اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

امام جمعه بوشهر:

مداحی از عوامل ماندگاری مکتب اهل بیت(ع) است

خبرگزاری فارس: امام جمعه بوشهر گفت: یکی از عوامل پایداری و استواری و زنده مانی مکتب اهل بیت(ع)، مداحی و مرثیه‌خوانی است.

مداحی از عوامل ماندگاری مکتب اهل بیت(ع) است

به گزارش خبرگزاری فارس از بوشهر آیت‌الله غلامعلی صفایی‌بوشهری ظهر امروز در دیدار با کانون مداحان و نوحه‌خوانان استان بوشهر اظهار داشت: مداحی و مرثیه سرایی یک سنت دیر پای الهی است و نخستین مداح در عالم وجود خود خداست.

وی با اشاره به کلام خداوند در قرآن گفت: خداوند در قرآن خودش را، پیامبرش و آفرینش را مدح می‌کند.

صفایی‌بوشهری در ادامه افزود: کار شما مداحان کار خدایی و وصف شما وصف الهی است و وقتی مدح و مرثیه مفادش دین و دیانت و اسلام و مکتب اهل بیت (ع) باشد شکل آسمانی به خودش می‌گیرد و مرثیه گنجی است که در خدمت شما است.

امام جمعه بوشهر بیان کرد: مداحی و مرثیه‌سرایی محصول زحمات بسیای است قبل از اجرا و بصیرت، معرفت، تنظیم، تدوین، تمرین، سرودن، انطباق آهنگ با نوا و متن پیش نیازهایی است که تا یک اجرا صورت می‌گیرد و کاری است که انسان برای ارائه محصولش با سختی بدست می‌آورد.

صفایی‌بوشهری در ادامه اظهار داشت: محصول مدح و مرثیه‌سرایی نشان از بصیرت، معرفت، دیانت و مجاهدت انسان است.

وی گفت: مدح و مرثیه به دلیل اینکه در قالب شعر است و مفادش دینی و اهل بیت است، قدرت بسیار بالا و تاثیرگذاری دارد.

نماینده رهبر معظم انقلاب در استان و امام جمعه بوشهر افزود: قدرت تاثیر مدح و مرثیه در فضای انسانی بی‌نظیر است و به همین خاطر قرائت و ترتیل قرآن به صورت نوا ارائه می‌شود.

وی عنوان کرد: یکی از عوامل پایداری و استواری و زنده مانی مکتب اهل بیت(ع)، مداحی و مرثیه‌خوانی است.

صفایی‌بوشهری در ادامه تصریح کرد: مدح و مرثیه مدرسه‌ای برای آموزش آموزه‌های مکتب اهل بیت (ع) و جلب عواطف و مودت و محبت مخاطبین به سمت خاندان پیامبر خداست.

صفایی‌بوشهری با اشاره به اینکه مقام مداح مقام معرفت، هدایت و بصیرت است، اظهار داشت: مداح ستاره‌ای است که جامعه را به معرفت، بصیرت، مودت و محبت اهل بیت (ع) نورانی می‌کند.

وی تاکید کرد: باید جلسات مداحی و سوگواری ما خروجی‌اش رشد بصیرت، محبت و مودت مخاطبین برای اسلام باشد و بالا رفتن ایمان و اخلاق و محبت به اهل بیت (ع) فزونی یابد.

نماینده رهبر معظم انقلاب در استان و امام جمعه بوشهر بیان داشت: استان بوشهر از دیرباز دارای این محتوا و رنگ الهی مدح و مرثیه بود و استان بوشهر هم در محتوا، شعر و قالب صاحب سبک است.

وی با توجه به قدمت و تجربه مداحی در بوشهر اظهار داشت: سبک مداحی و مدل نوحه‌خوانی سنتی استان بوشهر به دلیل ادغام زیبای محتوا و مدل بی‌نظیرترین ساختارهای مدح و مرثیه در کشور است.

صفایی‌بوشهری گفت: تاریخ مدح و مرثیه‌سرایی استان بوشهر تاریخ تابناکی است و تجمیع و تشکیلات کانون مداحان و شاعران باعث می‌شود مداح و مداحی آسیب نبیند.

انتهای پیام/ی20/د1000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول