اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

امروز

ساز یسنای در همدان رونمایی شد

خبرگزاری فارس: ساز یسنای، ساخته هنرمند همدانی بهروز بیگی در همدان رونمایی شد.

ساز یسنای در همدان رونمایی شد

به گزارش خبرگزاری فارس از همدان به نقل از روابط عمومی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان همدان، ساز «یسنای»، ساخته هنرمند همدانی بهروز بیگی با حضور هنرمندان موسیقی استان، مسئولان اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی و اساتید موسیقی ایران در مجتمع فرهنگی هنری بوعلی سینا رونمایی شد.

در این مراسم معاون فرهنگی هنری فرهنگ و ارشاد اسلامی استان همدان با بیان اینکه اشاعه موسیقی در سطح جامعه بسیاری از بزهکاری‌های موجود را کاهش می‌دهد، افزود: ساخت این ساز به دست یکی از هنرمندان توانا و پرکار عرصه موسیقی با توجه به مشکلات فراوان برای این استان افتخار بزرگی است.

هادی فیض‌منش افزود: باید به روزی برسیم که هر خانواده ایرانی یک ساز ایرانی داشته باشند و از این هنر به نحو احسن استفاده کنند.

محمدرضا درویشی، استاد موسیقی سنتی ایران نیز ساز «یسنای» را یک ساز منحصر به فرد دانست که صدایش شبیه به هیچ ساز دیگری در جهان نیست و گفت: اختراع این سازِ تکرار نشدنی و تشکیل گروه موسیقی عبدالقادر مراغه‌ای 2 در همدان از ظرفیت‌های غیر قابل باور این شهر حکایت دارد که این اتفاق در هیچ جای دیگر ایران صورت نگرفته است.

درویشی ادامه داد: هر سال تعداد زیادی ساز در تهران و سایر نقاط کشور ساخته می‌شود که باید آنها را در تنور ریخت و سوزاند زیرا شکل عجیب ساز به معنی اختراع نیست اما «یسنای» سازی است که می‌تواند ثبت جهانی شود و بهروز بیگی یک نابغه است که «یسنای» را از روی حساب ساخته است.

وی تأکید کرد: فقط افراد متخصص این موضوع را متوجه می‌شوند و یسنای می‌تواند فقر ساز بادی در موسیقی دستگاهی را جبران کند.

این استاد موسیقی ایرانی تصریح کرد: انتظار دارم همدان فرهنگی و هنردوست از نوابغ و هنرمندانش مانند آقای بیگی حمایت کند.

بهروز بیگی نیز در ادامه این مراسم ضمن نواختن قطعه‌ای با ساز «یسنای» و سپاسگزاری از هنرمندان و مسئولانی که در این عرصه از او حمایت کردند، گفت: روش آموزش این ساز به مرحله تدوین رسیده است.

در پایان گروه موسیقی عبدالقادر مراغه‌ای 2 با سازهای ایرانی از جمله، یسنای، دیوان، دف، بربط، نی و قانون به اجرای دو تصنیف پرداختند.

انتهای پیام/صا20/چ3000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول