مردم شکایتی دارند ما حتماً بررسی و پیگیری خواهیم کرد.

طاهری افزود: مطالبات به حق مردم مخصوصاً روستاییان عزیز برای ما مهم است و در این زمینه قطعاً کوتاهی نخواهیم داشت.

انتهای پیام/2307/ع/ف4004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول