اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

در ایران

سالانه مسمومیت با منوکسید‌کربن 15 درصد افزایش می‌یابد

خبرگزاری فارس: معاون آموزش، پیشگیری و اطفای حریق سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی اصفهان گفت: براساس آمار‌های اعلام شده هر ساله گاز‌گرفتگی و مسمومیت با گاز منوکسید کربن در ایران هر سال 15 درصد افزایش می‌یابد.

سالانه مسمومیت با منوکسید‌کربن 15 درصد افزایش می‌یابد

علیرضا یاوری امروز در گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس در اصفهان با اشاره به اینکه هر ساله با سرد شدن هوا و استفاده از وسایل گاز‌سوز در منازل و ساختمان‌های مسکونی شاهد گاز‌گرفتگی و مسمومیت‌های ناشی از منوکسید کربن هستیم، اظهار کرد: منوکسیدکربن گازی بسیار خطرناک بوده که بدون استفاده از دستگاه‌های اندازه‌گیری غیرقابل تشخیص است.

وی اضافه کرد: استفاده از وسائل گرمایش و گاز‌سوز بدون دود‌کش، نقص در دود‌کش و نشت گاز به فضای مسکونی، استفاده از وسائل خوراک‌پزی وگاز پیک‌نیکی به منظور گرمایش محیط و استفاده از روشنائی گازی به مدت طولانی به ویژه در فضای بدون تهویه از مهم‌ترین راه‌های تولید گاز منوکسید کربن در منازل وساختمان‌ها محسوب می‌شود.

معاون آموزش، پیشگیری و اطفای حریق سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی اصفهان با بیان اینکه همچنین معیوب بودن مشعل شوفاژ، آبگرمکن‌های دیواری و زمینی، اتومبیل روشن در پارکینگ و نقص فنی در وسائل گرما‌زا سبب تولید گاز منوکسید کربن می‌شود، تصریح کرد: البته نقص در دودکش و اجرای آن به عنوان عمده‌ترین عامل تلفات ناشی از گاز منوکسید کربن در ساختمان‌های مسکونی به شمار می‌رود.

وی با اشاره به اینکه براساس گزارش و آمار‌های اعلام شده از سوی پزشکی قانونی کشور هر ساله گاز‌گرفتگی و مسمومیت با گاز منوکسید کربن در ایران هر سال 15 درصد افزایش می‌یابد، افزود: البته در حال حاضر آمار دقیقی از گازگرفتگی‌های صورت‌گرفته در ایران موجود نیست.

یاوری با بیان اینکه بر اساس گزارش کمیسیون CPSC سالانه بالغ بر 200 نفر بر اثر عـدم تهویه مناسب گاز منــواکسید کربن در آمریکا فوت می‌کنند، تاکید کرد: آمار جهانی مرگ و میر و یا آسیب‌های دائمی مغزی ناشی از مجاورت با گاز منوکسید کربن روزانه بیش از 300 نفر است.

وی با تاکید بر اینکه اما آثار وعوارض کربن منو‌اکساید با توجه به میزان و مدت زمان استنشاق ، وضعیت جسمانی و سلامت عمومی و سن فرد متغیر است، افزود: احساس فشار در سر ، سوزش در چشم ، ضربان نا‌منظم قلب ،سرخ شدن لب‌ها، بزرگ شدن مردمک چشم، احساس گیجی و سردرگمی، کسالت و خواب‌آلودگی، حالت تهوع و استفراغ ، تشنج و کما علامت‌های ناشی از مسمومیت با گاز منوکسید کربن است.

انتهای پیام/63001/غ/ض1002

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول