اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی آذربایجان‌غربی:

جوانان بیشترین گروه مبتلایان به مسمومیت‌ها را تشکیل می‌دهند

خبرگزاری فارس: معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی آذربایجان‌غربی گفت: جوانان بیشترین گروه مبتلایان به مسمومیت را در استان آذربایجان‌غربی تشکیل می‌دهند.

جوانان بیشترین گروه مبتلایان به مسمومیت‌ها را تشکیل می‌دهند

به گزارش خبرگزاری فارس از ارومیه، مسمومیت‌ها در سال‌های اخیر بخش عظیمی از مرگ و میر در سراسر جهان را به خود اختصاص داده‌اند اما در این زمینه اطلاع‌رسانی مناسبی انجام نشده است.

معاونت غذا و داروی وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی در سطح کشوری و معاونت‌های غذا و داروی دانشگاه‌های علوم پزشکی استان‌های مختلف عهده‌دار معرفی هرچه بهتر و بیشتر مضرات مسمومیت‌ها و الزامات پیشگیری از این بیماری در سطح جامعه هستند.

به همین منظور سراغ دکتر محمد دلیرراد معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی آذربایجان‌غربی و متخصص پزشکی قانونی و مسمومیت‌ها رفتیم تا با استفاده از تجارب وی در زمینه برخورد با انواع مسمومیت‌ها، پاسخ سؤالات خود در این زمینه را نیز جویا شویم:

* اندکی در زمینه راه‌های بروز مسمومیت در انسان توضیح دهید؟

تمام اشیای پیرامون انسان می‌توانند به عنوان ماده مسموم کننده شناخته شوند چرا که مسمومیت از راه‌های مختلفی بروز می‌کند که مهم‌ترین آن‌ها شامل راه‌های خوراکی، تزریقی، مخاطی و استنشاقی است.

* مسمومیت‌های مختلف انسانی چگونه قابل کنترل بوده و از چه طریقی می‌توان مقابل پیروی اثرات آنها را گرفت؟

مهم‌ترین بحث در مورد مسمومیت‌ها این است که باید تمام توان برای انتقال سریع بیمار به مراکز بهداشتی و درمانی انجام شود و از هرگونه مصرف دارو و سایر خوراکی‌ها برای کاهش خطرات احتمالی خودداری کرد چرا که این روش‌ها می‌توانند به عنوان خطرناک‌ترین راهکارهای کاهش درد شناخته شوند.

در این زمینه مهم‌ترین مطلبی که می‌توان به ساکنان آذربایجان‌غربی توصیه کرد این است که در سطح استان تنها بیمارستان آیت الله طالقانی ارومیه به عنوان اصلی‌ترین مرکز درمان مسمومیت‌ها بوده و هرگونه مشاوره و درمان بیماران مبتلا به مسمومیت‌ها از طریق تماس با پزشکان این مرکز انجام می‌شود بنابراین شهروندان ارومیه برای تسریع در امورات رسیدگی به بیماران مسمومیتی به این مرکز مراجعه کنند.

* در مورد همگانی کردن فرهنگ مبارزه با مسمومیت‌ها چه اقداماتی انجام شده و در آینده چه طرح‌هایی در دست اجرا دارید؟

تبلیغات محیطی و اطلاع‌رسانی از طریق مطبوعات و رسانه‌های جمعی یکی از مهم‌ترین راه‌هایی است که می‌توان با بهره‌گیری از آن مقابل پیشرفت روی آوردن مردم به مسمومیت‌ها را گرفت که در همین راستا اقدامات جالبی توسط معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی انجام گرفته است.

در این مورد همچنین می‌توان چنین بیان داشت که برخلاف سایر بخش‌ها مدت زمان بستری شدن بیماران در بخش مسمومیت حدود دو روز است چرا که در این مدت هرگونه تلاش از سوی پزشکان و پرستاران بخش برای سلامتی بیماران انجام می‌شود.

* اندکی هم در زمینه بیشترین گروه‌های سنی درگیر مسمومیت‌های مختلف شرح داده و در مورد علل این مسمومیت‌ها نیز توضیحاتی ارائه فرمایید؟

باید گفت که شایع‌ترین رده سنی در بروز مسمومیت‌ها را جوانان تشکیل می‌دهند و در این میان نیز سنین 20 تا 30 سال بیشترین مراجعین بخش‌های مسمومیت را تشکیل می‌دهند که به دلایل مختلف احساسی و عاطفی با چنین رویدادی مواجه شده‌اند.

