اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

تسریع در برداشت محصولات کشاورزی

سازمان جهادکشاورزی آذربایجان‌شرقی به کشاورزان هشدار داد

خبرگزاری فارس: معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهادکشاورزی آذربایجان‌شرقی گفت: عدم توجه به هشدارهای سازمان، می‌تواند منجر به سرمازدگی و تلف شدن درصد زیادی از محصولات کشاورزی شود.

سازمان جهادکشاورزی آذربایجان‌شرقی به کشاورزان هشدار داد

به گزارش خبرگزاری فارس از تبریز، ایوب ایرانی‌فام امشب در حاشیه جلسه شورای مدیران سازمان در گفت‌وگو با خبرنگاران با بیان اینکه براساس گزارش اداره کل هواشناسی، از روز دوشنبه 22 آبان ماه شاهد افت دما و برودت هوا در شمال‌غرب کشور خواهیم بود، اظهار کرد: براساس این گزارش کاهش ناگهانی 10 تا 15 درجه‌ای دمای استان می‌تواند به محصولات کشاورزی آسیب برساند.

وی با بیان اینکه عدم توجه به هشدارهای این سازمان و سهل‌انگاری و تنبلی برخی از کشاورزان در عدم برداشت کامل برخی محصولات و نیز عدم انبار مناسب آن، باعث سرمازدگی و تلف شدن درصد زیادی از محصولات کشاورزی را فراهم می‌سازد، ادامه داد: سرمازدگی پاییزه یک پدیده طبیعی است که باعث بروز خسارات هنگفتی می‌شود و بخش عمده‌ای از این خسارات به دلیل عدم وجود مدیریت صحیح در مزرعه توسط کشاورزان و زارعان صورت می‌پذیرد.

ایرانی‌فام با بیان اینکه کشاورزان باید اطلاعیه‌ها و هشدارهای سازمان را در این مورد جدی گرفته و علاج واقعه را قبل از وقوع انجام دهند، افزود: با توجه به اینکه سازمان هواشناسی اخبار مربوط به پیش‌بینی آب و هوای استان را به صورت روزانه به این سازمان اعلام می‌کند و بسته به اهمیت تغییرات آب و هوایی و تاثیر آن بر محصولات کشاورزی، اطلاع‌رسانی صورت می‌گیرد از این رو جا دارد که کشاورزان عزیز توصیه‌های کارشناسی را جدی بگیرند تا از ضرر و زیان ناشی از تغییرات آب و هوایی در امان بمانند.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان با بیان اینکه یکی از بلایای طبیعی که هر ساله بر محصولات کشاورزی استان خسارت وارد می‌کند، سرمازدگی پاییزه است، یادآور شد: سرمای زودرس و افت شدید دما در پاییز و سرمازدگی پاییزه سبب ایجاد خسارت به سیب، ذرت سیلویی، گوجه‌فرنگی، سیب‌زمینی و هویج می‌شود و عدم برداشت به موقع محصول موجبات ضرر و زیان کشاورزان عزیز را فراهم می‌سازد از این رو تسریع در برداشت این محصولات در این فصل همواره توصیه سازمان جهادکشاورزی استان به کشاورزان بوده است.

وی با بیان اینکه لازم است کشاورزان برای جلوگیری از هرگونه خسارت به محصولات باقی مانده، اقدام به برداشت سریع محصولات خود کنند، ادامه داد: لازم است میوه‌های برداشت و بسته‌بندی شده را به محل‌های امن منتقل کنند و ضمناً از سایر روش‌های معمول و ممکن نیز غافل نباشند.

 ایرانی‌فام با بیان اینکه بخش عمده‌ای از این خسارات به دلیل عدم وجود مدیریت صحیح در انبارداری توسط کشاورزان و زارعان اتفاق می‌افتد، ادامه داد: تولیدکنندگان و بهره‌برداران با آگاهی از این امر، می‌توانند به صورت اورژانسی و در اسرع وقت و بدون فوت زمان با بهره‌گیری از تجارب کارشناسان مدیریت‌های جهادکشاورزی شهرستان‌ها، بهترین راه مقابله با سرمازدگی احتمالی را برگزیده و کاهش صدمات احتمالی محصولات انبار شده را فراهم آورند.

وی گفت: کشاورزان برای جلوگیری از هرگونه خسارت به محصولات انبارشده و گلخانه‌ای خویش همچون سیب‌زمینی، میوه‌ها و سبزی و صیفی، اقدام به افزایش استحکام اسکلت گلخانه‌ها با توجه به افزایش سرعت باد، تنظیم روشنایی، تهویه داخل گلخانه‌ها، رطوبت و دمای انبارهای نگهداری محصولات کشاورزی خود کنند.

ایرانی‌فام ادامه داد: لازم است میوه‌های ذخیره شده خود را با استفاده از وسائل نقلیه حفاظ‌دار و بهداشتی به محل‌های امن منتقل کنند تا از سرمازدگی میوه‌جات و سبزیجات جلوگیری به عمل آید.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان با اشاره به اینکه انجام بیمه محصولات کشاورزی در مدت باقی مانده از مهلت تعیین شده می‌تواند محصولات کشاورزان را از مزرعه گرفته تا باغات در امان نگه دارد، افزود: شایسته است کشاورزان نسبت به بیمه محصولات زراعی پاییزه قبل از وقوع خسارت اقدام کنند.

وی با اشاره به اینکه بیمه محصولات کشاورزی تنها راه‌حل جبران صدمات ناشی از سرمازدگی، خشکسالی و سیل است، گفت: امیدواریم کشاورزان بیش از پیش به ثمرات و منافع بیمه محصولات کشاورزی آگاهی یافته و در صورت وارد آمدن خسارتی به محصولاتشان بتوانند از طریق صندوق بیمه کشاورزی قسمت اعظمی از خسارتهای مالیشان را جبران سازند.

انتهای پیام/ی10/ف4004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول