اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان‌شرقی:

ایران به عنوان بزرگ‌ترین تولیدکننده انار در جهان معروف است

خبرگزاری فارس: معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان‌شرقی از تولید 2 هزار و 355 تن محصول انار از انارستان‌های استان خبر داد و گفت: ایران به عنوان بزرگ‌ترین تولیدکننده انار در جهان معروف است.

ایران به عنوان بزرگ‌ترین تولیدکننده انار در جهان معروف است

به گزارش خبرگزاری فارس از جلفا، ایوب ایرانی‌فام ظهر امروز در حاشیه مراسم برداشت انار در شهرستان جلفا در گفت‌وگو با خبرنگاران با بیان اینکه از گذشته‌های دور زادگاه انار در جهان، کشور ایران بوده است، افزود: انار یکی از محصولات بومی کشور ایران بوده و ارقام وحشی آن در جنگل‌های شمال ایران و نیز در جنگل‌های ارسباران وجود دارد.

وی با بیان اینکه براساس آمار وزارت جهاد کشاورزی ایران به عنوان بزرگ‌ترین تولیدکننده انار در جهان شناخته شده است، تصریح کرد: ایران با میانگین عملکرد 12 هزار و 600 کیلوگرم در کشت آبی و 8 هزار و 600 کیلوگرم در دیم با تولید سالانه 700 هزار تن انار از 64 هزار هکتار انارستان این رتبه را کسب کرده است.

ایرانی‌فام گفت: آذربایجان‌شرقی به علت مساعد بودن شرایط اقلیمی در منطقه محدودی از شهرستان‌های جلفا، خداآفرین و شبستر اقدام به پرورش انار کرده است.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان‌شرقی افزود: از 366 هکتار سطح زیرکشت انار در آذربایجان‌شرقی 150 هکتار آن در شهرستان جلفا و 216 هکتار بقیه نیز در سایر نقاط استان قرار گرفته است. 

وی اظهار کرد: در بین ارقام گوناگون انار همچون گلوشا، گل‌نفت، خاتونی، شیرین، ملس و رباب که در منطقه پرورش داده می‌شود، رقم گلوشا از کیفیت خوبی برخوردار است.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان‌شرقی ادامه داد: در سال 90 میانگین عملکرد استان 7 هزار و 169 کیلو در هکتار بوده است که با توجه به میانگین عملکرد بالای 12 تن در سطح کشور، عملکرد فعلی رضایت‌بخش نیست. 

ایرانی‌فام با اشاره به اینکه روستاهای دوزال، نوجه‌مهر، کردشت، مسن، قولان، اشتبین، سیه‌رود جلفا و روستاهای حاشیه رودخانه ارس و خداآفرین از عمده مراکز تولید انار این شهرستان‌ها محسوب می‌شوند، افزود: انارهای تولیدی این شهرستان‌ها علاوه بر تازه‌خوری برای تهیه رب انار نیز کاربرد زیادی دارد. 

وی با بیان اینکه براساس برنامه‌ریزی‌های انجام یافته و با توجه به امکان توسعه سطوح زیرکشت انار در این شهرستان‌ها، افزایش سطوح باغات این محصول در سرلوحه برنامه‌های مدیریت باغبانی استان قرار گرفته است، تصریح کرد: سعی بر این است که با استفاده از ارقام اصلاح شده و پرمحصول بر اقتصادی‌تر کردن تولید انار با استفاده از روش‌های نوین آبیاری، حمایت از بهره‌برداران و تولیدکنندگان برای کاهش ریسک تولید به صورت مستقیم و غیرمستقیم اقدام شود. 

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان‌شرقی گفت: شهرستان‌های خداآفرین و جلفا، با دارا بودن شرایط سازگار با تولید انار از نظر آب و هوایی و اراضی مستعد امکان بالقوه‌ای را برای توسعه باغات این محصول دارند.

وی ادامه داد: این معاونت با معرفی ارقام اقتصادی و مطلوب برای بهره‌برداران تلاش بر این دارد که زمینه مناسب برای ارتقای کمی و کیفی محصول تولیدی را برای بهره‌برداران به دلیل دسترسی راحت‌تر به بازارهای مصرف داخلی و خارجی فراهم آورد. 

ایرانی‌فام، توسعه استفاده از روش‌های جدید آبیاری، مبارزه با آفات به روش بیولوژیکی و استفاده از کودهای زیستمحیطی را از دیگر اقدامات توسعه یافته این معاونت در بخش باغبانی استان ذکر کرد.

وی افزود: تلاش این مجموعه برای استفاده بهینه از امکانات موجود برای رشد و پیشرفت بخش کشاورزی است.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان‌شرقی تاکید کرد: کرم گلوگاه انار آفت مهم این محصول در کشور است و انارهاى باقیمانده از سال قبل بر روى درختان مى‌تواند در گسترش آفت کرم گلوگاه مؤثر باشد.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان‌شرقی تصریح کرد: جمع‌آورى انارهاى پوسیده و باقیمانده در باغ‌ها از سال قبل و یا انارهاى موجود در زیر درخت همچنین سوزاندن آنها، انتخاب فاصله مناسب درختان انار در باغ، انجام شخم پاییزه، کرت‌بندى، کوددهى، هرس باغ، تنظیم و رعایت دوره آبیارى مناسب به منظور جلوگیرى از ترکیدگى انار و میزان رطوبت کافى در زمان رهاسازى زنبورهاى تریکو گراما (زنبور پارازیت) از راه‌های مبارزه با آفت کرم گلوگاه انار است. 

انار سرشار از ویتامین‌های A، B، C، E، قند، تانن و یک ماده مفید دیگر به نام «کره ماناتین» بوده، همچنین دارای آهن و ویتامین‌های لازم خون‌سازی است.

انار خواص درمانی خاصی دارد، این میوه در صورتی که شیرین باشد برای سینه و ریه بسیار مفید است، آب انار سنگین‌تر از خوردن دانه‌های انار است (یعنی گوارش آن سخت‌تر است) مغز و دانه‌های انار ملین (یعنی نرم‌کننده مزاج) هستند و گوشت‌های فیبری درون انار روده‌ها را تمیز می‌کند.

انار با داشتن ویتامین B سبب تقویت اعصاب می‌شود و به علت داشتن ویتامین B6 ضد استفراغ بوده و درمان‌کننده ویار زنان باردار است؛ همچنین انار به علت داشتن آهن و ویتامین‌های موجود در آن برای خون‌سازی بدن مفید بوده و بهترین موقع خوردن آن صبح ناشتا است. 

انتهای پیام/ز10/ف4004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول