اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

عضو هیئت علمی جامعة‌الزهرا مطرح کرد

عاشورا کلاس بندگی است/تبیین شاخص یزیدی یا حسینی بودن

خبرگزاری فارس: عضو هیئت علمی جامعة‌الزهرا مکتب عاشورا را کلاس درسی توصیف کرد که در آن اصول بندگی خداوند به انسان‌ها آموزش داده می‌شود.

عاشورا کلاس بندگی است/تبیین شاخص یزیدی یا حسینی بودن

یکتا حسینی‌الهاشمی امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در قم ضمن تسلیت فرا رسیدن ایام عزاداری سیدالشهدا(ع) اظهار کرد: بزرگ‌ترین اثر قیام عاشورا این است که سبک بندگی را به انسان‌ها آموزش می‌دهد.

وی ادامه داد: این چگونه زیستن که آن را از خون‌فشانی اباعبدالله در روز عاشورا می‌توان درس گرفت، در تمام لحظه‌های زندگی انسان سایه می‌اندازد و همه رفتارها و باورهای او را کنترل می‌کند.

عضو هیئت علمی جامعة‌الزهرا گفت: اگر دنیای مدرن سبک زندگی را بر اساس بندگی شیطان و با محوریت شهوات و لذت‌های دنیایی طراحی کرده، کربلا به ما می‌آموزد زندگی انسان باید بر محور رضایت الهی شکل بگیرد.

وی افزود: کربلا به ما یاد می‌دهد هرگز نمی‌شود بندگی شیطان را با بندگی خداوند همراه کرد و در زندگی هر انسانی لحظه‌ای وجود دارد که باید میان اهل حق و اهل باطل بودن یکی را انتخاب کند و اگر در این لحظه اشتباه کند، همراه با یزیدیان محشور خواهد شد.

حسینی‌الهاشمی ابراز داشت: این انتخاب میان حق و باطل از امور ساده زندگی مانند خوراک و پوشاک آغاز می‌شود و تا کلان‌ترین موضوعات زندگی مانند مسائل سیاسی، اقتصادی و فرهنگی گسترش می‌یابد و شاخص یزیدی یا حسینی بودن همین انتخاب میان محور قرار دادن لذات دنیایی و یا رضایت خداوند است.

وی با اشاره به نقش زن در قیام عاشورا گفت: نقش زن در قیام عاشورا را با نگاه به سیره حضرت زینب کبری می‌توان تبیین کرد و به جرأت می‌شود ادعا کرد اگر حضور ایشان و دیگر بانوان بنی‌هاشم نبود، اثری از پیام عاشورا در جامعه امروز دیده نمی‌شد.

استاد حوزه علمیه خواهران اضافه کرد: یکی از مهم‌ترین مسائلی که در این زمینه به نظر می‌رسد، حضور زنان و دختران در کاروان امام حسین(ع) با وجود آگاهی امام از نیت دشمنان است.

وی ادامه داد: در واقع این حرکت امام حسین(ع) مکری را که ممکن بود دشمنان اهل بیت(ع) در تاریخ به کار برده و هدف قیام امام حسین(ع) را کشورگشایی مطرح کنند، با شکست مواجه کرد زیرا کسی که به دنبال قدرت‌طلبی بر حکومتی بشورد، زنان و کودکان را با خود همراه نمی‌کند.

حسینی‌الهاشمی مأموریت دوم زنان در کاروان امام حسین(ع) را پیام‌رسانی قیام عاشورا و رسوا کردن بنی‌امیه دانست و ابراز داشت: خطبه حضرت زینب(س) در مجلس یزید طوری بنی‌امیه را مفتضح کرد که حتی اهل خانه یزید نیز به او اعتراض کردند.

وی نقش زن در پیروزی انقلاب اسلامی را با نقش زن در قیام عاشورا مقایسه کرد و گفت: اگر زنانی مانند همسر زهیر در کربلا نبودند، آن حماسه خلق نمی‌شد و در جریان پیروزی انقلاب اسلامی و هشت سال جنگ تحمیلی نیز اگر زنان با فداکاری همسران و فرزندان خود را به میدان‌های مبارزه نمی‌فرستادند، هیچگاه انقلاب اسلامی به جایگاه کنونی نمی‌رسید.

استاد حوزه علمیه خواهران با اشاره به اینکه زنان در نظام اجتماعی می‌توانند با فرهنگ‌سازی صحیح بسیاری از مشکلات را کنترل کنند، ادامه داد: اگر زنان از این فرصت درست استفاده نکرده یا خلاف معارف دینی عمل کنند، بار مشکلات اجتماعی صد چندان می‌شود.

انتهای پیام/78006/ش/د1000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول