اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیر کل محیط زیست گیلان:

پرندگان مهاجر به تدریج وارد گیلان می‌شوند

خبرگزاری فارس: مدیر کل حفاظت محیط زیست گیلان درباره تاخیر در ورود پرندگان مهاجر به استان گفت: موج اصلی مهاجرت پرندگان از پایان آبان و یا اواسط آذر انجام می‌شود.

پرندگان مهاجر به تدریج وارد گیلان می‌شوند

به گزارش خبرگزاری فارس از رشت، امیر عبدوس ظهر امروز در جلسه حفاظت محیط زیست با اعلام مهاجرت پرندگان به گیلان اظهار کرد: امسال مراحل مهاجرت پرندگان تفاوت چندانی با سال‌های پیش نداشت و این فرایند بی‌نظیر طبیعی همچنان ادامه دارد.

وی با بیان اینکه خوتکاهای پرسفید و ابروسفید پیشقراولان مهاجران زمستان‌گذران وارد آبگیرها و آب‌بندان‌های استان شده‌اند، افزود: نوع پرندگان «اکراس» و «نوک‌پهن‌ها» نیز به جمعیت پرندگان مهاجر به گیلان اضافه شده‌اند.

این مسئول موج اصلی مهاجرت پرندگان را از پایان آبان یا اواسط آذر عنوان کرد و گفت: با توجه به اینکه هنوز در آن بازه زمانی قرار نگرفته‌ایم موج جدید مهاجرت پرندگان به‌وقوع نپیوسته است.

وی با اشاره به اینکه از آذر امسال استان با ورود دیگر مرغابی‌سانان، غازها و قوها آبگیرها و تالاب‌های رنگ تازه‌ای به خود می‌گیرد، ابراز کرد: با ورود پرندگان علاوه بر ایجاد چشم‌اندازهای زیبا و دل‌فریب، بخش قابل توجهی از اقتصاد برخی مناطق استان را رونق می‌بخشد.

عبدوس ابراز کرد: طبق برآوردهای سال‌های گذشته گردش پولی حاصل از مهاجرت پرندگان تنها در لنگرود حدود 752 میلیون ریال بوده که می‌تواند موجب پربارتر شدن سفره مردم بومی و رونق گرفتن اقتصاد استان و تغییر درآمد سرانه گیلانیان شود.

وی پدیده مهاجرت را از رموز کشف نشده طبیعت دانست و تصریح کرد: عامل اصلی این پدیده یخ بستن آبگیرهای محل جوجه‌آوری پرندگان در عرض‌های شمالی کره زمین است که موجب دسترسی ناکافی به غذا در این اماکن می‌شود.

مدیر کل حفاظت محیط زیست گیلان بیشترین میزان مهاجرت پرندگان را از سال‌های 82 تا 90 ذکر کرد و یادآور شد: در این سال‌ها شاهد سرمای شدیدتر هوا در عرض‌های شمالی کره زمین بوده‌ایم.

انتهای پیام/ی20

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول