اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

آیین عید قربان در بوشهر

توزیع گوشت قربانی بین فقرا در دیار نخل و دریا / برگزاری دعای عرفانی عرفه

خبرگزاری فارس: مردم ولایتمدار بوشهر همواره در آیین‌های مذهبی نقشی پررنگ دارند و چهره‌ شهرها و روستاهای بوشهر در ایام عید و شهادت ائمه اطهار(ع) تغییر می‌کند.

توزیع گوشت قربانی بین فقرا در دیار نخل و دریا / برگزاری دعای عرفانی عرفه

به گزارش خبرگزاری فارس از بوشهر در بین جشن‌های مسلمانان، عید قربان در بوشهر از شور و حال خاصی برخوردار است و مؤمنان ولایتمدار بوشهری از روزهای قبل خود را برای این روز آماده می‌کنند.

عید قربان، یکی از اعیاد بزرگ اسلامی است، در این روز حاجیان پس از وقوف در عرفات و مشعر به منی می‌روند و رمی جمره می‌کنند، یکی دیگر از واجبات حج که قربانی کردن (گاو یا گوسفند یا شتر) است را انجام می‌دهند و این روز را جشن می‌گیرند.

در کشور ما عید قربان با آداب و آیین‌های خاصی برگزار می‌شود و در اکثر مناطق گوسفند یا شتر قربانی می‌کنند و به جشن و سرور و شادمانی می‌پردازند و استان بوشهر از این قاعده مستثنی نیست.

ایرانیان بنا بر رسوم ویژه‌ای که دارند از مدت‌ها پیش از روز عید قربان خود را آماده جشن می‌کنند و مقدمات این مراسم با خرید حیوان قربانی آغاز می‌شود.

بوشهری‌ها با خرید و قربانی کردن گوسفند و دید و بازدید عیدانه این روز را گرامی‌ می‌دارند و گوشت‌های قربانی بین فقرا و نیازمندان توزیع می‌کنند.

قربانی کردن با نیت الهی در بین مردم استان بوشهر از ارزش و جایگاه ویژه‌ای برخوردار است و علا‌وه بر بجای آوردن این سنت حسنه در عید قربان، در هنگام برآورده شدن نذرهای خود و یا به دست آوردن موفقیت‌های مادی در زندگی نیز با قربانی کردن حیوانی حلا‌ل گوشت و تقسیم آن بین همسایه‌ها و افراد فقیر، به عرض ارادت به ذات احدیت و شکرگزاری به درگاه الهی می‌پردازند.

در بندر دیلم از استان بوشهر در ایام ذی‌الحجه آیین ویژه‌ای در شب عید قربان برپا می‌شود که «حیات حاجی» نام دارد، این مراسم را بیشتر جوان‌ها و نوجوان‌ها در کنار دریا و نزدیک غروب خورشید انجام می‌دهند.

جشن میلاد حضرت محمد(ص)، جشن میلاد حضرت فاطمه(س) (روز مادر)، جشن میلاد حضرت على (ع)( روز پدر)، جشن‌های بزرگ نیمه شعبان، روز میلاد حضرت امام زمان (عج )، مراسم‌های آغاز ماه مبارک رمضان و آداب گرفتن روزه و عید قربان، جشن بزرگ غدیر خم و تعیین حضرت علی(ع) به جانشینی حضرت رسول‌الله(ص)، جشن بزرگ بعثت حضرت محمد (ص) و جشن میلاد دیگر امامان معصوم (ع) از جمله جشن‌های مذهبی مهم استان بوشهر به شمار می‌آیند.

دعای عرفانی عرفه در امامزاده عبدالمهیمن

به مناسبت فرا رسیدن عید سعید قربان نماز عید قربان در ستاد مصلای جمعه مرکز استان با حضور مردم ولایتمدار بوشهر برگزار می‌شود.

حجت‌الاسلام سید نعمت‌الله رکنی در این ارتباط با خبرنگار ما گفت: به مناسبت فرا رسیدن عید سعید قربان، عید رهیدن و گذشتن از هواهای نفسانی و هوس‌ها با حضور پر نشاط مردم مؤمن و خداجوی بوشهرنماز عید قربان ساعت 7 صبح در محل ستاد مصلای مرکز استان با شکوه و عظمت خاصی برگزار می‌شود.

مسئول ستاد نماز جمعه بوشهر از برگزاری دعای عرفانی عرفه در امامزاده عبدالمهیمن، گلزار شهدا بهشت صادق (ع) و مکتب فاطمیه بوشهر خبر داد و یادآور شد: دعای پر فیض عرفه در سه نقطه شهر بوشهر روز پنجشنبه از ساعت 14:30 آغاز می‌شود.

رکنی در ادامه گفت: مراسم بزرگ قربانی به مناسبت سالروز فرا رسیدن عید سعید قربان به همت هیئت مذهبی فاطمیون شهرستان بوشهر در حسینیه اباعبدالله الحسین (ع) گلزار شهدای بهشت صادق مرکز استان جمعه 5 آبان‌ ماه 91 ساعت 9 صبح با حضور مسئولان لشکری و کشوری استانی برگزار می‌شود.

قربانی گوسفند در روز عید قربان

به همت هیئت فاطمیون بوشهر و با مشارکت مردم خیر و ولایتمدار استان مراسم بزرگ قربانی گوسفند به مناسبت عید سعید قربان در شهر بوشهر برگزار می‌شود.

حامد امیری‌منش به خبرنگار ما گفت: بیش از 20 رأس گوسفند برای مراسم بزرگ قربانی به مناسبت عید سعید قربان سال جاری در شهر بوشهر تدارک دیده‌ایم.

 مدیر روابط عمومی هیئت مذهبی فاطمیون شهرستان بوشهر در ادامه افزود: مراسم بزرگ قربانی در حسینیه اباعبدالله الحسین (ع) گلزار شهدای بهشت صادق مرکز استان جمعه پنجم آبان ‌ماه 91 ساعت 9 صبح با حضور مسئولان لشکری و کشوری استانی برگزار می‌شود.

وی گفت: عید سعید قربان عید عزیز مسلمانان است و در این روز علاوه بر زائران بیت‌الله الحرام که مکلف به قربانی کردن هستند، دیگر مسلمانان مستطیع جهان نیز تلاش می‌کنند که با ذبح یک قربانی به یاری نیازمندان جامعه بشتابند.

امیری‌منش اظهار داشت: در این میان بسیاری از افراد نیز هستند که با وجود علاقه به دادن قربانی با توجه به وسع مالی خود قادر به انجام این کار نیکو نیستند.

این ابتکار جوانان بوشهری برای نخستین بار در استان از چندین ماه پیش راهی را فرا روی تمام اقشار مختلف جامعه با هر میزان درآمد گشوده است که به ادای قربانی و یاری به نیازمندان بپردازند.

انتهای پیام/ح10/د1000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول