اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

معاون جهادکشاورزی آذربایجان‌شرقی:

کود شیمیایی هم دستورالعمل مصرف گرفت/ مصرف بی‌رویه کود شیمیایی معضل بخش کشاورزی است

خبرگزاری فارس: معاون جهادکشاورزی آذربایجان‌شرقی از ابلاغ دستورالعمل‌های لازم برای کاهش مصرف کود شیمیایی توسط کشاورزان به مدیریت‌های جهادکشاورزی در شهرستان‌ها خبر داد و گفت: مصرف بی‌رویه کود شیمیایی معضل بخش کشاورزی است.

کود شیمیایی هم دستورالعمل مصرف گرفت/ مصرف بی‌رویه کود شیمیایی معضل بخش کشاورزی است

به گزارش خبرگزاری فارس از تبریز، ایوب ایرانی‌فام صبح امروز در نخستین جلسه هیئت نظارت بر تولید، توزیع، مصرف و واردات کود در آذربایجان‌شرقی با بیان اینکه کود‌های فسفاته جزو محصولات وارداتی به کشور محسوب می‌شوند، افزود: در راستای تولید محصول سالم استفاده از کودهای بیولوژیک و آلی، علاوه بر تولید محصول با کیفیت از نظر زیست‌محیطی نیز محیط زیست را آلوده نمی‌کند.

وی با بیان اینکه سیاست‌های بخش کشاورزی کشور بر کاهش مصرف کود‌های شیمیایی و جایگزینی کود‌های بیولوژیک و آلی در این بخش برای رسیدن به تولید محصولات سالم شکل گرفته است، ادامه داد: کنترل مصرف کود‌های شیمیایی نیاز به سیاست‌گذاری‌های کلان و فرهنگ‌سازی در میان کشاورزان دارد؛ زیرا مصرف بالای کود‌های شیمیایی در تولید محصولات منجر به تهدید سلامت محصول تولیدی خواهد شد.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان با بیان اینکه در تامین کود شیمیایی مورد نیاز کشاورزان مشکلی وجود ندارد، افزود: کشاورزان می‌توانند کود مورد نیاز خود را از طریق سازمان تعاون روستایی و شرکت خدمات حمایتی کشاورزی تامین کنند.

ایرانی‌فام با بیان اینکه کودهای آلی و زیستی می‌توانند بخشی از نیاز استان به کود را برطرف کنند، افزود: مطابق قانون، 35 درصد کودهای شیمیایی می‌تواند با استفاده از کودهای آلی و زیستی جایگزین شود و مطابق ماده 143 برنامه پنجم توسعه، باید بسترهای لازم برای فعالیت شرکت‌ها و تولیدکنندگان کودهای آلی و زیستی در کشور فراهم شود.

وی اضافه کرد: برنامه الگوی کشت که از سوی معاونت تولیدات گیاهی سازمان به شهرستان‌ها ابلاغ شده است، باید به‌ صورت کامل و همه‌جانبه اجرایی شود.

ایرانی‌فام ادامه داد: در این راستا اگر تحقق 35 درصدی کودهای آلی و زیستی به جای کودهای شیمیایی انجام شود، کار بزرگی در استان عملیاتی شده و لازم است از کارخانه‌های تولیدکننده کودهای آلی و زیستی حمایت شود تا بتوانیم این کودها را علاوه بر آنکه باعث جلوگیری از آلودگی‌های زیست‌محیطی می‌شوند، برای جلوگیری از واردات بیش از حد نیز مورد استفاده قرار دهیم.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهادکشاورزی آذربایجان‌شرقی از ابلاغ دستورالعمل‌های لازم برای کاهش مصرف کود شیمیایی توسط کشاورزان به مدیریت‌های جهادکشاورزی در شهرستان‌ها خبر داد و تصریح کرد: با ارسال نامه‌هایی، به اطلاع مدیریت‌های جهادکشاورزی تمام شهرستان‌ها رساندیم که با برگزاری کلاس‌های آموزشی و استفاده از روش‌های ترویجی نسبت به افزایش آگاهی بهره‌برداران در استفاده از این کودها به همراه کودهای شیمیایی اقدام کنند.

وی همچنین از اختصاص 5 هزار و 100 تن کود فسفاته و 47 هزار و 100 تن کود ازته به محصولات زراعی پاییزه در سطح 508 هزار هکتار (گندم دیم 335 هزار و آبی 97 هزار هکتار، جو دیم 26هزار و آبی 48 هزار هکتار و کلزا  2 هزار هکتار) خبر داد و افزود: از این میزان تاکنون 6 هزار و 827 تن ازته، 2 هزار و 271 تن فسفاته و 238 تن پتاسه توسط شرکت خدمات حمایتی کشاورزی استان و چهار هزار و 270 تن ازته نیز از سوی سازمان تعاون روستایی استان خریداری شده است.

ایرانی‌فام با بیان اینکه در مجموع 17 میلیارد ریال تسهیلات بانکی به صورت سرمایه در گردش برای تامین نهاده‌های کشاورزی در سال زراعی 91- 92 به صورت برش شهرستانی در اختیار 19 شهرستان قرار داده شده است، افزود: با توجه به وابستگی عجیب مصرف کشاورزان به کودهای شیمیایی، مصرف بی‌رویه این کود‌ها معضل بخش کشاورزی بوده با وجود اینکه میانگین مصرف آفت‌کش‌ها در کشور یک سوم میانگین جهانی است.

وی با تاکید بر بهینه‌سازی مصرف کودهای شیمیایی در بخش کشاورزی استان گفت: در بعضی موارد خاک کمبود‌هایی دارد که با استفاده از کود جبران می‌شود اما مشکل مصرف زیاد از حد در برخی از موارد است.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان اضافه کرد: مصرف بهینه کودهای شیمیایی نقش مهمی در حاصلخیزی خاک، افزایش عملکرد تولید، بهبود کیفیت و غنی‌سازی محصولات کشاورزی، حفظ محیط زیست، ارتقای سلامت جامعه و تأمین امنیت غذایی عهده‌دار است، از این رو اجرای دستورالعمل ارسال شده برای تمام کشاورزان به منظور کاهش مصرف کودهای شیمیایی ضروری است.

وی خاطرنشان کرد: کشاورزان و زارعان باید کودهای شیمیایی را فقط به میزان مورد نیاز خریداری کرده و در زمان خرید به تاریخ مصرف کودهای شیمیایی که بر روی برچسب کیسه‌ها، گونی‌ها و ظروف درج شده است، توجه کرده و حتی‌الامکان از مصرف کودهای فسفاتی کادمیم‌دار خودداری کنند.

طبق اعلام سازمان ملل متحد ایران دومین دارنده‌ ظرفیت تولید محصول سالم و ارگانیک در جهان است و محصولات باغی آذربایجان‌شرقی جزو محصولات سالم کشور محسوب می‌شود.

انتهای پیام/ز10/ف4004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول