اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مداح پیشکسوت اصفهانی:

جامعه مداحی نیاز به مطالعه و بصیرت عمیق‌تری دارد

خبرگزاری فارس: یک مداح اصفهانی گفت: برای تبدیل شور عزاداری به شعور حسینی جامعه مداحی نیاز به مطالعه و بصیرت عمیق‌تر دارد.

جامعه مداحی نیاز به مطالعه و بصیرت عمیق‌تری دارد

احمد اثنی‌عشران در گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس در اصفهان اظهار کرد: اکنون در جامعه مداحی درصد افرادی که اهداف عاشورا را در مداحی لحاظ کنند کم است و به نظر می‌رسد در سال‌های اخیر سطح ادبیات مداحی تنزل پیدا کرده است.

وی با اشاره به اینکه نخستین مداحی خود را از زمان رحلت امام (ره) آغاز کرده است، تصریح کرد: موضوعی که در سال‌های اخیر فراگیر شده بیان روضه‌های غیرمستند توسط برخی سخنرانان است که گاهی مداحان نیز همان موارد را بدون مطالعه بیان می‌کنند.

این مداح اصفهانی درباره شیوه هماهنگی آهنگ با شعر مداحی تاکید کرد: در شکل‌گیری نوحه‌ها در اغلب مواقع ابتدا آهنگ ایجاد می‌شود بدین ترتیب که آوایی در ذهن مداح و یا تنظیم‌کننده آهنگ مداحی هست و آن را به شاعر برای سرودن اشعار متناسب ارائه می‌دهد.

اثنی‌عشران افزود: گاهی نیز مداح اشعار نغزی مانند اشعار محتشم را انتخاب کرده و سپس بر روی آن آهنگ‌های متفاوتی اجرا می‌شود.

وی در ادامه بیان کرد: مداح باید همان مقدار که برای شعر، سبک و آهنگ ارزش قائل است برای مطالعه مقاتل معتبر نیز زمان بگذارد.

این مداح پیشکسوت ادامه داد: در این راه از هر منبعی نباید استفاده کرد و مداحان می‌توانند برای مستند بودن گفته‌هایشان از مقاتل معتبر مانند لهوف سید ابن طاووس، مقتل عبد‌الرزاق مقرم، نفس‌المحبوب، زندگانی امام حسین (ع) از شیخ عباس قمی و مقتل ابی‌مخنف استفاده کنند.

وی درباره مقتل ابی‌مخنف تاکید کرد: اصل این مقتل در دسترس نبوده به تازگی مطالب این مقتل از کتاب‌های دیگری که از ابی‌مخنف نقل قول کرده‌اند جمع‌آوری و مقتل مورد نظر بازسازی شده است.

اثنی‌عشران اضافه کرد: اگر مداحان برداشت‌های عاشقانه و مفاهیم عمیق کربلا را از مقاتل معتبر پیدا کنند سراغ روایت‌های ساختگی نمی‌روند که این موضوع به روحیه، شخصیت و درک آنها بستگی دارد.

وی مشکل دیگر مداحی را پرداخت بیشتر به صحنه‌های خون‌ریزی در کربلا دانست و گفت: این در حالی است که در کربلا صحنه‌های شورانگیزی از معرفت عمیق یاران امام حسین (ع) و انجام وظیفه در برابر خداوند وجود دارد که جنبه معنوی‌‌تری نسبت به دیگر صحنه‌ها دارد.‌

این مداح اصفهانی با بیان اینکه استفاده از آهنگ‌های ترانه نامناسب در مداحی‌ها چند علت دارد، تصریح کرد: در چند سال اخیر مداحی مقداری از مسیر خود منحرف شده و نوحه‌های عامیانه با زبان محاوره‌ای رواج یافته است که یکی از دلایل آن عدم ساخت نغمات آهنگین مناسب فضای مذهبی است. 

وی ادامه داد: در قدیم آهنگ‌سازان از نوحه‌خوانان ایده می‌گرفتند اما اکنون برعکس شده که از جمله علل آن را می‌توان بی‌تقوایی و عدم درک شأن مجلس اباعبدالله (ع) دانست.

اثنی‌عشران با بیان اینکه برخی مداحان به هر قیمت می‌خواهند در صدر اخبار تلویزیون و رتبه نخست باشند، اظهار داشت: این افراد حاضرند برای رسیدن به این مقام دست به هر کاری بزنند که به تدریج اثر منفی در جامعه و نسل جوان دارد.

وی افزود: ممکن است مخاطب نوحه‌خوانی مداح را دوست نداشته باشد اما راضی کردن مخاطب به هر شکلی نیز صحیح نیست ضمن اینکه ذائقه مخاطب در دست گوینده و روضه‌خوان بوده و بدین طریق می‌تواند سطح ذائقه مخاطب در پذیرش شیوه مداحی را به مرور تنزل داده یا بالا برد.

این مداح اصفهانی تاکید کرد: لازم است مداحان تنها به بیان صحنه‌های خونین کربلا نپردازند بلکه شوق و معرفت عمیق عاشوراییان را نیز در نظر بگیرند.

انتهای پیام/صا/ض1002

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول