اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

معاون جهادکشاورزی آذربایجان‌شرقی:

کاهش بارش‌ها کشت پاییزه آذربایجان را 20 روز به تاخیر انداخت

خبرگزاری فارس: معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهادکشاورزی آذربایجان‌شرقی گفت: کاهش بارندگی‌ها در استان، باعث تاخیر 20 روزه در کشت پاییزه شده است.

کاهش بارش‌ها کشت پاییزه آذربایجان را 20 روز به تاخیر انداخت

به گزارش خبرگزاری فارس از تبریز، ایوب ایرانی‌فام صبح امروز در جلسه شورای هماهنگی سازمان جهادکشاورزی استان با اشاره به اینکه در مهرماه امسال در مقایسه با مدت مشابه سال قبل شاهد کاهش 68 درصدی باران بودیم، افزود: در مهرماه سال‌جاری به طور میانگین 6.3 میلیمتر باران در استان داشته‌ایم، در حالی که این میزان در سال گذشته 19.9 میلیمتر بود.

وی با اشاره به کاهش بارندگی در مناطق زلزله‌زده در مقایسه با سایر مناطق در مهرماه افزود: در شهرستان‌های کلیبر، هریس، ورزقان و اهر شاهد کاهش بارندگی بوده‌ایم، چنانچه در شهرستان هریس میزان بارش در مقایسه با سال قبل کاهش 43 درصدی داشته است. 

ایرانی‌فام با بیان اینکه با هر روز تاخیر در کشت پاییزه، شاهد کاهش یک درصدی محصول خواهیم بود، ادامه داد: امیدوارم مدیران جهادکشاورزی شهرستان‌ها در کنار تعجیل زارعان برای کشت پاییزه، بیمه محصولات کشت پاییزه را نیز در نظر داشته باشند چراکه افزایش سطح بیمه، از آیتم‌های ارزشیابی مدیران شهرستان‌ها تلقی می‌شود.

وی با بیان اینکه بیش از 480 هزار هکتار از اراضی زراعی آذربایجان‌شرقی امسال به زیر کشت پاییزه خواهد رفت، گفت: از این میزان اراضی زیر کشت، 333 هزار هکتار زیر کشت گندم دیم می‌رود و 97 هزار هکتار به کشت گندم آبی اختصاص می‌یابد. 

ایرانی‌فام با بیان اینکه در مجموع 48 هزار هکتار برای جو دیم و 26 هزار هکتار نیز برای جو آبی در نظر گرفته شده است، افزود: دو هزار و 600 هکتار از اراضی زراعی استان نیز، برای کشت پاییزه کلزا پیش‌بینی شده است که تاکنون بیش از یک‌هزار و 545 هکتار از این میزان زیر کشت کلزا رفته است و پیش‌بینی می‌شود چهار هزار و 800 تن، محصول دانه‌های روغنی برداشت شود.

وی با بیان اینکه تا 9 آبان ماه بیش از 68 درصد اراضی گندم دیم و 58 درصد اراضی گندم آبی استان زیر کشت پاییزه قرار گرفته است، افزود: از میزان پیش‌بینی شده برای کشت پاییزه تا این تاریخ 57 هزار هکتار گندم آبی، 240 هزار هکتار گندم دیم، 12 هزار هکتار جو آبی و 21 هزار هکتار جو دیم زیر کشت قرار گرفته است.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهادکشاورزی آذربایجان‌شرقی، پیش‌بینی تولید محصولات کشت پاییزه با احتساب گندم (آبی و دیم) و جو (آبی و دیم) و همچنین کلزا را بیش از یک میلیون و یک‌هزار و 780 تن اعلام کرد و افزود: از این میزان 411 هزار و 280 تن برای گندم آبی و 432 هزار و 900 تن برای گندم دیم پیش‌بینی شده است که در صورت تحقق کل برنامه و نرمال بودن بارندگی‌ها و عدم وجود حوادث غیرمترقبه محقق خواهند شد.

انتهای پیام/ل20/ف4004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول