اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

با حضور استاندار خراسان‌رضوی

مراسم تجلیل از صادر کنندگان برتر ملی و استانی برگزار شد

خبرگزاری فارس: با حضور استاندار خراسان‌رضوی مراسم تجلیل از صادر کنندگان نمونه خراسان‌رضوی برگزار شد.

مراسم تجلیل از صادر کنندگان برتر ملی و استانی برگزار شد

به گزارش خبرگزاری فارس محمدحسین فروزان‌مهر پیش از ظهر امروز در مراسم تجلیل از صادر کنندگان نمونه خراسان‌رضوی اظهار کرد: توانمند سازی بخش خصوصی و افزایش مشارکت مردم در بخش‌های اقتصادی جزو راهبردهای اصلی مدیریت استان است.

وی عنوان کرد: باید با ایجاد فضای تعامل و همدلی میان بخش خصوصی و دولتی به روند توسعه استان شتاب مضاعف بخشید.

استاندار خراسان‌رضوی موضوع توسعه صادرات و سرمایه‌گذاری را مقوله‌ای فرا قوه‌ای توصیف کرد و گفت: برای تحقق این امر باید تمام اجزای حاکمیت شامل قوای مجریه، مقننه و مجریه با یکدیگر همکاری کنند.

این مسئول تصریح کرد: امروز باید با هدف جذب سرمایه‌گذاری و توسعه صادرات غیر نفتی در بخش کالا و خدمات بر اساس اصل عزت، حکمت و مصلحت، روابط‌ خود را با سایر کشورها بهبود بخشیم.

استاندار خراسان‌رضوی نقش بخش خصوصی را در توسعه صادرات تعیین کننده دانست و گفت: اسناد توسعه و سرمایه‌گذاری استان زمانی عملیاتی خواهد شد که بخش خصوصی در آن دخیل باشد چرا که این بخش مخاطب اصلی و رکن اساسی توسعه به شمار می‌رود.

فروزان‌مهر در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به سهم 200 هزار میلیارد ریالی استان از تولید ناخالص ملی در سال 88 گفت: با احتساب میعانات گازی، سهم درآمد استان از تولید ناخالص ملی شش درصد است و چنانچه این رقم به شکل سرانه جمعیتی محاسبه شود در رتبه 18 کشور قرار داریم.

وی با اشاره به ظرفیت‌ها و قابلیت‌های موجود در استان اضافه کرد: امروز باید با بازارسازی، ایجاد مزیت‌های رقابتی و استفاده از تمامی ظرفیت‌های قانونی موجود به سمت صادرات دانش بنیان گام برداشت و با تولید محصولاتی مبتنی بر نوآوری در صحنه‌های منطقه‌ای و بین‌المللی در صدد دست‌یابی به بازارهای هدف برآمد.

استاندار خراسان‌رضوی خاطرنشان کرد: این مهم نیازمند همت تولید کنندگان در تولید محصولاتی صادرات‌گرا است.

فروزان‌مهر با تاکید بر لزوم بازنگری و باز مهندسی تمام فرآیندهای حوزه اقتصاد، از درون‌گرایی صنعتی در استان و عدم شکل‌گیری صنایع در قالب خوشه‌ها به عنوان مهم‌ترین چالش این حوزه یاد و گفت: این امر موجب شده تا پایداری بنگاه‌های اقتصادی استان دچار مشکلاتی باشد.

وی با اشاره به این که خطوط تولید در استان صرفا بر اساس تامین نیازهای داخلی طراحی شده بیان داشت: برای ارتقای راندمان تولید و بهره‌وری استفاده از انرژی پس از آزادسازی قیمت حامل‌های انرژی باید تلاش‌های بیشتری انجام شود.

این مسئول تاکید کرد: به دلیل پایین بودن بهره‌وری قیمت تمام شده کالا افزایش می‌یابد و توان رقابت از تولیدکننده گرفته می‌شود.

استاندار خراسان‌رضوی تصریح کرد: باید این روند در صنایع استان اصلاح شود و با تولید محصولاتی با کیفیت و صادرات محور بتوان نسبت به توسعه صادرات غیر نفتی گام برداشت و متناسب با جایگاه استان در منطقه و کشور حرکت کرد.

فروزان‌مهر در ادامه اجرای پروژه‌های محرک در استان، جذب سرمایه‌گذاری خارجی، ایجاد زیر ساخت‌های لازم برای توسعه صادرات غیر نفتی، ایجاد پنجره واحد تجاری در مبادی خروجی استان و تکمیل پروژه‌های نیمه تمام را از جمله راهبردهایی دانست که با جدیت دنبال خواهد شد.

سید علیرضا شجاعی معاون برنامه‌ریزی وزارت صنعت، معدن و تجارت هم با بیان اینکه صادرات، لوکوموتیو تولید است ابراز داشت: تجارت در دنیای امروز تحریم پذیر نیست و شاهد این مطلب افزوده شدن 300 کالای جدید به سبد صادراتی کشور است.

این مسئول گفت: میزان صادرات کالا از سال 84 تاکنون 200 میلیارد دلار بوده و تا پایان دولت دهم از مرز 250 میلیارد دلار نیز خواهد گذشت که به طور میانگین سالانه 25 درصد رشد داشته است.

شجاعی ادامه داد: به گونه‌ای برنامه‌ریزی شده که ارز مورد نیاز تولید از ارز حاصله از صادرات غیر  نفتی تامین شود و ارز حاصل از فروش نفت نیز برای تجاری سازی ایده‌ها به کار گرفته شود.

وی از موافقت با اختصاص 10 درصد از منابع صندوق توسعه ملی به تامین سرمایه در گردش مورد نیاز واحدهای تولید کشور خبر داد و گفت: استان‌ها سرمایه در گردش مورد نیاز خود را اعلام کنند تا از طریق بانک‌ها در اسرع وقت پرداخت شود.

حجت الاسلام نصرالله پژمانفر رئیس مجمع نمایندگان خراسان رضوی نیز در این مراسم با تبیین شرایط کشور به لحاظ اقتصادی گفت: همان‌گونه که در دوران دفاع مقدس با باور شرایط جنگی و در سایه اتحاد، انسجام و همدلی علاوه بر خنثی نمودن توطئه دشمن، تهدید را به یک فرصت تبدیل نموده و به خودکفایی دست یافتیم امروز در حوزه اقتصاد نیز از سوی دشمن مورد تهدید قرار گرفته‌ایم که باید با مدیریت صحیح از این شرایط عبور کنیم.

وی بیان داشت: اتخاذ رویکرد اقتصاد مقاومتی که بر اساس آن از تمامی ظرفیت‌های موجود اقتصادی در داخل کشور استفاده خواهد شد و توسعه اقتصادی را به دنبال خواهد داشت تنها راه برون‌رفت از شرایط موجود است.

نماینده مردم مشهد و کلات در مجلس شورای اسلامی نیز خاطرنشان کرد: با توجه به شرایط موجود باید در بسیاری از ضوابط تجدید نظر کرده و در جهت تسهیل در امر تولید و توسعه صادرات گام برداریم.

علی صفرزاده رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان خراسان رضوی دیگر سخنران این مراسم هم با بیان اینکه هم اکنون 800 واحد صادراتی در استان فعالیت می‌کنند یادآور شد: صادرات استان در شش ماهه اول سال 14 درصد به لحاظ ارزش و 15 درصد به لحاظ وزن در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته رشد داشته است.

وی متذکر شد: بر اساس تکلیف برنامه پنجم توسعه رشد صادرات در استان باید چهار درصد باشد که این رقم هم اکنون به 5.7 درصد رسیده و تا پایان برنامه به شش درصد خواهد رسید.

این مسئول در پایان اذعان داشت: خراسان‌رضوی با صادرات هزار و 400 قلم کالا به 90 کشور دنیا 7.3 درصد از سهم صادرات کشور را به خود اختصاص داده است.

انتهای پیام/ن/گ1003

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول