اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیرکل حفاظت محیط زیست گیلان:

عامل مرگ و میر ماهیان سفیدرود دستگیر شد

خبرگزاری فارس: مدیرکل حفاظت محیط زیست گیلان از دستگیری عامل مرگ و میر 258 قطعه ماهی با ماده مسموم کننده «کلر» در رودخانه سفیدرود خبر داد.

عامل مرگ و میر ماهیان سفیدرود دستگیر شد

به گزارش خبرگزاری فارس از رشت، امیر عبدوس عصر امروز در جلسه حفاظت محیط زیست استان در تشریح چگونگی دستگیری صیاد غیرمجاز مذکور، اظهار کرد: ماموران اجرایی و ضابطین قضایی اداره کل حفاظت محیط زیست استان به هنگام گشت‌زنی در حاشیه رودخانه سفیدرود متوجه مرگ و میر قطعاتی ماهی می‌شوند که در آب معلق و مماس بر حاشیه رودخانه به طرف پایین‌دست حمل می‌شدند.

وی ادامه داد: با بررسی‌های انجام گرفته متوجه شدند که فردی متخلف با استفاده از تاریکی شب اقدام به مسموم کردن ماهیان کرده و متواری شده است و پس از بررسی‌های محلی و کمک اهالی منطقه سرانجام این شخص شناسایی و دستگیر شد و به استفاده از حجم زیادی «پرکلرین» برای مسموم کردن ماهیان اقرار کرد.

این مسئول با بیان اینکه تعداد 258 قطعه ماهی از فرد متخلف مذکور کشف و ضبط شده است، تصریح کرد: عمده ماهیان کشف شده از گونه کپور و سس ماهی «زرده‌پر» بوده که همه آنها بر اثر مسمومیت در آب دچار خفگی شده بودند.

وی روش مسموم کردن ماهیان را غیرقانونی دانست و گفت: این نوع روش بهداشت عمومی را به مخاطره می‌اندازد.

عبدوس افزود: نفوذ مواد مسموم به بافت، گردش خون و نسوج ماهیان تاثیرات نامطلوبی بر مصرف کنندگان آبزیان صید شده دارد و پیشنهاد می‌شود مصرف کنندگان برای تهیه این نوع پروتئین به فروشگاه‌های مجاز و واجد پروانه بهداشتی مراجعه کنند.

وی با تصریح بر اینکه «کلر» در طبیعت به صورت آزاد وجود ندارد و عمدتا در نمک طعام با درصدی موجود است، خاطرنشان کرد: این ماده به صورت صنعتی برای گندزدایی تولید در صنایع مانند پلاستیک، کاغذ و... کاربرد دارد و حتی مقدار اندک این ماده در محیط زیست می‌تواند مخرب باشد و ترکیب آن با مواد آلی آب، ترکیبات آلی کلردار تولید می‌کند که خطرات جدی برای سلامت انسان و محیط زیست است.

مدیر کل حفاظت محیط زیست گیلان درباره وضعیت متخلف دستگیر شده ابراز کرد: پرونده فرد متخلف مذکور طبق استناد ماده 11 و 13 قانون شکار و صید و ماده 18 همین قانون به مراجع قضایی معرفی و در شکایت ارائه شده به خطرات عمومی تخلف نیز اشاره شده است.

وی یادآور شد: امیدواریم با صدور آرای قاطع و بازدارنده قضایی برای اینگونه متخلفان از این پس شاهد چنین اقدام‌هایی در گیلان نباشیم.

انتهای پیام/و20/پ3003

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول