اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

قائم مقام ستاد اقامه نماز:

فشار و دغدغه‌های زندگی با فاصله از نماز بیشتر می‌شود

خبرگزاری فارس: قائم مقام ستاد اقامه نماز کشور با بیان اینکه مسیری برای تربیت انسان به جز نماز وجود ندارد، گفت: هر اندازه از نماز فاصله بگیریم فشار و دغدغه‌های زندگی بیشتر می‌شود.

فشار و دغدغه‌های زندگی با فاصله از نماز بیشتر می‌شود

به گزارش خبرگزاری فارس از رشت، حجت‌الاسلام والمسلمین مجتبی کلباسی در همایش یاوران نماز با محوریت «بررسی نقش نماز در پیشگیری از وقوع جرم» در سالن اجتماعات دانشگاه آزاد اسلامی واحد رشت با تسلیت فرا رسیدن ایام محرم اظهار کرد: هدف از قیام امام حسین (ع) باز گردانی نماز به جایگاه اصلی خود بود زیرا پس از رحلت پیامبر منحرفان جایگاه نماز در جامعه را به انحراف کشانده بودند.

وی با بیان اینکه به تعبیر آیات قرآن کسانی که نمازگزار نیستند دوزخی می‌شوند، افزود: این امر نشان دهنده اهمیت نماز در تمام دوران زندگی است.

این مسئول، با بیان اینکه قرآن مجید افرادی که از نماز تنها یک پوسته توخالی دارند و آثار نماز در زندگی آنها مشهود نیست را مورد سرزنش قرار می‌دهد گفت: اگر جایگاه ترویج نماز در یک جامعه توسعه یابد هزینه‌های پیشگیری از وقوع جرم نیز کاهش می‌یابد زیرا مسیری برای تربیت انسان به جز نماز وجود ندارد.

*نماز مهم‌ترین عامل در پیشگیری از جرم است

وی با بیان اینکه اگر انسان از درون خود واعظ و پند دهنده‌ای نداشته باشد کسی از بیرون نمی‌تواند او را هدایت کند، افزود: در جامعه هر راهی که برای پیشگیری از جرم طراحی می‌شود بلافاصله از طرف منحرفان روش‌های ضد آن نیز طراحی می‌شود مگر اینکه فرد از درون متمایل به پرهیز از منکر باشد.

کلباسی، جوشش درونی افراد را بر کنترل‌های بیرونی آنها در دوری از گناهان تاثیرگذار دانست و ابراز کرد: وجود تقوا در انسان مانند ترمزی عمل می‌کند که انسان حتی در خلوت نیز از ارتکاب جرم سر باز می‌زند.

وی نماز را یک معجون تربیتی دانست که خداوند متعال از این طریق انسان را در برابر تمام امور مسئولیت‌پذیر می‌کند.

 

*نماز زمینه‌های طغیان در انسان را نابود می‌کند

قائم مقام ستاد اقامه نماز کشور ایجاد احساس مسئولیت انسان در برابر خدا و مردم را از آثار و نشانه‌های نماز در افراد دانست و تصریح کرد: کبر مهم‌ترین عامل سرکشی و طغیان در نهاد آدمی است و نماز این زمینه‌ها را از بین می‌برد زیرا زمانی که انسان بالاترین نقطه بدن خود یعنی پیشانی را بر خاک می‌گذارد و در برابر مقام و بزرگی خداوند سر تعظیم فرود می‌آورد از غرور و خودپرستی دور می‌شود.

وی با بیان اینکه انسان با نماز خود را بهتر می‌شناسد، افزود: اقامه نماز در وقت‌های معینی در روز به انسان یادآوری می‌کند که مسئولیت‌های خود را فراموش نکند.

کلباسی رواج حقیقت نماز در جامعه را موجب کاهش هزینه‌های هنگفت پیشگیری از وقوع جرم در جامعه دانست و خاطرنشان کرد: اگر هر کس به اندازه یک چوب کبریت به جامعه روشنی دهد جامعه از تاریکی بیرون می‌آید.

*نماز یک بیمه اجتماعی است

وی نماز را یک نوع بیمه اجتماعی برای نسل آینده و سلامت جامعه خواند و گفت: هر اندازه از نماز فاصله بگیریم فشار و دغدغه‌های زندگی بیشتر می‌شود.

این مسئول با بیان اینکه نماز کیمیای الهی است که باید ارزش واقعی آن را درک و در حد توان برای توسعه آن تلاش کرد ادامه داد: نماز تمدن ساز و انسان‌ساز است.

وی با اشاره به اینکه نماز سنگر حراست ملت ایران در مقابل دشمنان در دوران پیروزی انقلاب اسلامی، دفاع مقدس و تهاجم فرهنگی شیاطین است، تصریح کرد: شیطان قسم خورده که به هر روش ممکن انسان را از اقامه نماز دور کند.

*نماز موضوع مورد بحث در نشست‌های خانوادگی شود

کلباسی با تاکید بر اینکه افراد یک جامعه می‌توانند با اندکی تجهیز فکر، دیگران را به اقامه نماز هدایت کنند تصریح کرد: انسان باید برای مقابله با شیطان و وسوسه‌های درونی نماز بخواند و خوب است از این پس مبحث نماز موضوع نشست‌های خانواده‌ها شود.

به گفته وی، خانواده‌ها هزینه‌های بسیاری را صرف خرید اسباب‌بازی برای کودکان خود می‌کنند در صورتی که می‌توانند برای تشویق آنها به نماز اینکار را انجام دهند زیرا آثار تربیتی فوق‌العاده‌ای دارد.

انتهای پیام/و/پ3003

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول