اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

گفت‌وگوی تفصیلی فارس با کاپیتان تیم ملی کبدی:

خاستگاه کبدی دنیا یک پا در هواست / مسئولان در تجلیل از قهرمانان بسیار کم لطف‌ هستند

خبرگزاری فارس: کاپیتان تیم ملی کبدی گفت: هیئت کبدی زابل بدون رئیس و در واقع خاستگاه کبدی جهان یک پا در هواست، بعد از 14 سال عضویت در تیم ملی یک بار هم از من تجلیل نشد که این کم لطفی مسئولان را می‌رساند.

خاستگاه کبدی دنیا یک پا در هواست / مسئولان در تجلیل از قهرمانان بسیار کم لطف‌ هستند

به گزارش خبرگزاری فارس از زاهدان، کبدی از ورزش‌های بومی محلی سیستان بوده که به واسطه گره خوردن این بازی بومی در ژنتیک سیستانی شاهد معرفی ورزشکاران به نام، صاحب سبک و شایسته‌ای در عرصه ملی و بین‌المللی هستیم.

ورزش به عنوان یکی از شاخصه‌های توسعه فرهنگ می‌تواند ضمن اعتلای فرهنگی استان، به امر توسعه کلی کمک شایانی کند گرایش جوانان به ورزش می‌تواند نقش حائز اهمیتی در کمک به مدیریت صحیح منابع انسانی برای شکوفایی و ارتقاء هر چه بهتر استعدادهای منطقه داشته باشد.

آمد و رفت‌های دسته‌های ورزشی شهرهای مختلف کشور می‌تواند در تبادل فرهنگ و اشاعه آداب محلی همچنین کاهش القائات منفی در ترسیم استانی خشن و پر از درگیری کمک فراوانی کند.

آنچه در گزارش پیش رو ‌دیده می‌شود، نمایش ضعیف متولیان حوزه‌های ورزش و جوانان است که نقش آنها به طبع در استان سیستان و بلوچستان که عنوان محرومیت و مظلومیت را یدک می‌کشد، باید پر رنگ و مشهود باشد.

در همین راستا کیانوش نادریان در گفت‌وگوی تفصیلی با خبرنگار فارس در زاهدان پیرامون کم لطفی‌های مستمر مسئولان اظهار داشت: مسئولان نسبت به ما خیلی کم لطف هستند به طوری که در بازی‌های آسیایی «گوانجو» مقام دوم تیمی را کسب کردیم و اولین کسی از استان سیستان و بلوچستان بودم که توانست در این رده از مسابقات موفقیت کسب کند.

وی افزود: هیچ تجلیل و پاداشی از ما نشد، بعد از این مسابقات حدود پنج ماه پیش در المپیک ساحلی چین هم اول شدیم، باز هم حتی یک سکه به ما ندادند.

کاپیتان تیم ملی کبدی ادامه داد: در استان‌های دیگر که کبدی ورزش ششم و هفتم آنها محسوب می‌شود، ورزشکاران ملی پوش را مورد تجلیل قرار داده و جوایز ارزنده‌ای مانند خودرو، زمین، خانه و ... به آنها اهدا می‌کنند، در حالی که ما هیچ چیز ندیدیم و مسئولان استانی نسبت به ما بسیار کم لطفی کردند.

نادریان اضافه کرد: اگر افرادی باشند که به این رشته علاقمند بوده و بخواهند به این رشته راه یابند، ابتدا ما را به عنوان چهره ورزشی، الگو و کسی که هفت سال کاپیتان و 14 سال عضو تیم ملی بوده نگاه می‌کنند و می‌بینند که پیشرفت فقط یک سویه بوده و مسئولان برای ورزشکاران این رشته هیچ قدمی بر نداشته‌اند، لذا منصرف شده و یا با دلسردی به کبدی گرایش پیدا می‌کنند.

خاستگاه کبدی دنیا یک پا در هواست

عضو تیم ملی کبدی کشور وضعیت کبدی زابل را یک پا در هوا عنوان کرد و گفت: حدود یک سال است که حکم آقای نیک‌پی سرپرست هیئت کبدی زابل به وی ابلاغ نشده و عملاً وی هیچ اختیاری در هیئت کبدی زابل ندارد و این دور از شأن خاستگاه کبدی دنیا است که از حداقل ضروریات نرم افزاری محروم باشد.

وی افزود: آقای نیک‌پی خود ورزشکار قدیمی و مطرح کشتی سیستان بوده و اشراف کامل به این رشته دارد، ولی متأسفانه با وجود اهمیت موضوع شخصاً ده‌ها بار به هیئت استان مراجعه کردم ولی نمی‌دانم چه مشکلی وجود دارد و چرا امروز و فردا می‌کنند و جواب ما را نمی‌دهند؟

نادریان با تکرار مجدد اینکه ورزش کبدی زابل یک پا در هواست و هیچ چیزی از سرنوشت این ورزش بومی مشخص نیست، بیان کرد: اگر مسئولی در هیئت زابل داشتیم حداقل می‌شد به جوانان و نوجوانان یک جوراب هدیه داد، تا جوانانی که هیچ چیز از هیئت کبدی ندیدند حداقل دلگرم شوند.

کاپیتان تیم ملی کبدی گفت: در حال حاضر هیچ دلگرمی برای بازیکنان سنین پایین و حتی خود ما وجود ندارد وقتی رئیس هیئت نداریم، پیش خود تصور می‌کنیم، اگر تمرین برویم و یک ماه بعد رئیسی برای هیئت مشخص شود که مربی را عوض کند و یا بازیکنی را از تیم خط بزند، تکلیف چیست؟ اینجاست که در روحیه بچه‌ها به طور صد در صد تاثیر منفی گذاشته و دوستان باید همدلی کرده و هر چه زودتر این مشکل را حل کنند.

نیمی از بازیکن‌های تیم ملی کبدی ساحلی از سیستان و بلوچستان هستند

نایب قهرمان جهان در سال 2007 در مورد ظرفیت کبدی شمال استان گفت: بعد از 16 سال توانستیم در چند ماه گذشته در مسابقات ساحلی چین، هندوستان را شکست دهیم که از شش نفر اعضا کل تیم ساحلی، سه تن سیستانی بوده و از ترکیب چهار نفر ثابت نیز در اکثر بازی‌های رقابتی، سه تن زابلی بوده که این نشان‌دهنده ظرفیت بالای کبدی استان است.

نادریان ادامه داد: بعد از این همه افتخار آفرینی بازیکنان سیستان، تعدادی از آنها با تیم‌های دیگر لیگ برتری قرارداد بسته‌اند، چرا ستاره‌های ما باید در کشور پخش شوند؟ مسئولان می‌گویند بودجه نداریم، با تیم اصفهانی که به من پیشنهاد نزدیک به 200 میلیون ریال داد، قرارداد نبستم و با 3، 4 میلیون به خاطر عرق به زادگاهم و استان خود حاضر به بازی با نماینده استان در لیگ شدم.

قهرمان بازی‌های آسیایی ساحلی چین افزود: با این رقم قرارداد بستم، ولی همین میزان را هم نمی‌دهند بچه‌ها توقع‌شان اندک است ولی دوستان به تعهدات خود عمل نمی‌کنند. مگر طول دوره ورزش حرفه‌ای ما چقدر است؟ باید به ما حق داده شود، وقتی با تیم خارج از استان بازی می‌کنیم همین مسئولان از ما گلایه کرده و می‌پرسند چرا با تیم استان بازی نکردید؟!

وی گفت: وقتی با 3، 4 میلیون بازی می‌کنیم، باید 10 بار به اداره کل ورزش و جوانان برای پرداخت قرارداد مراجعه کرد و دو برابر قرارداد پول خرج کنیم که تازه به ما 100 یا 200 هزار تومان بدهند که تحمل این وضعیت سخت بوده و باز هم در این لیگ، به خاطر مردم حاضر به بازی در تیم استان شدم.

فقط به خاطر مردم و عرق به سیستان بازی کردم

بهترین مدافع جهان در 2007 با اشاره به اینکه در حال حاضر بهترین مهاجم‌های ایران و برترین بازیکن‌های کشور از استان سیستان و بلوچستان هستند، تصریح کرد: رشته کبدی مظلوم واقع شده و بنده هم قرار نبود در این فصل با تیم استان بازی کنم، چون رسیدگی به کبدی بسیار ضعیف است، ولی خاطر مردم برای من بسیار عزیز است و مسئولان باید قدر این رشته را بدانند.

نایب قهرمان بازی‌‌های آسیایی گوانجو با بیان اینکه کبدی ورزش خشن بوده و روحیه بالایی می‌طلبد، افزود: موارد فوق موجب دل‌زدگی ورزشکاران و افرادی که به این رشته علاقه داشته و در صدد روی آوردن به آن هستند، شده و می‌شود.

ستاره مسابقات جهانی 2007 هند در مورد وضعیت کنونی خویش عنوان کرد: در حال حاضر به عنوان مربی جوانان و نوجوانان زابل و عضو تیم هیئت کبدی استان در لیگ برتر فعالیت دارم که در دور رفت علی‌رغم قرارگرفتن در سخت‌ترین گروه، تمامی بازی‌های خود را با برد پشت سر گذاشته و منتظر آغاز دور برگشت در 23 آبان هستیم.

نادریان ادامه داد: در تیم هیئت کبدی استان، شش بازیکن بومی حضور دارند که توانستند در دور رفت لیگ، اراک که شش بازیکن گلستانی و یک سیستانی داشت را با اقتدار پشت سر بگذارند، البته در این گروه تیم‌های اصفهان و تالش میزبان، و در ضمن قدرتمند بودن، تاب و مقاومت صف آرایی با ما را نداشتند.

تفرقه باید حل شود

عضو تیم هیئت کبدی استان سیستان و بلوچستان در مورد وجود یک تفرقه در شمال استان و ضرورت اتحاد و همدلی جامعه کبدی بیان کرد: متأسفانه در سیستان یک تفرقه ایجاد شده و تا وقتی این تفرقه حل نشود، مشکلات تیم کبدی استان حل نخواهد شد.

وی افزود: همه بچه‌هایی که مشکل دارند و کبدی را رها کرده‌اند به خاطر یک نفر است و آن فرد هم باید همدلی کرده و اختلافات را کنار بگذارد زیرا این اختلافات موجب از هم پاشیدگی این ورزش شده است.

نادریان گفت: کبدی یک ورزش گروهی است و تا همدلی و هم صدایی نباشد، موفقیت در آن ضعیف است دوستان همه و همه باید همدل بوده و مشکلات را با هم حل کنند تا بتوان خاستگاه ورزش کبدی را استوار و پابرجا نگه داشت.

گزارش از: محمد فرتوت عنایت

انتهای پیام/ب10/ض1002

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول