اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

گفت‌وگو با برادر شهید عاشوری

شهید عاشوری پرچمدار مبارزه با رژیم پهلوی در بوشهر

خبرگزاری فارس: شهید حجت‌الاسلام شیخ ابوتراب عاشوری روحانی برجسته بوشهری پرچمدار مبارزه با رژیم پهلوی در دوران انقلاب بود.

شهید عاشوری پرچمدار مبارزه با رژیم پهلوی در بوشهر

محمود عاشوری برادر شهید عاشوری امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در دشتی با اشاره به نحوه شهادت شهید حجت‌الاسلام ابوتراب عاشوری گفت: یکی از بزرگان و افرادی که در ایام انقلاب مستقیم و گاهی با نمایندگان حضرت امام خمینی (ره) در قم و تهران و جاهای دیگر در ارتباط بود و مجدانه این راه را با تمام سختی‌هایش طی می‌کرد و در راه رسیدن به مقصود تا پای جان از پای ننشست حجت‌الاسلام حاج شیخ ابوتراب عاشوری در استان بوشهر بود.

برادر شهید عاشوری افزود: چه زمانی که در قم تحصیل می‌کرد و چه زمانی که بوشهر زندگی می‌کرد در تمام این ایام با توجه به تمام اسناد و مدارکی که در پرونده ساواک بوشهر به دست آمده است شهید عاشوری تحت نظر و پیگرد دائمی ساواک بود.

وی اضافه کرد: شهید عاشوری در استان بوشهر سرشناس و در میان مردم استان از موقعیت ممتازی برخوردار بود و به ویژه در مناطق دشتی و تنگستان مریدان فراوانی داشت.

عاشوری ادامه داد: خطبه‌ای که شهید عاشوری پس از نماز عید فطر ایراد کرد خون تازه‌ای در رگ‌های مردم انقلابی بوشهر به جریان انداخت و پس از پایان خطبه‌ها همه مردم اطراف او را می‌گیرند که مبادا آسیبی به او برسد ولی به محض اینکه او را به منزل می‌رسانند فورا مامورین ساواک او را دستگیر و پس از مدتی با فشاری مردم او را آزاد می‌کنند.

وی تصریح کرد: هرچه آتش انقلاب برافروخته‌تر می‌شد دامنه فعالیت شهید عاشوری و هم رزمانش نیز گسترده‌تر می‌شد و فشار ساواک هم روز به روز بیشتر و هر روز او را مورد تهدید و ارعاب قرار می‌دادند تا جلوی مبارزاتش را بگیرند.

عاشوری خاطرنشان کرد: رژیم برای شهید عاشوری خط و نشان کشیده بود و دوستان شهید هم از ترس اینکه مبادا به وی آسیبی برسد پیشنهاد ترک وی را از بوشهر می‌دادند ولی شهید عاشوری عشق و اشتیاقش به مبارزه بیشتر و بیشتر می‌شد.

وی گفت: شهادت شهید عاشوری با علم و آگاهی کامل رژیم و نقشه‌ای از پیش طرح شده همراه با ترس و وحشت نیروهای رژیم طی یک سلسله عملیات اولیه و حساب شده در جریان انقلاب اتفاق افتاد.

عاشوری افزود: در جلسه‌ای که در استانداری وقت تشکیل مقرر شد که آرامش استان و سرکوبی تظاهرات مردمی و فروکش کردن آتش انقلاب راهش دستگیری شیخ ابوتراب عاشوری است.

برادر شهید عاشوری خاطرنشان کرد: مامورین در ساعت دو عصر روز سوم محرم 1357 در حالی که شیخ ابوتراب در حال وضو بود پس از اینکه درب حیاط را می‌شکنند با شش گلوله پی در پی او را به شهادت می‌رسانند.

عاشوری یادآور شد: رژیم پس از این عمل ناشایست از ترس اینکه کسی متوجه جنایت آنها شود پیکر پاکش را مخفیانه به بیمارستان دولتی منتقل می‌کنند و صبح روز بعد دستور می‌دهند مخفیانه در خارج از شهر بوشهر بدون تشییع دفن شود و با حضور انگشت‌شمار در چغادک تشییع و در حسینیه‌ای که خود بنا کرده بود به خاک سپرده می‌شود.

انتهای پیام/66001/آ

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول