محسن مهرایی در حاشیه سفر خود به گیلان در گفتوگوی اختصاصی با خبرنگار فارس در رشت با اشاره به برگزاری چهارمین نشست مشترک فرماندهان راهور، معاونان و مدیران حمل و نقل و ترافیک در هتل کادوس رشت، اظهار کرد: برگزاری این نشست برای روسای راهنمایی و رانندگی کلانشهرها طبق توافقی بود که از سال 87 بین راهنمایی و رانندگی ناجا و دبیرخانه کلانشهرها ایجاد شد و امروز ما شاهد چهارمین نشست این مجموعه هستیم.
وی درباره اهداف برگزاری نشست مذکور افزود: هدف ما و شهرداریها در این نشست، بررسی نقاطی مشکلدار در اجرا و یا اختلافات و موانع است تا با همفکری یکدیگر برطرف شود.
رئیس پلیس ترافیک کشور، درباره توسعه تجهیزات الکترونیکی در کنترل ترافیک شهری کشور ابراز کرد: امروز شاهد هستیم که در تمام کلانشهرها بحث تجهیزات جایگاه خود را پیدا کرده و امیدواریم در رشت نیز که بار ترافیک آن همواره بارز بوده بتوانیم با نصب سریعتر تجهیزات الکترونیکی توان پلیس را افزایش دهیم که این امر در کاهش تصادفات و ایمنی موثر خواهد بود و وضعیت ترافیک را ساماندهی میکند.
وی درباره ترافیک کمربندی رشت بیان کرد: در کمربندی رشت کارهای مشترکی با شهرداری رشت انجام دادیم و موفق شدیم کاهش خوبی به ویژه در بحث تلفات عابران پیاده داشته باشیم.
مهرایی، تصادفات رانندگی را ناشی از افزایش سرعت دانست و تصریح کرد: با اجرای سرعتکاهها توانستیم سرعت را مدیریت کرده و افزایش ایمنی را ایجاد کنیم.
وی با بیان اینکه نصب سرعتکاهها طبق استانداردها صورت میگیرد، ابراز کرد: نقاطی که در اغلب معابر دنیا از سرعتکاهها استفاده میکنند استاندارد را رعایت کردند و وجود سرعتکاهها موجب میشود کسانی که در رانندگی حواس آنها به معبر نیست به صورت ناگهانی با این مانع و تابلوها و علایمی که به صورت عمودی و افقی قبل از سرعتها وجود دارد مواجه شوند که این امر خوشایند نیست و رانندگان باید در همه حال بیشترین توجه آنها به رانندگی باشد و سرعتکاه از سرعت غیرمجاز جلوگیری میکند.
این مسئول کشوری توسعه کنترل تجهیزات الکترونیکی را یکی از اهداف مهم خواند و تصریح کرد: در شهرهایی مانند تهران که توانستیم تجهیزات الکترونیکی را توسعه دهیم در افزایش نظم و انضباط تاثیر داشته و زمانی که ترافیک منظم باشد، روان است و ترافیکی که نظم نداشته باشد روانی ندارد و زحمات پلیس به هدر میرود و باید حتما این توسعه تجهیزات شکل بگیرد.
وی درباره دوربینهای کنترل ترافیک در کلانشهرها اذعان کرد: در هر شهری مبلمان خاص خود را دارد و استفاده از تعداد دوربینها نیز متفاوت است.
مهرایی ادامه داد: ممکن است در یک معابر با یک یا دو دوربین بتوان ترافیک را کنترل کرد که جانمایی این دوربینها با پلیس است و پلیس طبق شناخت منطقه از دوربین استفاده میکند و اگر شهرداریها پس از نصب دوربینها آنها را در اختیار پلیس قرار ندهند کارایی نخواهد داشت و شهرداریها باید برابر قانون جدید دوربین را تهیه کنند و پلیس به دلیل قدرت اجرایی بهرهبردار دوربینهاست که این امر در تهران به خوبی استفاده شده و به مرکز کنترل پلیس لینک شده است.
وی به موضوع بخشودگی برخی تخلفات رانندگی در شعبات رسیدگی به تخلفات اشاره کرد و یادآور شد: فلسفه قانونی شعبات رسیدگی به تخلفات که در ماده 5 قانون صراحتا آمده است، به مفهوم بخشودگی نیست و هر جا که این اتفاق بیفتد تخطی از قانون محسوب میشود.
رئیس پلیس ترافیک کشور، متذکر شد: رانندگانی هستند که مدعیاند تخلف نکردند اما اعمال قانون شدند که این عده باید مدارک لازمه را به شعبات ارائه دهند و شعبه رسیدگی مانند شعبه قضایی است که کارشناس پلیس نیز حضور دارد و کارشناس عملکرد پلیس را به خواهان ارائه میدهد و در آنجا بررسی میشود که تلاش شده تمام موارد قانونی در این شعبات رعایت شود.
انتهای پیام/2300/غ/پ3003