همچنین گروه سنی 15 تا 20 سال در رده دوم انواع مسمومیت‌ها قرار دارند که این امر نشانگر شیوع مسمومیت‌های مختلف در میان جوانان و نوجوانان بوده و نیازمند آموزش همگانی برای پیشگیری است.

* اصلی‌ترین دلیل افزایش مسمومیت در میان جوانان چه بوده و چه راهکارهایی برای مقابله با آن پیشنهاد می‌دهید؟

داروها شایع‌ترین علت مسمومیت در میان افراد را به خود اختصاص داده‌اند که به دلایل مختلف از جمله استرس، مشکلات روحی و روانی و سایر مشکلات رایج در میان جوانان و نوجوانان بروز می‌کند.

نگهداری بی‌رویه داروهای مختلف در منازل به دلایل مختلف می‌تواند زمینه مسمومیت را فراهم آورد چرا که برخی جوانان با روی آوردن به داروهای انباشته شده در منزل به این عمل دست زده و بهترین راه برای خودکشی را مسمومیت از طریق دارو می‌دانند بنابراین باید با این روند مقابله جدی صورت گیرد.

البته برخی مسمومیت‌ها به دلیل ناشناس بودن مواد مصرف شده توسط افراد اتفاق می‌افتند برای مثال برخی مردم عادت به نگهداری سموم کشاورزی در یخچال یا مکان‌ها دیگر دارند که اعضای خانواده به دلیل شباهت رنگی این سموم با مواد نوشیدنی از آن‌ها استفاده کرده و دچار مسمومیت‌های بسیار خطرناک می‌شوند.

* کدام موارد بیشترین شرایط بروز مسمومیت در میان اقشار مختلف را دارا هستند؟

ارائه برخی مواد مخدرهای صنعتی در قالب دستمال کاغذی مرطوب یا انواع لوازم آرایشی و بهداشتی به ویژه در میان بانوان یکی از شایع‌ترین دلایل بروز مسمومیت‌ها و حتی مبتلا شدن به سوء مصرف مواد مخدر است که در همین راستا نیازمند اطلاع‌رسانی صریح و شفاف از طریق رسانه‌های گروهی و سایر بخش‌ها هستیم.

در این میان استفاده از مکمل‌های دارویی در برخی باشگاه‌های بدنسازی نیز می‌توانند موجب مسمومیت جوانان شوند به طوری که برخی اوقات مشاهده شده که این مواد دارای مواد مخدر صنعتی بوده که دلیلی بر شیوع مسمومیت‌ها است.

* در زمینه مسمومیت و راه‌های شناسایی آن توسط خانواده و پزشک چه توصیه‌ایی دارید؟

خانواده‌ها برای تسریع در اقدامات مربوط به درمان فرد مسموم باید قبل از هرگونه اقدام نسبت به اعزام بیمار به بیمارستان اقدام کنند تا به این ترتیب مراحل درمان نیز به راحتی انجام شود.

همچنین باید برای شناسایی بهتر دلیل مسمومیت بیمار و همچنین پایین آمدن مدت زمان نگهداری بیمار در بیمارستان باید ماده مصرف شده نیز به همراه بیمار باشد تا پزشک معالج وی سریع‌تر اقدامات مناسب برای معالجه وی را انجام دهد.

با توجه به گفته‌های این متخصص پزشکی قانونی و مسمومیت‌ها می‌توان چنین نتیجه گرفت که ناآگاهی مردم نسبت به عوارض نگهداری داروها در منازل و ناشناس بودن برخی مواد مخدر می‌تواند موجب بروز مسمومیت در افراد شود.

همچنین بی‌توجهی به خواسته‌های جوانان و نوجوانان و ایجاد استرس در این قشر عمده دلیل افزایش مسمومیت‌ها در میان آینده‌سازان است که جلوگیری از این امر نیازمند مشارکت همگانی و استفاده از راهکارهای اصولی برای مقابله است.

این نکته نیز مهم است که آموزش‌های عمومی به منظور پیشگیری از مسمومیت‌ها تاکنون به نحو شایسته‌ای انجام نگرفته و تنها به هفته پیشگیری از مسمومیت‌ها و سایر مناسبت‌های تقویمی بسنده شده اما مسئله قابل توجه اینجاست که افراد در زمان‌های مختلف و بنا به عادات روزمره خود اقدام به برخی اعمال می‌کنند که نتیجه آن ایجاد مسمومیت و سایر نارسایی‌ها است بنابراین باید توجه جدی به این امور نیز حاصل شود تا شاهد کاهش میزان مسمومیت‌ها و مرگ و میر ناشی از این بیماری باشیم.

--------------------------------

تهیه و تنظیم: سجاد امیرکردلر

--------------------------------

انتهای پیام/ح10/ض1002

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول