اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی:

اسرائیل به دنبال گسترش تئوری سرزمین سوخته سوریه در فلسطین است

خبرگزاری فارس: عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی گفت: رژیم صهیونیستی برای تشکیل جبهه موافقت برابر جبهه مقاومت به منظور ایجاد فضای مثبت در مسیر تضعیف حماس گام برداشته و می‌خواهد تئوری سرزمین سوخته سوریه را در فلسطین گسترش دهد.

اسرائیل به دنبال گسترش تئوری سرزمین سوخته سوریه در فلسطین است

مهدی مطهرنیا امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در قم با اشاره به حمله اخیر رژیم صهیونیستی به غزه اظهار داشت: آنچه در منطقه خاورمیانه مشاهده می‌شود ورود بحران خاورمیانه به لبه آشوب است به این معنا که می‌توانند نگرش «اثر پر پروانه‌ای لورنتس» را در کل خاورمیانه گسترش دهند.

وی ادامه داد: آنچه که در غزه مشاهده می‌کنیم با هر میزان از اهمیتی که برای آن قائل باشیم حتی میزانی اندک در نهایت می‌تواند تأثیرات بزرگ و گسترده‌ای را در منطقه خاورمیانه به جای گذارد که یکی از این معانی و محیط‌های عملیاتی سوریه است.

استاد علوم سیاسی دانشگاه آزاد بیان کرد: به نظر می‌رسد اسرائیل در چارچوب بی‌نظمی موجود در منطقه که هنوز نتوانسته است از لبه آشوب بگذرد و به خودسازماندهی دست یابد از فرصت به دست آمده بهره برده و تلاش می‌کند در چارچوب بهره‌مندی از این فرصت عقده حقارت ناشی از جبهه مقاومت به ویژه ایران و بازدارندگی ایالات متحده در برابر تهدیدات سریع نتانیاهو علیه ایران را جبران کند.

وی تصریح کرد: در این وضعیت آشوب‌ناک اسرائیل هم فرصت‌سنجی و هم عقده‌گشایی کرده و هم مخاطرات زیادی را به کشورهای منطقه به ویژه برای دولت‌های فرا منطقه‌ای حامی خود فراهم ساخته است.

مطهرنیا اظهار داشت: اگر آمریکا بحران غزه را فرصتی برای بازآفرینی تلاش‌های خود در راستای مدیریت سوریه پسا بشار اسد قرار دهد، جلب توجه‌ها به غزه برای آمریکایی‌ها هم فرصت‌خیز خواهد بود در حالی که در لبه آشوب با یک تحرک نامناسب اسرائیل می‌تواند پیامدهای منطقه‌ای در بستر بیداری اسلامی عربی که به وجود آمده است را در راستای واگرایی جبهه عربی علیه اسرائیل بار دیگر شکل داده و بازسازی کند.

وی در مورد حمله زمینی رژیم صهیونیستی به غزه که پس از حمله موشکی به غزه مطرح کرده بود، گفت: به نظر می‌رسد اسرائیل در صدد است با توجه به واگرایی‌های دهه اخیر بین کشورهای عربی و فرصت ناشی از تحرکات چند ساله اخیر در منطقه خاورمیانه، برای تشکیل جبهه موافقت برابر جبهه مقاومت در بستر به وجود آمده به منظور ایجاد فضای مثبت در مسیر تضعیف حماس چه از منظر نظامی و چه از نظر زیرساخت‌های مدنی گام برداشته و تئوری سرزمین سوخته سوریه را در فلسطین گسترش دهد.

این آینده‌پژوه سیاسی خاطر نشان کرد: اگر این حمله نظامی موجب همگرایی بیشتر امت اسلامی در دفاع از فلسطین به صورت عملیاتی شود می‌تواند تا حدود زیادی معادله بازی را معکوس کند.

وی در مورد سخنان اخیر رئیس مجلس شورای اسلامی در مورد ارسال کمک‌های نظامی به فلسطین از سوی کشورهای اسلامی گفت: آنچه اکنون از سوی رئیس مجلس بیان می‌شود تا حدود زیادی برتافته از موضع عاطفی در بیان گزاره‌های سیاسی است.

مطهرنیا بیان کرد: سیاست تثبیتی ایران در زمینه کمک به نیروهای جهادی واجد رویکرد تسلیحاتی نبوده است و هیچ‌گاه ایران به این امر اذعان نداشته است بلکه آنچه در وضعیت کنونی مطرح است اراده عام امت اسلامی در قالب سازمان کنفرانس اسلامی یا اتحادیه عرب است که هم‌اکنون نگرش‌های سیاسی خود را در ارتباط با غزه در محک افکار عمومی قرار دهد.

وی اذعان کرد: برآورد عملیاتی اسرائیل از سیگنال‌های وجود در حیات سیاسی اجتماعی امت اسلامی در خاورمیانه این بوده که فشارهای ناشی از این بحران نمی‌تواند این کشورها را از موضع‌گیری نظری به حوزه اقدام عملی بکشاند.

مؤلف کتاب «هویت، خشونت و توسعه پایدار و دیپلماسی عمومی آمریکا در برابر ایران» یادآور شد: با وجود سفر نخست وزیر مصر و وزیر امور خارجه تونس و موضع‌گیری‌های کشورهای اسلامی به نظر می‌رسد هنوز غزه در میدان عمل تنهاست و فقط می‌تواند به پشتیبانی کشورهای خاصی که در استمرار دفاع از فلسطین وارد عمل شده‌اند تکیه کند.

****

اثر پر پروانه‌ای نام پدیده‌ای است که به دلیل حساسیت سیستم‌های آشوب‌ناک به شرایط اولیه ایجاد می‌شود. این پدیده به این اشاره می‌کند که تغییری کوچک در یک سیستم آشوب‌ناک چون جو سیارهٔ زمین (مثلاً بال‌ زدن پروانه) می‌تواند باعث تغییرات شدید (وقوع توفان در کشوری دیگر) در آینده شود.

ایده اینکه پروانه‌ای می‌تواند باعث تغییری، آشوبی شود نخستین بار در 1952 در داستان کوتاهی به نام آوای تندر اثر ری بردبری مطرح شد. عبارت «اثر پروانه‌ای» هم در 1961 در پی مقاله‌ای از ادوارد لورنتس به وجود آمد. وی در سال 1972 مقاله‌ای با این عنوان ارائه داد که «آیا بال ‌زدن پروانه‌ای در برزیل می‌تواند باعث ایجاد تندباد در تگزاس شود؟»

انتهای پیام/78001/ل/د1000 

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول