اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

میانگین تولید گوجه‌فرنگی در ایران بالاتر از دنیاست

تولید 5.8 میلیون تن گوجه‌فرنگی در کشور

خبرگزاری فارس: معاون جهادکشاورزی آذربایجان‌شرقی از تولید 5.8 میلیون تن گوجه‌فرنگی در کشور خبر داد و گفت: میانگین تولید گوجه‌فرنگی در ایران از دنیا بالاتر است.

تولید 5.8 میلیون تن گوجه‌فرنگی در کشور

به گزارش خبرگزاری فارس از تبریز، ایوب ایرانی‌فام پیش‌ازظهر امروز در گفت‌وگو با خبرنگاران با اشاره به تولید سالانه 5 میلیون و 800 هزار تن گوجه‌فرنگی در کشور اظهار کرد: رتبه هفتم تولید محصول گوجه‌فرنگی در جهان متعلق به ایران است.

وی با اشاره به افزایش تولید محصولات زراعی و کاهش پرت محصول با توجه به مبارزه صورت گرفته با آفات توسط مدیریت حفظ نباتات سازمان خبر داد و افزود: میزان تولید گوجه‌فرنگی در آذربایجان‌شرقی علاوه بر پوشش تغذیه خوراکی خانوار، مواد اولیه کارخانجات رب گوجه‌فرنگی و فرآورده‌های جانبی را تأمین می‌سازد.

ایرانی‌فام با بیان اینکه براساس سیاست‌های سازمان، تولید محصول سالم از اولویت‌های اصلی جهادکشاورزی به شمار می‌آید، اضافه کرد: روش‌های مبارزه غیرشیمیایی و بیولوژیکی از اولویت‌های اصلی معاونت بهبود تولیدات گیاهی سازمان بوده و بهره‌برداران با آموزش‌های لازم قادر خواهند بود با کمترین هزینه، بیشترین نتیجه ممکن را حاصل کنند.

*ایران سالانه 5.8 میلیون تن گوجه‌فرنگی تولید می‌کند

وی با اشاره به اهمیت مبارزه با آفات در رشد اقتصاد کشاورزی و کاهش ریسک تولید و همچنین به حداقل رسیدن ضرر و زیان به بهره‌برداران گفت: با آموزش انجام روش‌های کنترل تلفیقی در مبارزه با آفات گوجه‌فرنگی و همچنین روش‌های کنترل شیمیایی، غیرشیمیایی و بیولوژیکی به بهره‌برداران از طریق برگزاری دوره‌های آموزشی کوتاه‌مدت، سعی بر این است زمان برگزاری دوره‌ها با توجه به اوقات فراغت بهره‌برداران و در فصل غیرکاری به صورتی برنامه‌ریزی شود که بیشترین تعداد بهره‌برداران بتوانند به نحو احسن آموزش‌های لازم را فرا گیرند.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان با اشاره به اینکه عملکرد تولید گوجه‌فرنگی کشور از 18 تن در هر هکتار سال 57 به 38 تن در هکتار افزایش یافته است، تصریح کرد: تولید گوجه‌فرنگی کشور از 5 میلیون و 300 هزار تن سال گذشته به 5 میلیون و 800 هزار تن در سال‌جاری افزایش یافته است.

*میانگین تولید گوجه‌فرنگی در ایران بالاتر از دنیاست

وی با بیان اینکه تولید گوجه‌فرنگی کشور نسبت به برنامه تعیین شده در برنامه توسعه 10 درصد افزایش عملکرد داشته است، افزود: براساس آمارهای موجود ایران در تولید گوجه‌فرنگی رتبه هفتم دنیا را دارد و میانگین عملکرد تولید گوجه‌فرنگی کشور در هر هکتار، از میانگین عملکرد دنیا بالاتر است، چراکه میانگین عملکرد تولید گوجه‌فرنگی در دنیا در هر هکتار بالغ بر 27 تن بوده که این میزان در ایران 38 تن در هر هکتار است.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان با بیان اینکه 4،7 درصد تولید گوجه‌فرنگی دنیا به ایران اختصاص دارد، افزود: سطح زیر کشت گوجه‌فرنگی کشور در طول سال‌های گذشته بین 139 تا 198 هزار هکتار در نوسان بوده است.

*اختصاص 7500 هکتار از اراضی آذربایجان‌شرقی به کشت گوجه‌فرنگی

ایرانی‌فام با بیان اینکه 7 هزار و 500 هکتار از اراضی استان به کشت گوجه‌فرنگی اختصاص دارد، گفت: در آذربایجان‌شرقی با متوسط تولید 45 تن محصول در هر هکتار، سالانه حدود 250 هزار تن گوجه‌فرنگی در این اراضی تولید می‌شود که شهرستان‌های مرند، ملکان و شبستر به ترتیب با 2500، 650 و 600 هکتار بیشترین سطح زیرکشت در استان را دارند.

وی با بیان اینکه شهرستان مرند با تولید 112 هزار تن بیشترین تولید محصول گوجه‌فرنگی را در آذربایجان‌شرقی دارد، افزود: 36 و 27 هزار تن گوجه‌فرنگی به ترتیب در شهرستان‌های ملکان و شبستر تولید می‌شود.

*5.2 درصد تولید گوجه‌فرنگی به آذربایجان‌شرقی اختصاص دارد

ایرانی‌فام با بیان اینکه ارقام اورابانا، سی.اچ و سوپر استراین B به دلیل حاصل شدن محصول تبدیلی و اصلی گوجه‌فرنگی یعنی رب مورد استقبال بهره‌برداران است، تاکید کرد: کم‌آبی را می‌توان به عنوان مشکلی اساسی برای زراعت گوجه‌فرنگی قلمداد کرد.

وی ادامه داد: همچنین کوچکی قطعات نیز مانعی برای عدم بهره‌گیری از مکانیزاسیون در مراحل کاشت، داشت، برداشت و کاهش هزینه‌های تولید شده است.

ایرانی‌فام سهم آذربایجان‌شرقی در تولید گوجه‌فرنگی کشور را 5.2 درصد عنوان کرد و افزود: این درحالی است که سهم سطح زیرکشت آن در استان چهار درصد بیشتر از سطح کل کشت گوجه‌فرنگی کشور است.

انتهای پیام/ز10/ف4004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول