اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیرکل دامپزشکی کرمان:

250 کیلوگرم گوشت ناسالم از چرخه مصرف حذف شد

خبرگزاری فارس: مدیرکل دامپزشکی استان کرمان گفت: در روز عید قربان 251 کیلوگرم گوشت و 413 قطعه آلایش خوراکی غیرقابل مصرف و ناسالم از چرخه توزیع به عنوان گوشت قربانی و مصرف در سطح جامعه حذف شد.

250 کیلوگرم گوشت ناسالم از چرخه مصرف حذف شد

غلامرضا زیدآبادی امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در کرمان با تشکر از شبکه دامپزشکی شهرستان‌ها و دستگاه‌های مرتبط در اجرای نظارت بر ذبح قربانی اظهار داشت: در راستای اعمال وظایف قانونی و با اتکای توان کارشناسی موجود و گستردگی خدمات در اقصی نقاط استان کرمان طرح پیشگیری از بیماری‌های مشترک و سلامت دام‌های قربانی در ایام عید سعید قربان با گستردگی بیشتری نسبت به سال‌های گذشته صورت پذیرفت.

وی بازرسی و نظارت بهداشتی و شرعی  بر سلامت دام‌ها و گوشت استحصالی را یکی از وظایف حاکمیتی دامپزشکی استان کرمان دانست و افزود: در ایام ویژه که میزان کشتار توسط افراد عادی جامعه افزایش می‌یابد ضرورت تشدید این نظارت‌ها بیش از پیش احساس می‌شود.

مدیرکل دامپزشکی استان کرمان با اشاره به احتمال بروز بیماری‌های مشترک هنگام ذبح دام توسط افراد عادی و خارج از کشتارگاه ابراز داشت: فرهنگ‌سازی نخستین گام در راستای مبارزه و پیشگیری از بیماری‌های مشترک است.

وی افزود: نقش رسانه‌های محلی در پیشبرد اهداف دامپزشکی استان برای فرهنگ‌سازی و آشنایی مردم این استان با روش‌های پیشگیری از بیماری‌های مشترک بسیار مهم و کلیدی است.

زیدآبادی با تشکر از همکاری مجموعه رسانه‌های دیداری، شنیداری و نوشتاری استان کرمان در اجرای طرح پیشگیری از بیماری‌های مشترک و سلامت دام‌های قربانی در ایام عید سعید قربان بیان کرد: در این طرح 81 اکیپ دامپزشکی متشکل از 100 نفر دامپزشک، بازرس بهداشتی گوشت و ناظران شرعی بر سلامت پیش از کشتار، ذبح بهداشتی و شرعی و بهداشت گوشت‌های استحصالی نظارت کردند.

مدیرکل دامپزشکی استان کرمان بیان داشت: 81 اکیپ ثابت و سیار دامپزشکی در تمام شهرستان‌ها  استان به صورت فعال اقدام به بازرسی و نظارت‌های مربوطه در عید قربان کردند.

زیدآبادی افزود: در روز عید سعید قربان برای اطمینان از سلامت دام‌ها ی قربانی تعداد 10هزار و 863 راس دام زنده مطابق ضوابط و مقررات با نظارت بهداشتی قبل و بعد از کشتار قرار گرفتند.

مدیرکل دامپزشکی استان کرمان خاطرنشان کرد: همچنین 2 هزار و 565 مورد لاشه دام قربانی در این روز مورد بازرسی قرار گرفتند.

وی یکی از مخاطرات کشتار قربانی را توزیع گوشت هر دام در سطح وسیع دانست و گفت: در صورت عدم سلامت گوشت امکان درگیری تعداد زیادی از شهروندان با بیماری‌های مشترک و یا مسمومیت‌های غذایی وجود دارد.

زیدآبادی گفت: در روز عید قربان با انجام نظارت‌های بهداشتی 251 کیلوگرم گوشت و 413 قطعه آلایش خوراکی «مانند کبد، ریه و کلیه» غیر قابل مصرف و ناسالم از چرخه توزیع به عنوان گوشت قربانی و مصرف در سطح جامعه حذف شد.

وی ضبط این مقدار گوشت ناسالم را گام مهمی در راستای تامین امنیت غذایی و پیشگیری از بیماری‌های مشترک در استان کرمان دانست و اعلام کرد: در ایام بازگشت حجاج نیز شاهد تمایل افراد به کشتار دام جلوی کاروان‌ها و در معابر هستیم که این امر یکی از اقدامات خطرساز برای بهداشت فرد و جامعه است.

مدیرکل دامپزشکی استان کرمان بروز بیماری‌های مشترک را مهم‌ترین خطر ذبح دام در معابر دانست و تصریح کرد: از مردم شریف استان کرمان درخواست داریم، دام‌های قربانی خود را فقط در کشتارگاه ذبح کنند.

زیدآبادی با تاکید مجدد بر اصل فرهنگ‌سازی در راستای پیشگیری از بیماری‌های مشترک از تمام رسانه‌های استان اعم از خبرگزاری‌ها، روزنامه‌ها و صدا وسیما درخواست کرد همچون گذشته مجموعه دامپزشکی استان را در مسیر مبارزه با بیماری‌های مشترک همراهی کنند.

انتهای پیام/صا10/ژ1001

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول