اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

فارس گزارش می‌دهد

کشف راهکار رفع مسمومیت با قرص برنج / مشکل قانونی برای نجات بیماران

خبرگزاری فارس: مسمومیت با قرص برنج یکی از مرگ‌آورترین مسمومیت‌هایی است که مرگ حتمی را به دنبال دارد و تاکنون راهکاری برای نجات جان بیماران یافت نشده است.

کشف راهکار رفع مسمومیت با قرص برنج / مشکل قانونی برای نجات بیماران

به گزارش خبرگزاری فارس از آمل، قرص برنج، فسفید آمونیوم یا فسفید کلسیم یا روی به وزن سه گرم است.

این قرص بوی سیر یا ماهی گندیده می‌دهد و ترکیبی خطرناک از فسفیدها است که به عنوان یک حشره‌کش برای جلوگیری از آلودگی و آفت‌زدگی برنج انبار شده، غلات و خوراک دام استفاده می‌شود.

این ماده سمی به راحتی جذب دستگاه‌های گوارش شده و بعد از حل شدن در مایعات بدن و رطوبت معده باعث تولید گاز خطرناک فسفین می‌شود.

هرچه این ترکیبات تازه‌تر باشد گاز بیشتری آزاد کرده و خطرناک‌تر هستند، به طوری که این ماده با ساخت پروتئین تداخل دارد و مانع سنتر پروتئین می‌شود.

سپس فسفین با بلوک کردن سیتوکروم اکسیداز و مهار فسفوریسیون اکسیداتیو باعث افزایش رادیکال‌های آزاد و سپس مرگ سلولی می‌شود  و در نتیجه دستگاه‌هایی از بدن که به مقدار بیشتری اکسیژن نیاز دارند نسبت به این سم حساس‌تر و آسیب‌پذیرتر هستند.

اثر قرص برنج بر بدن

سم قرص برنج سمی است که بر روی سلول‌های بدن تاثیر بدی دارد و تنفس سلولی را از بین می‌برد و باعث آسیب جدی به اعضا و ارگان‌های حساس بدن مانند کلیه‌ها و قلب می‌شود.

مرگ بر اثر مصرف قرص برنج مرگی دردناک است و فرد عطش زیادی دارد و در این مرگ فرد تا زنده است، هوشیار و بیدار بوده و سوزش شدیدی در بدن خود احساس می‌کند.

علامت‌های بالینی فرد دچار خستگی و کمبود اکسیژن است، به طوری که بدنش رو به کبودی رفته و دچار خفگی سلولی خواهد شد.

این روند روندی غیرقابل برگشت بوده و مسمومیت با قرص برنج برابر با مرگ است.

طب سنتی تنها راه حل برای نجات بیماران

کریم فلاح پزشک بیمارستان امام رضا (ع) شهرستان آمل است که در 10 روز گذشته توانست با طب سنتی دو مورد مسمومیت ناشی از این قرص را نجات دهد.

وی عضو موسسه تحقیقات حجامت ایران است و در گفت‌وگو با فارس درباره شیوه‌های جدید رفع مسمومیت با این قرص می‌گوید: در مسمومیت با سایر قرص‌ها 99 درصد بیماران زنده می‌مانند، ولی در مسمومیت با قرص برنج 99 بیماران جان خود را از دست می‌دهند.

فلاح تاکید می‌کند: در مورد زمان مسمومیت و مرگ بر اثر مصرف معمولا افراد زیر 24 ساعت فوت می‌کنند که این زمان به ایرانی یا خارجی بودن قرص، تاریخ تولید، مقاومت بدن فرد به این مانده و مقدار مصرف بستگی دارد.

وی می‌افزاید: احتمال مرگ در اثر مصرف این سم بسیار بالاست و همانند سیانور عمل می‌کند؛ براساس تجربه 12 ساله در اورژانس بیمارستان که حداقل ماهی شاهد سه مورد هستیم به طوری که یک چهارم تا یک پنجم این قرص هم باعث مرگ می‌شود و تاکنون هیچ پادزهر و درمانی اصلی برای آن کشف نشده است.

این پزشک طب سنتی با تاکید بر اینکه پزشکی امروز حاصل تجربه و تکامل است، می‌گوید: در زمینه درمان با دو مقوله یکی طب رایج و دیگری طب سنتی یا مکمل روبه‌رو هستیم اما این معنای تقسیم‌بندی طب به دو بخش مدرسه و سنتی نیست.

وی تصریح می‌کند: طب رایج که در حال حاضر مورد استفاده قرار می‌گیرد یک شبه به وجود نیامده است و در حقیقت طب رایج نتیجه هزاران سال تجربه و علم‌آموزی در طول سال‌های متمادی است.

فلاح ادامه می‌دهد: در طول سال‌های اخیر طب مدرن با گذشته زمان بهتر و علمی‌تر شده است و مباحث مطرح شده در طب سنتی مانند گردش خون، آناتومی، فیزیولوژی و داروشناسی نیز رایج و نهفته است و آنها از هم جدا نیستند و باید بپذیریم که طب رایج ادامه همان طب سنتی است، بنابراین می‌توان ادعا کرد که هیچ مرزی بین طب سنتی و رایج وجود ندارد.

فلاح بیان می‌کند: طب قدیم به مرور علمی و به روز شده است و با تکیه بر شواهد سلولی، ملکولی از حالت کل‌نگر خارج شده به صورتی که امروز در دنیا پزشکی به دو بخش طب رایج و طب مکمل تقسیم می‌شود و در طب رایج داروهای شیمیایی و جراحی مورد استفاده قرار می‌گیرد و طب جایگزین یا مکمل شامل طب سنتی، طب سوزنی و دیگر رشته‌ها است.

وی تصریح می‌کند: اگر طب سنتی به درستی استفاده نشود و راهکارهای درمانی توسط پزشک متخصص تجویز نشده باشد، می‌تواند عوارضی به همراه داشته باشد و ممکن است داروهای گیاهی و یا شیمیایی تداخل داشته باشند، بنابراین تصور اینکه طب سنتی 100 درصد بدون عارضه است، کاملا غلط است، اما نکته مهم این است که طب سنتی و مکمل باید در جای خود و توسط پزشک متخصص این رشته صورت گیرد.

آغاز درمان با حجامت

فلاح با اشاره به روش‌های درمان مسمومیت قرص برنج می‌گوید: براساس سفارش رسول اکرم و امام جعفر صادق که حجامت را درمان همه بیماری‌ها دانسته برای این درمان از آن روش الگو گرفته‌ایم و چون در گذشته بیمارانی که بر اثر مصرف متادون مسموم شده بودند این روش عملی شد و بعد از دسته‌بندی به سوی اعمال یداوی مانند حجامت و معجون و محلول‌های گیاهی و سنتی در کنار اقدامات درمانی مدرن به عنوان طب مکمل دو بیمار بستری در بیمارستان امام رضا را نجات دهیم.

وی می‌افزاید: در 10 روز گذشته چهار مورد مصرف قرص برنج در بیمارستان امام رضای آمل گزارش شد که در مورد اول اجازه ندادند این روش پیاده شود و مرگ بیمار را رقم زد.

فلاح تصریح می‌کند: در مورد دوم که در تاریخ 17 آبان ماه نیز بیماری که قرص برنج مصرف کرده بود با اصرار خانواده 19 ساعت پس از مصرف به دست من سپرده شد.

وی می‌گوید: زمانی که بر بالین بیمار حاضر شدیم وضعیت تنفسی و ریتمی قلبی بدی داشت و تقریبا به حالت مرگ رسیده بود، بنابراین برای مریضی که در حال فوت بود ابتدا حجامت کردیم و سپس کل داروها را طریق لوله‌ای از بینی به معده انتقال دادیم.

فلاح ادامه می‌دهد: به دلیل اینکه این اولین تجربه ما در این زمینه بود داروهای شیمیایی و درمان مدرن را نیز قطع نکردیم که حدود ساعت 23 شب بود که بیمار وضع بهتری پیدا کرد که من این را از توجهات امام رضا(ع) می‌دانم.

وی می‌گوید: در این روش از هیچ داروی خاصی استفاده نمی‌کنیم، ابتدا اینکه به امام رضا و امامزاده عبدالله‌ (ع) توسل می‌کنیم تا شفای بیماران را به دست آوریم و سپس با روش‌هایی عسل، زعفران و گلاب و موادی که هر روزه در اختیار همه است توانستیم جان بیماران را نجات دهیم.

فلاح تصریح می‌کند: روز بعد از حادثه نخست نیز دختری 22 ساله را که بازم هم قرص برنج مصرف کرده بود به بیمارستان آوردند، اما اجازه ندادند که طب سنتی را برایش اجرا کنیم و بیمار جلوی چشم همه جان خود را از دست داد.

وی تاکید می‌کند: در بیماری دیگر به دلیل اینکه از بستگان افراد شناخته شده شهر بود با تدابیر شدیدی اجازه دادند و او را نیز درمان کردیم و نجات یافت و اکنون مرخص شده است.

این پزشک می‌گوید: برای ادامه نجات جان بیماران وزارت بهداشت باید بپذیرد که می‌توان برخی درمان‌ها را از این روش استفاده کرد.

وی می‌افزاید: روشی که امروز به دست آمده است می‌تواند در کنار آزمایش‌های مدرن روش‌ها و شیوه‌های عمل آن در یک طرح تحقیقاتی مورد مطالعه قرار گیرد و برای نجات جان افرادی که سالانه مصرف بالایی از قرص برنج در کشور وجود دارد مورد استفاده واقع شود.

فلاح تصریح می‌کند: در بخش‌های درمانی مدرن، پزشکان و پرستاران زیادی با این روش‌ها مخالفت می‌کنند و به دلیل اینکه مجوزی در این باره ندارند به راحتی با شیوه‌ای ساده که می‌توان جان بیمار را نجات دارد مخالفت می‌کنند.

وی تاکید می‌کند: ما نمی‌گوییم این روش 100 درصدی برای نجات بیماران است اما می‌توان بر روی آن تحقیق کرد و با طب که پایه و اساس طب مدرن است و هم اکنون طب سنتی ایرانی را در دانشگاه‌های پزشکی بزرگ دنیا تدریس می‌کنند جان بیماران را نجات داد.

انتهای‌ پیام/ 86011/ب/گ1003

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول