اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

رئیس سازمان جهادکشاورزی آذربایجان‌شرقی:

غرامت کشاورزان خسارت دیده پرداخت می‌شود

خبرگزاری فارس: رئیس سازمان جهادکشاورزی آذربایجان‌شرقی از پرداخت غرامت کشاورزان خسارت دیده از حوادث غیرمترقبه خبر داد و گفت: بیمه محصولات زراعی از 20 مهرماه سال‌جاری در استان آغاز شد.

غرامت کشاورزان خسارت دیده پرداخت می‌شود

به گزارش خبرگزاری فارس از تبریز، مسعود محمدیان در گفت‌وگو با خبرنگاران با بیان اینکه تعرفه امسال بیمه محصولات کشاورزی تغییر نکرده است، اظهار داشت: از لحاظ سطح زیرپوشش بیمه هیچ محدودیتی وجود ندارد و بهره‌برداران آذربایجان‌شرقی می‌توانند با مراجعه به کارگزاری‌های بیمه محصولات کشاورزی، مدیریت‌های جهادکشاورزی یا مراکز جهادکشاورزی محل زندگی، برای بیمه کردن اراضی سطح زیرکشت محصولات پاییزه خود اقدام کنند.

وی میزان خسارت وارده به کشاورزان استان در سال زراعی 91 ـ 90 را 700میلیارد ریال اعلام کرد و افزود: از این میزان 450 میلیارد ریال خسارت مربوط به بخش باغی، 180 میلیارد ریال به بخش زراعت و بقیه نیز مربوط به بخش دام و شیلات بوده است.

محمدیان با اشاره به اینکه نمایندگان مجلس شورای اسلامی با افزایش بودجه بیمه محصولات کشاورزی از یک‌هزار و 500 میلیارد ریال به 8 ‌هزار و 500 میلیارد ریال، جزو یک بند 22 قانون بودجه سال‌جاری را اصلاح کردند، ادامه داد: بر اساس مصوبه مجلس دولت مکلف است برای توسعه بیمه کشاورزی اعتباری معادل 8 ‌هزار و 500 میلیارد ریال در قالب حق بیمه سهم دولت و مازاد خسارات پرداختی موضوع مواد 32 و 33 اساسنامه صندوق بیمه کشاورزی از محل اعتبارت بند (ش) ماده 224 قانون برنامه پنجم توسعه موضوع تنخواه‌گردان خزانه کشور (ماده 10 قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت و ماده 12 قانون تشکیل سازمان مدیریت بحران کشور) تأمین و پرداخت کند.

رئیس سازمان جهادکشاورزی استان با بیان اینکه آشنایی کشاورزان با مزایای بیمه محصولات کشاورزی باید افزایش یابد افزود: با توجه به وقوع پدیده‌های طبیعی مانند سرمای شدید و یخبندان، سیل، تگرگ و خشکسالی که تاثیر بسیار زیادی در کاهش تولید و وارد آمدن خسارت به کشاورزان دارد، نهادینه شدن فرهنگ بیمه محصولات کشاورزی در استان ضروری است.

وی با بیان اینکه دولت سازمان مدیریت بحران را مکلف کرده که بابت خسارت محصولات کشاورزی به کشاورزان غرامت نپردازد، ادامه داد: بنا بر این تکلیف، کشاورزان موظف هستند محصولات خود را بیمه کنند.

محمدیان با بیان اینکه بیمه محصولات کشاورزی نقش موثری در تامین امنیت شغلی کشاورزان دارد، گفت: با توجه به اینکه محصولات کشاورزی در معرض ریسک و آسیب‌پذیری بالایی قرار دارند، لزوم توجه به بیمه محصولات کشاورزی از سوی کشاورزان انکارناپذیر است.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهادکشاورزی استان آذربایجان‌شرقی نیز در گفت‌گو با خبرنگاران با بیان اینکه کشاورزی یکی از پر مخاطره‌ترین فعالیت‌های اقتصادی و تولیدی است، تصریح کرد: محصولات کشاورزی در معرض بلایای طبیعی، آفات و انواع بیماری‌های گیاهی و تغییرات ناگهانی دما قرار دارند که این امر ممکن است خسارت‌های زیادی را به کشاورزان وارد کند و گاهی حتی کمترین خسارت‌ها آنها را از هستی ساقط می‌کند.

ایوب ایرانی‌فام با بیان اینکه بیمه امسال نیز همچون سال‌های گذشته، مواردی مانند خشکسالی، سرمازدگی، تگرگ، سیل و زلزله را تحت پوشش می‌دهد ادامه داد: تعداد بیمه‌گذار در سال زراعی 91ـ90، 132 هزار و 922 نفر بوده و از این تعداد 107 هزار و 721 مورد خسارت دیده و غرامت دریافت می‌کنند.

وی سطح بیمه محصولات زراعی را در سال گذشته 312 هزار و 62 هکتار عنوان نموده و افزود: در سال زراعی گذشته همچنین 33 هزار و 29 هکتار از سطح باغات، 252 هزار و 198 راس دام، 32 میلیون و 562 هزار و 128 قطعه طیور، 141 هزارو 396 کلنی زنبورعسل و 2 هزار و 10 مترمربع آبزیان در آذربایجان‌شرقی بیمه شده بود.

ایرانی‌فام سطح خسارت به بخش دام را در سال‌جاری تاکنون 22 هزار و 447 راس عنوان کرد و افزود: همچنین به 2 میلیون 967 هزار و 614 قطعه از طیور و 31 هزارو 256 کلنی زنبور عسل خسارت وارد شده است.

انتهای پیام/ح10/ف4004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول