اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

لوح ثبتی طشت‌گذاری به نماینده محلات شش‌گانه اردبیل تحویل می‌شود

ثبت داستان «سارای» با نام اردبیل/ «سودان آتلماق» در چهارشنبه سوری ثبت می‌شود

خبرگزاری فارس: مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اردبیل گفت: ماجرای غم انگیز «سارای» با نام اردبیل ثبت ملی می‌شود.

ثبت داستان «سارای» با نام اردبیل/ «سودان آتلماق» در چهارشنبه سوری ثبت می‌شود

بهروز ندایی در حاشیه استقبال از میهمان اجلاس پیر‌غلامان حسینی گفت‌وگو با خبرنگار فارس در اردبیل اظهار داشت: با توجه به اینکه داستان غم انگیز «سارای» و غرق شدن این قهرمان آذربایجان در منطقه اردبیل رخ داده، این اثر ارزشی و معنوی به نام اردبیل ثبت ملی می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: علاوه بر ثبت ملی این اثر برخی از برنامه‌های عید نوروز که مختص اردبیل است امسال به ثبت ملی می‌رسد که نمونه آن آیین  سنتی «سودان آتلماق» در چهار‌شنبه سوری است که امیدواریم با ثبت آن بتوانیم این آیین با قدمت را صیانت کنیم.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اردبیل همچنین از ثبت ملی آیین سنتی – فرهنگی «قورشاق سالاماق» خبر داد و یادآور شد: آیین عروس‌بران منطقه کلور خلخال نیز به عنوان یک آیین منحصر به فرد به ثبت ملی می‌رسد.

حضور معاون رئیس جمهور در اهدای لوح ثبتی آیین طشت‌گذاری به نماینده محلات شش‌گانه در اردبیل

ندایی با بیان چند اثر ثبت شده ملی نظیر اذان مرحوم موذن‌زاده،‌ رغائب و کوچ عشایر گفت: آیین مذهبی – معنوی و سنتی طشت‌گذاری که قدمتی دیرین داشته و به زمان صفویه برمی‌گردد پیش از این ثبت شده و قرار است پنجشنبه لوح ثبتی آن توسط رئیس سازمان میراث فرهنگی،‌ صنایع دستی و گردشگری به نماینده محلات شش گانه اهدا شود.

این مسئول در بخش دیگری از گفت‌وگوی خود با خبرنگار فارس در اردبیل تاکید کرد: ‌زمانی یک آیین ثبت ملی می‌شود که متعلق به یک استان و منطقه خاص باشد و به دلیل آنکه طشت‌گذاری در ماه محرم و قبل از ورود به این ماه متعلق به اردبیل است و هرگونه اقتباس از آن مربوط به اصالت اردبیلی است ما سعی کردیم این اثر ملی را به ثبت برسانیم.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اردبیل افزود: در سفری که معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری به استان اردبیل دارند با همراهی معاون پژوهشکده میراث و معاون میراث فرهنگی این سازمان برخی از طرح‌ها و پروژه‌های در حال احداث نیز مورد بازدید قرار می‌گیرد.

سبلان با سهند به صورت مشترک ثبت جهانی نمی‌شود

ندایی با رد این موضوع که شایعه شده سبلان با سهند به صورت مشترک ثبت جهانی می‌شوند، بیان داشت: سبلان جایگاهی متفاوت‌تر از سهند دارد و به هیچ‌وجه چنین موضوعی صحت ندارد.

وی تصریح کرد: ‌سبلان از منظر فرهنگی، تاریخی و طبیعی ثبت جهانی خواهد شد چرا که در این کوه تاریخی مقدس با زندگی عشایر کوچ‌نشینی حیات جریان دارد و این حیات و زندگی به این کوه زیبایی خاصی بخشیده است.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اردبیل ادامه داد: اگر تعزیه به ثبت جهانی رسیده شاخه‌ای از این تعزیه متعلق به استان اردبیل است که در این استان با ویژگی‌های منحصر به فرد بومی و سنتی عزاداری در ماه محرم و سایر ایام صورت می‌گیرد.

ندایی گفت: اگر لباس اقوام ایرانی نیز به ثبت رسیده اردبیل در آن سهمی دارد چرا که بخشی از عشایر و روستاییان ما با پوشش‌های متفاوت سلایق و آداب خاصی را به نمایش می‌گذارند.

سبلان در فهرست موقت ثبت جهانی

این مسئول در مورد آخرین وضعیت ثبت جهانی کوه سبلان نیز عنوان کرد:‌ بر اساس آخرین اطلاعات کوه سبلان جزو فهرست موقت جهانی قرار دارد که امیدواریم پرونده آن به سرعت تکمیل و نهایی شده و ما به صورت مستقل شاهد ثبت جهانی کوه سبلان باشیم.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اردبیل در پایان گفت‌وگوی خود با خبرنگار فارس در اردبیل اذعان داشت:‌ انتظار می‌رود تا پایان امسال پرونده ثبت جهانی سبلان تکمیل شده و سال آینده این پرونده برای ارجاع به یونسکو آماده شود.

انتهای پیام/ن۱۰

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول