اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

نغمه داودی در رثای حسین

مداحی که برای خواندن شعر «هنده»، 400 صفحه مطالعه کرد

خبرگزاری فارس: در حال و هوای ماه محرم و عزای حسینی نغمه داودی سلیم موذن‌زاده آشناتر از هر زمان دیگر عشق به حسین را در دل‌ها زنده می‌کند مداحی که برای خواندن شعر « هنده » بیش از 400 صفحه شبانه‌روز مطالعه کرد.

مداحی که برای خواندن شعر «هنده»، 400 صفحه مطالعه کرد

به گزارش خبرگزاری فارس از اردبیل، سلیم موذن‌زاده آبروی جهان تشیع و برگزیده اجلاس پیر‌غلامان حسینی در دوره دهم که با نوحه‌های غریبانه‌اش، صدای رسا و تک و نابش، با حنجره سحر‌آمیزش عزت و بزرگ‌منشی‌اش در سوگ امام حسین (ع) می‌خواند و دل‌ها را مجذوب صدای آتشین خود می‌کند.

این استاد بی‌بدیل مرثیه در حالی که بیش از 70 سال سن دارد در خواندن اشعار حسینی شور و حال عجیبی دارد به طوری که نه تنها سالخوردگی‌اش تاثیری در صدا و شور و حرارتش نگذاشته بلکه صدایش و طنین آوایش روز به روز غراتر و رساتر شده است.

سلیم موذن‌زاده همه را مدیون و مرهون دلسپردگی به مرام حسین بن علی می‌داند و تاکید می‌کند مداحان باید مردم را به ظلم جباران آگاه کنند چرا که گریاندن این مردم عاشق کار مشکلی نیست بلکه مهم توجه دادن آنها به اهداف قیام امام حسین (ع) است.

موذن‌زاده خاطرنشان می‌کند: صدا در خاندان ما موروثی است و از پدرم به پسران به ارث رسیده و مرحوم ابوی حاج شیخ عبدالکریم هم واقعاً داود این خاندان بود به طوری که صدای او را هیچ‌کدام از ما نداریم.

وی گفت: همیشه مراسم عزاداری و روضه‌خوانی برای امام حسین در منزل ما برپا بود و واعظین و مداحان شهر جمع می‌شدند و در رثای سرور شهیدان امام حسین (ع) عزاداری می‌کردند به طوری که مجلس عزا به هیچ‌وجه دستاویز ریاکاری و اعمال ناپسندی چون غیبت و دروغ نبود.

این استاد بی‌بدیل نوحه و موسیقی ایران در ادامه سخنانش در خصوص صدای خوش و موسیقی طنین‌انداز نوحه‌سرایی‌اش یادآور شد: آنچه که به عنوان یک امر موروثی باید مورد توجه قرار می‌گرفت آشنایی کامل به موسیقی، ردیف‌ها و گوشه‌های مورد نظر بود که بزرگان سعی می‌کردند آن را به ما آموزش دهند و من هر چه در این زمینه یاد گرفتم از ابوی است که او آموزش موسیقی را در نهایت دقت و ملاطفت به ما یاد می‌داد.

موذن‌زاده بر لزوم یادگیری فنون آواز و شناختن موسیقی و دانستن ویژگی‌های زبانی و نحوه قرائت اشعار تاکید کرد و افزود:‌ مداحی و نوحه‌خوانی کار هر کس نیست بلکه نوحه‌خوان باید دوره‌های تعلیم را با موفقیت پشت سر بگذارد و به این نکته توجه کند که می‌خواهد برای عزای حسین بن علی نوحه‌ بگوید.

 

مداحی خلوص قلب و پاکی نفس می‌خواهد

وی در گفت‌و گو با خبرنگار فارس در اردبیل بیان داشت:‌ در کنار علاقه‌ای که برای نوحه‌خوانی نیاز است وجود انسان نیز باید پاک و طاهر باشد تا در دستگاه امام حسین (ع) بتواند با پاکی و سلامت نفس ادای خدمت کند چرا که در این دستگاه آنهایی باقی می‌مانند که طاهر و پاک باشند و با نیت خالص انجام وظیفه کنند.

این مداح اهل بیت به دیدار با اساتید موسیقی ایران و خارج از کشور اشاره کرد و ادامه داد: بنده در محضر استاد جلیل شهناز، تاج اصفهانی، اقبال آذر چیزها آموخته و از این آموختن لذت برده‌ام و در سفری که به باکو داشتم با هابیل علی اف و آقاخان عبدالله اف دیداری داشته و آنها نیز از صدای بنده تعریف کردند که من همه آنها را مدیون توجه حضرت سید الشهدا می‌دانم.

 

مطالعه کمک به به‌روز شدن مداح می‌کند

موذن‌زاده در بخش دیگری از سخنان خود تصریح کرد:‌ صدای خوش یک نعمت الهی است و برای نگهداری آن باید تلاش کرد که در گام اول باید با دستگاه‌های موسیقی و قواعد موسیقیایی آشنا شد و از هرگونه استعمال مواد دخانی خودداری کرد.

وی اظهار داشت:‌ در کنار حفظ سلامتی آنچه که به جذابیت صدا کمک می‌کند آشنایی به فنون آواز موسیقی و رعایت قواعد کلامی با صدای بسیار شایسته است که اگر مداحی به این مسائل بی‌توجهی کند هم به خودش ضرر می‌رساند و هم موجب آزرده ‌خاطری عزاداران می‌شود.

این استاد موسیقی و مداحی به دوران همراهی‌اش با تاج‌الشعرا استاد یحیوی اشاره کرد و یادآور شد: استاد یحیوی همسایه ما بود و بنده در مکتب او درس‌ها آموختم و شعر «هنده» را برای نخستین بار خواندم که برای خواند آن بیش از 400 صفحه کتاب مطالعه کردم تا بدانم واقعیت تاریخی و دینی چه بوده است.

 

اذانی که ماندگار شد

موذن‌زاده در بخش دیگری از گفت‌و گوی خود با خبرنگار فارس در اردبیل به اذان مرحوم شیخ عبدالکریم اشاره کرد و یادآور شد: حاج شیخ رحیم موذن‌زاده، بنده و مرحوم منعم و داود اذان گفته‌ایم اما اذان ما در برابر اذان ابوی قطره‌ای از دریاست چرا که اذان وی انسان را منقلب می‌کند و تن انسان را به لرزه در‌می‌آورد.

وی با اشاره به اینکه شیخ عبدالکریم اجازه ضبط صدایش را نمی‌داد و الان اثری از صدای او در دست نیست، تاکید کرد: تنها یک نسخه ضبط شده روی فایل‌های سیمی قدیمی موجود است که ادعا می‌شود آن هم در فرانسه است که از همه ایرانیان درخواست می‌کنم اگر اثری از صدای شیخ عبدالکریم را در خارج از کشور یافتند نسخه‌ای از آن را در اختیار ما بگذارند.

 

بی‌مهری مسئولان با خانواده موذن‌زاده

این پیشکسوت عرصه مداحی گلایه‌هایی نیز از عدم توجه مسئولان به خاندان موذن داشت و گفت: ما چیزی از دولت نمی‌خواهیم در حالی که دولت و مسئولان تا به حال هیچ امتیازی برای خاندان ما قائل نشده‌اند و ما نیز هیچ تمنایی از آنها نداریم به طوری که اگر صدا و سیما تصویری از بستری شدن شیخ عبدالرحیم را نشان نمی‌داد یاد مسئولان نمی‌افتاد که موذن‌زاده‌هایی نیز هستند که باید توجه‌ای معنوی به آنها داشت.

موذن‌زاده توصیه‌ای به مداحان کرد: کار مداحان تنها این نیست که از مردم اشک بگیرند گریاندن مردم و مسئله بکاء در عزا مسئله مهمی است اما مهم‌تر از آن توجه دادن مردم به اهداف قیام امام حسین (ع) است.

وی خاطرنشان کرد: متوجه کردن مردم به این نکته که باید در مقابل ظلم ظالم ایستاد و شعار «هیهات من الذله » را شعار زندگی قرار داد بسیار مهم است.

وقتی از موذن‌زاده پرسیدیم که از کدام اثر عاشورایی بیشتر لذت می‌بری نامی از اثر جاودانه « آی آنام باجی‌ » به میان آورد که آرزو کرد سید الشهدا شافع تمام شیعیان در قیامت و ما نیز در جهان ابدی باشد.

_________________________________

گفت‌وگو از: آناهیتا صمدی و سیامک صمدی

__________________________________

انتهای پیام/ 62007/و

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول