اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

رئیس شورای ثبت آثار تاریخی آذربایجان‌شرقی خبر داد

ثبت ملی تپه 3 هزار ساله «گوزی آغیلی»

خبرگزاری فارس: رئیس شورای ثبت آثار تاریخی و فرهنگی آذربایجان‌شرقی در فهرست آثار ملی از ثبت ملی تپه «گوزی آغیلی» صوفیان شهرستان شبستر خبر داد و گفت: این محوطه با ثبت در فهرست آثار ملی از هر گونه تخریب و فرسایش محافظت می‌شود.

ثبت ملی تپه 3 هزار ساله «گوزی آغیلی»

به گزارش خبرگزاری فارس از شبستر، تراب محمدی صبح امروز در گفت‌وگو با خبرنگاران اظهار کرد: تپه «گوزی آغیلی» با وسعت یک ونیم هکتار در شمال روستای «پردل» از توابع شهرستان شبستر واقع شده که بر اساس شواهد و مدارک سفالی به دست آمده، قدمت آن به پیش از تاریخ و هزاره اول قبل از میلاد می‌رسد.

وی با بیان اینکه در سطح تپه، تیغه سنگی و سنگ ابسیدین به وفور به چشم می‌خورد، افزود: وجود ابزارهای سنگی (پیش از تاریخی) و سفال‌های هزاره اول قبل از میلاد از ویژگی‌های این تپه به شمار می‌رود.

محمدی با تاکید بر اینکه این تپه از هر حیث می‌توانسته شرایط زیستی ساکنان محل را تامین کند، یادآور شد: وجود سنگ‌های ابسیدین وارداتی (ابزارهای سنگی) حاکی از ارتباط فرهنگی با دیگر مناطق فرهنگی است که از لحاظ مبادلات فرهنگی و نحوه، گستره و نوع مبادلات نیازمند بررسی‌های بیشتری است.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان با اشاره به وجه تسمیه این اثر خاطرنشان کرد: «گوزی» در زبان ترکی به معنای گوسفند و «آغیل» به معنای محل استراحت و نگهداری گوسفندان است که با توجه به اینکه از قدیم‌الایام در این مکان گوسفندان را می‌خواباندند، به این نام معروف شده است.

محمدی کاوش و بررسی‌های علمی در این تپه را با توجه به منابع زیستی و محیطی منطقه و استعداد مناطق حومه شهرستان شبستر در وجود استقرارهای زیادی از دوران مختلف، حایز اهمیت بالا عنوان کرد.

وی تصریح کرد: با توجه به اهمیت مطالعه ادوار مختلف در این منطقه و مطالعه استقرارها و قبور عصر آهن در ناحیه، ثبت این اثر به عنوان اثری ملی در حفظ، نگهداری و مطالعه آن در منطقه مفید خواهد بود.

تپه «گوزی آغیلی» شهرستان شبستر با قدمت هزاره پیش از میلاد، یکی از 15 اثر آذربایجان‌شرقی است که در پنجمین همایش ملی شورای سیاست‌گذاری ثبت میراث فرهنگی در استان البرز در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسید.

انتهای پیام/ع20/ف4004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول