اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

رئیس شبکه دامپزشکی ریگان:

قانقاریا از مهم‌ترین بیماری‌های باکتریایی دام است

خبرگزاری فارس: رئیس شبکه دامپزشکی ریگان گفت: بیماری قانقاریا یکی از مهم‌ترین بیماری‌های باکتریایی دام است و دامداران باید آن را با انجام واکسیناسیون به موقع کنترل کنند.

قانقاریا از مهم‌ترین بیماری‌های باکتریایی دام است

حجت‌الله جعفری امروز در گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس در ریگان اظهار داشت: بیماری قانقاریا توسط باکتری کلستریدیوم نوایی رخ می‌دهد و یکی از مهم‌ترین بیماری‌های باکتریایی دام است.

وی افزود: با توجه به اینکه نقطه هدف این عامل بیماری‌زا در گوسفند و بز کبد دام است، لذا تخریب بافت کبد دام و ایجاد شراِیط بی‌هوازی برای ایجاد بیماری الزامی است.

جعفری بیان کرد: عواملی از قبیل عفونت‌های انگلی کبد مانند انگل فاسیلولا، انگل دیکروسلیوم، کلونورکیس و ... می‌تواند در ایجاد شرایط مستعد این بیماری مؤثر باشند.

وی تصریح کرد: از جمله اقدامات لازم در زمینه کنترل و مبارزه با این عامل بیماری‌زا می‌توان به رعایت شرایط مدیریت بهداشتی دامداری‌ها، توجه به مبحث قرنطینه، مبارزه با انگل‌های کبدی دام و استفاده مرتب داروهای پیشگیری کننده، رعایت اصول ضدعفونی و انجام واکسیناسیون دام‌ها اشاره کرد.

رئیس شبکه دامپزشکی ریگان با بیان اینکه از ابتدای سال جاری تاکنون بیش از 5 هزار رأس دام علیه این بیماری واکسینه شدند، گفت: این واکسن به صورت بهادار بوده و توسط مرکز مایه‌کوبی بخش خصوص شهرستان ارائه می‌شود.

جعفری افزود: با توجه به جمعیت 250 هزار راسی دام سبک شهرستان تقاضا می‌شود دامداران وعشایر شهرستان با مراجعه به مرکز مایه‌کوبی بخش خصوصی شهرستان نسبت به واکسیناسیون دام‌های خود علیه این بیماری مهم اقدام کنند.

به گزارش فارس، شهرستان ریگان با 250 هزار رأس دام سبک و 14 هزار دام سنگین یکی از قطب‌های مهم دامپروری استان کرمان محسوب می‌شود.

انتهای پیام/80014/غ/ژ1001

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول