اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

استاندار آذربایجان‌شرقی خبر داد

خسارت 1100 میلیارد تومانی زلزله در آذربایجان

خبرگزاری فارس: استاندار آذربایجان‌شرقی میزان خسارت زلزله اهر و ورزقان را یک‌هزار و 100 میلیارد تومان اعلام کرد و گفت: 70 درصد عملیات بازسازی مناطق زلزله‌زده برای ایجاد مسکن ثابت در 75 روز بازسازی به مرحله ساماندهی رسید.

خسارت 1100 میلیارد تومانی زلزله در آذربایجان

به گزارش خبرگزاری فارس از تبریز، احمد علیرضابیگی در گفت‌وگو با خبرنگاران اظهار کرد: زلزله 21 مرداد اهر و ورزقان در مساحت 5 هزار کیلومتر از وسعت استان آذربایجان‌شرقی رخ داد و بیش از 300 هزار نفر از جمعیت استان از این حادثه متاثر شدند.

وی افزود: در این زلزله 305 روستا آسیب دیده که 18 هزار و 500 واحد مسکونی را شامل می‌شود که نصف آنها به صورت دائمی و بقیه به صورت فصلی در این مناطق ساکن هستند.

علیرضابیگی با بیان اینکه دولت در مرحله بازسازی از هفته دوم ماه شهریور وارد عرصه شده است، افزود: تاکنون یک میلیون و 500 هزار تن مصالح ساختمانی شامل آهن، میلگرد، شن، ماسه و سفال به مناطق زلزله‌زده حمل شده که نشان‌دهنده حجم عظیم کارها در منطقه است.

استاندار آذربایجان‌شرقی با بیان اینکه بنیادهای مسکن 14 استان کشور به عنوان استان‌های معین در مناطق زلزله‌زده اهر، ورزقان و هریس حضور دارند، گفت: در مرحله آواربرداری از هر واحد روستایی بین 20 تا 120 دستگاه کمپرسی آواربرداری شد که بسیار حجیم بود در حالی که در این مرحله نیز با مشکلات مختلف اجتماعی مواجه بودیم.

وی با بیان اینکه دولت برای 9 هزار و 500 واحد مسکونی روستایی ساکن دائم مناطق زلزله‌زده در اولویت اول سیاست‌گذاری کرده است، افزود: تا به امروز کارهای 4 هزار و 911 واحد مسکونی به مرحله سقف‌ریزی رسیده و 6 هزار و 192 واحد مسکونی در مرحله دیوارچینی قرار دارند.

علیرضابیگی ادامه داد: 11 هزار فرم ثابت کانکس‌ برای دام‌ها و احشام منطقه در نظر گرفته شده بود که شش هزار و 500 واحد فرم آن نصب کامل شده و 5 هزار و 500 واحد تا پایان عملیات بازسازی نصب خواهد شد.

استاندار آذربایجان‌شرقی همچنین گفت: برای نگهداری محصولات کشاورزی 7 هزار و 254 واحد به منطقه حمل و 5 هزار و 900 واحد نصب و بقیه در مراحل نصب است.

وی خاطرنشان کرد: 70 درصد عملیات بازسازی مناطق زلزله‌زده برای ایجاد مسکن ثابت به مرحله ساماندهی رسیده و این میزان بعد از 75 روز از زمان وقوع زلزله امیدوارکننده و قابل ملاحظه است.

علیرضابیگی اظهار کرد: کار بزرگی در منطقه در حال انجام است و در حال عبور از اسکان موقت و اضطرار به دائمی هستیم که خود این امر ممکن است سختی‌های زیادی داشته باشد اما بر خود وظیفه می‌دانیم زمینه رفاه و آسایش مردم را فراهم آوریم.

استاندار آذربایجان‌شرقی تصریح کرد: با تصویب هیئت وزیران 14 میلیون تومان وام قرض‌الحسنه و 3 میلیون تومان وام بلاعوض به آسیب‌دیدگان پرداخت می‌شود و با توجه به بناهای جدید در روستاهای آسیب‌دیده انشعاب آب و گاز نیز رایگان خواهد بود.

حمل 1.5 میلیون تن مصالح ساختمانی به مناطق زلزله‌زده

وی افزود: این حجم کار بسیار قابل توجه و بی‌نظیر بود که در کنار ساخت بناها در حال انجام است.

علیرضابیگی تصریح کرد: 1.5 میلیون تن مصالح برای وسعتی حدود 5 هزار کیلومتر که از زلزله آسیب دیده با وجود راه‌هایی که وجود دارد و گاهی مشکل عبور و مرور دارند کار عظیمی بود که به همت راهدارها، فرمانداری‌ها، بخشداری‌ها و دهیاری‌ها انجام شد.

استاندار آذربایجان‌شرقی اظهار کرد: در حال حاضر در مناطق آسیب‌دیده به طور شبانه‌روزی در حال فعالیت هستیم تا هرچه زودتر مسکن زلزله‌زدگان به آنان تحویل شود و به زودی تعداد قابل توجهی در حدود 4 هزار واحد مسکونی که به مرحله نازک‌کاری رسیده به بهره‌برداری می‌رسد؛ در کنار این ساخت و سازها تهیه علوفه و تامین مکان برای نگهداری دام‌ها نیز در حال انجام است.

وی در خصوص تامین امکاناتی نظیر آب، غذا، دارو و تدابیر دیگر در این زمینه افزود: از همان روزهای اول حادثه همزمان با اسکان موقت، توزیع امکانات از طریق هلال‌احمر تدبیر و اجرایی شد و با کمترین مشکل کارها تا امروز در حال انجام است و مشکلی از این بابت وجود ندارد.

علیرضابیگی تصریح کرد: در حال حاضر در کنار ساماندهی ساخت و سازها و آماده شدن منازل آسیب‌دیدگان به دنبال مصوبه دولت و دستور رئیس‌‌جمهور ارائه امکانات نظیر چادر و دیگر اقلام ادامه دارد تا زندگی به روال عادی خود برگردد.

اهدای فرش، یخچال، بخاری و اجاق گاز به زلزله‌زدگان

وی گفت: پیش‌بینی لازم برای اسکان دائم در نظر گرفته شده است و با قول معاون اول ریاست جمهوری قرار شد مبلغ 500 هزار تومان در راستای تهیه وسیله منزل در اختیار آسیب‌دیدگان قرار گیرد ضمن آنکه هلال‌احمر تامین چهار قلم کالای اساسی نظیر فرش، یخچال، بخاری و اجاق گاز را تقبل کرده است که جزو اقلام اهدایی تحویل خواهد شد.

علیرضابیگی تاکید کرد: علاوه بر این قرار است نمایشگاهی از سوی صاحبان صنایع استان در مناطق آسیب‌دیده تشکیل شود که کالاها با قیمت تمام شده و حتی کمتر در دسترس روستاییان قرار گیرد.

استاندار آذربایجان‌شرقی اظهار کرد:‌ همان‌طور که رهبر معظم انقلاب فرمودند حادثه زلزله ارسباران به فرصتی برای پیشرفت این منطقه تبدیل شد و مجموعه اقداماتی که در این مدت انجام شده حاکی از عزم دولت برای رشد و توسعه همه‌جانبه در این منطقه است.

وی با بیان اینکه به طور ویژه باید به نقش بنیاد مسکن انقلاب اسلامی اشاره کنیم، افزود: برای اولین بار محوریت کار بزرگی مانند بازسازی مناطق زلزله‌زده به یک دستگاه سپرده شد و اقداماتی که این مجموعه انجام داد تجربه مغتنمی برای موضوع مدیریت حوادث غیرمترقبه در کشور بود.

تحویل 4 هزار واحد مسکونی در هفته جاری با حضور رئیس‌جمهور

علیرضابیگی تصریح کرد: ثمره تمام این تلاش‌ها ابراز رضایت مقام معظم رهبری در مرحله امداد و نجات بود که در ادامه مسیر، قدرت مضاعفی به همه ما بخشید که نتیجه آن را در هفته جاری با تحویل 4 هزار واحد مسکونی با حضور رییس‌جمهور مشاهده خواهیم کرد.

استاندار آذربایجان‌شرقی حادثه زلزله ارسباران را از دو بعد قابل توجه دانست و در تشریح آن گفت: بعد اول موقعیت جغرافیایی این منطقه است که در طول تاریخ مورد طمع دشمنان بوده و در این مقطع نیز دشمنان قصد داشتند با توسل به مباحث قومیتی از این حادثه بهره‌برداری کنند.

وی افزود: علی‌رغم این تلاش‌ها مردم ایران با کمک‌های کم‌نظیر خود از تمام نقاط کشور نشان دادند که یکپارچه هستند و هیچ عاملی نمی‌تواند وحدت و همدلی آنان را خدشه‌دار کند.

علیرضابیگی مقطع زمانی وقوع زلزله ارسباران را بعد دوم اهمیت این حادثه ذکر کرد و گفت: این حادثه مصادف با برگزاری اجلاس سران جنبش عدم‌تعهد در تهران اتفاق افتاد و موجب سوءاستفاده دشمنان و رسانه‌های بیگانه شد.

وی افزود: آنها تلاش کردند این‌طور القا کنند که دولت به خاطر برگزاری این اجلاس از زلزله‌زدگان غافل است اما حضور مسئولان تمام رده‌های کشور در منطقه به ویژه حضور مقام معظم رهبری نشان داد که نظام اسلامی با تمام بدنه خود در تلاش برای حل مشکلات زلزله‌زدگان است.

موانع و مشکلات بازسازی هرچه سریع‌تر برطرف شود

استاندار آذربایجان‌شرقی بر همکاری بیشتر مردم با گروه‌های فعال بازسازی در مناطق زلزله‌زده تاکید کرد و گفت: در بسیاری از روستاها خوشبختانه مردم مشارکت خوبی دارند اما در برخی مناطق همراهی مردم آن طور که لازم است، نیست.

وی افزود: در بسیاری از روستاها مردم مشارکت خوبی دارند اما در برخی مناطق احساس می‌شود همراهی مردم آن طور که لازم است، نیست.

علیرضابیگی اضافه کرد: در برخی مناطق هم مشکلات اجتماعی از قبیل تعیین محدوده خانه‌های مسکونی و موضوع جابه‌جایی روستاها موجب کندی بازسازی می‌شود.

وی تصریح کرد: این موارد باید هر چه سریع‌تر حل شود.

انتهای پیام/ح10/ف4004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول